al
door albert918 Mar 27, 2023 om 10:39
Winkels & webshops
Kapotte fiets City-Bikes.nl

Goedemorgen,

Ik heb een kinderfiets besteld bij City-Bikes.nl. Deze fiets was bij levering al beschadigd op ontzettend veel plekken. Het zadel was beschadigd, het frame was (echt fors) beschadigd, een van de handvaten was verkleurd en het spatbord was beschadigd. Oftewel: dit is gewoon een tweedehands fiets. Mij werd een nieuwe fiets beloofd via de website.

Toen heb ik contact met hen opgenomen en zij wilden alle beschadigde onderdelen wel opnieuw opsturen. Daar ging ik niet mee akkoord. Mijn zoon was een paar dagen later jarig, dus ik wilde direct een kwalitatieve fiets in plaats van dit hoopje dat ik ontvangen had. Toen ben ik dus naar een andere winkel gegaan (Decathlon) en heb ik daar een goede fiets gekocht.

Nu is het inmiddels teruggestuurd, maar krijg ik het niet hele aankoopbedrag terug. Dit is vermeld: 'Indien u wilt retourneren in de winkel zijn de kosten 15,- met dhl kost dit 40,-'. Ik vraag mij echter af of deze kosten wel legitiem zijn. Immers: zij hebben hun belofte niet waargemaakt en ik heb geen vertrouwen meer in deze webshop dan wel het product. Is dit geen dwaling van de webshop? Of gaat dit te ver? Het gaat mij niet zozeer om die 40 euro, maar ik vind het echt belachelijk dat zij een beschadigde fiets leveren en dat ik daarvoor moet opdraaien.

2825 8 Rapporteer

al
door albert918 - Mar 27, 2023 om 10:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier ook nog drie andere afbeeldingen van de fiets

Handvat: https://prnt.sc/xS95PU1ML4Qz
Zadel: https://prnt.sc/xgOGVBL6ubIb
Spatbord: https://prnt.sc/4WhMwANYTF_U

mahadma
door mahadma - Mar 27, 2023 om 10:42
11652 Antwoorden / 51 Vragen

Als er in de voorwaarden staat dat retouren door de koper betaald moeten worden is dat legitiem.

In geval beschadigd ontvangen is het niet conform afspraak geleverd. Dus zijn die kosten m.i. voor rekening verkoper. U heeft dus recht op de verzendkosten retour.

sira
door sira - Mar 27, 2023 om 10:57
2454 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft de fiets op internet besteld. Heeft u de fiets binnen de 14 dagen geretourneerd? Zo ja, dan heeft u gebruik gemaakt van het herroepingsrecht en heeft u recht op het gehele aankoopbedrag.

Zie ook: https://www.ictrecht.nl/juridisch-advies/e-commerce/herroepingsrecht

ne
door neodutchio - Mar 27, 2023 om 13:28
5209 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt recht op een deugdelijke fiets. Nu dat dit niet ontvangen is hebt u recht op vervanging, herstel of het geld terug. Echter, het begint met vervanging, mocht dat kostentechnisch niet realistisch zijn krijgt je vervanging. Is vervanging niet mogelijk blijft geld terug over.
U wenst direct het geld terug, maar dat behoort niet tot de opties. Door de fiets wel terug te sturen hebt u daarmee gebruik gemaakt van het herroepingsrecht. Kosten voor het terugsturen komen daarmee voor rekening van de consument.

Online een fiets kopen is nooit een goed idee. Een fiets moet afgemonteerd worden en moet veilig de weg op kunnen. Online fietsen afmonteren gaat niet lukken. Zelf een zadel, stuur en trappers monteren lukt nog wel, maar het stellen van spaken is een ander verhaal.
Ander probleem van online, waar kan de fiets in onderhoud? Niet elke fietsenmaker is happig op budget fietsen of hebben er geen onderdelen voor.

al
door albert918 Mar 29, 2023 om 12:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Je antwoord klinkt inderdaad plausibel, maar dan zou ik vooralsnog toch alleen de verzendkosten moeten betalen? Zelfs als je het daar zelf inlevert moet je 15 euro retourkosten betalen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

1paul
door 1paul - Mar 29, 2023 om 11:28
3260 Antwoorden / 0 Vragen
al
door albert918 Mar 29, 2023 om 12:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik zie inderdaad dit staan: 'U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.'

Maar geldt dat alleen als het voor de verkoper niet uit kan om nieuwe onderdelen op te sturen? Of mag ik als consument sowieso al voor deze optie kiezen, als ik simpelweg geen vertrouwen meer heb in een webshop die mij een fiets stuurt, beschadigd op 5 plekken?

gerbera
door gerbera Mar 29, 2023 om 15:57
7405 Antwoorden / 14 Vragen

De verkoper kan wel nieuwe onderdelen sturen maar wie vervangt deze, moet u zelf gaan sleutelen waarna de verkoper roept er is aan gesleuteld dus garantie vervalt. Indien het alleen lakschade is zou ik een flinke korting bedingen en de lakschade bijwerken.

1paul
door 1paul Mar 29, 2023 om 16:27
3260 Antwoorden / 0 Vragen

produkt voldoet gewoon niet aan dat wat u mocht verwachten en heb je recht op gratis herstel of gratis retour.

Uit de link:
En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.

mo
door mof - Mar 29, 2023 om 16:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De winkelier heeft het recht de schade te herstellen. U kunt daarom geen nieuw product eisen. Dan is het terecht dat u de verzendkosten moet betalen.

mo
door mof - Mar 29, 2023 om 16:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Verder, bij het herroepingsrecht zijn in principe de verzendkosten voor retourzending voor de klant. Slechts die voor heenzending niet. Dat veel bedrijven de retourkosten niet rekenen is een sigaar uit eigen doos. Dat is in de prijs van de producten ingedloten.