Kast met houtworm ontvangen
Hi,
Ik heb een werkbank gekocht bij een winkel. Voor de verkoop heb ik gevraagd of hert product in goede staat was en vrij van ongedierte. echter na bezorging en onderzoek lijkt dit niet waar te zijn. Heb toen een mail gestuurd met de klacht en verzoek de meubel retour te sturen, omdat het binnen de afkoelperiode van 14 dagen was. Reactie van de verkopende partij was precies dit:
Hallo, bedankt voor je bericht, alles wordt behandeld, net zoals deze tafel, daar hoef je niet bang voor te zijn,meubels kunnen niet retour dit staat ook in mijn voorwaarden net als houtworm, veel plezier van de tafel groetjes Johan
Graag wil ik weten wat mijn rechten zijn, want heb een meubelmaker er naar laten kijken en die geeft aan dat het oplossen van de probleem meer gaat kosten dan de 300€ die ik heb betaald voor de werkbank. Dus eingelijk wil ik de bank retour sturen, want ik ben bang dat de ongedierte ander meubels of zelf ons huis aan zullen gaan tasten.
Hoe ben ik bescermd in dit geval en wat zijn mijn rechten?
Groet,
Maegene
Geachte Maegene,
Kunt u wat meer informatie geven?
Gaat het om een nieuwe werkbank?
Om welke winkel gaat het?
Heeft u het online gekocht?
Excuus dit is mijn eerste bericht ooit op forum, dus even wennen hoe het allemaal werkt:)
Was een online winkel, ik zal de naam nog niet noemen totdat ik verdere stappen heb ondernomen. Ik ben nu via juridisch loket bij de consuwijzer terecht gekomen.
Geachte. Maegene,
Is het een 2e hands werkbank of nieuw?
In dit geval is het jammer dat u het product niert direct heeft teruggezonden maar uw rechten zijn duidelijk en u kunt een beroep doen op naleving van hetgeen in het BW art 7:17 t/25 is gesteld. Ik zie dat mijnn eerste reactie niet is doorgekomen en geefu daarvoor opnieuw enkele aanwijzingen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn omdat het product dat u kocht ook m.i. niet voldoet aan de eisen die men er normaliter aan mag stellen.
De verkoper negeert deze wetgeving en negeert ook dat de wetgeving altijd prevaleert en dus ook op door 'Johabn' gestelde algemene voorwaarden. U kunt derhalve m.i. het beste nu een brief zenden (aangetekend) zoals bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ op basis vanb deze info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en daarmee ook naleving van de wetgeving vorderen en dus een gelijksoortig product dat geen houtworm bevat of uw geld terug. Zie ook nog deze als iets dat u ook er naast kunt doen: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
Als je binnen 14 dagen aangeeft dat je het product wilt retourneren dan is dat voldoende maar dan moet je wel zo snelmogelijk dit afhandelen.
Ts geeft zelf aan dat niet binnen bedenktijd 14 dagen is gereageerd hetgeen in deze kwestie jammer is. En kan dus een beroep worden gedaan op naleving van de vogerende consumentenwetgeving. (On-line aankoop is en blijft ook een aankoop).
Dank voor alle antwoorden, ik heb inderdaad binnen 14 dagen laten weten te willen retourneren. Alleen verkoper zei dat dit niet mogelijk was. Vandaag Juridisch Loket gebeld en blijkt dat ik wel gewoon het recht had on artikel terug te sturen. Nu bezig met consuwijzer. Ik laat het vooralsnog niet hierbij:)
Laat ook eens een andere meubelmaker er naar kijken. Wellicht ruikte degene die je het gevraagd geld.
want heb een meubelmaker er naar laten kijken en die geeft aan dat het oplossen van de probleem meer gaat kosten dan de 300€
@gerbera , 1e meubelmaker zegt dat het 300 gaat kosten, dus wellicht even een second opinion bij een 2e meubelmaker vragen.
@gerbera: Ik zeg dan ook "andere meubelmaker".
Meubelmaker kwam voor andere kast kijken en zei zelfs het niet te willen doen omdat het zo kostbaar zou zijn, dus deze meneer wilde zeker geen geld verdienen aan mij!
Bij koop in een stenen winkel is er geen afkoelingsperiode, het gekochte product is echter wel ondeugdelijk.
U zou het juridisch loket om raad kunnen vragen:
https://www.juridischloket.nl/contact/
Volgens mij, maar ik ben geen helderziende, heeft u een tweedehands werkbank gekocht als u schrijft dat behandeling tegen houtworm meer kost dan de werkbank zelf. Want de werkbanken die ik nu voor me heb op Google hebben (de meesten dan) alleen een houten blad en de rest van metaal. Bij Hornbach is de goedkoopste €59,95 maar ziet er niet uit als werkbank. Dus kunt u schrijven waar/bij wie u de werkbank heeft gekocht? Als u hem, zoals u schrijft, in een winkel heeft gekocht is de 14 dagen afkoelperiode niet van toepassing.
Hoe komt u er bij dat er houtworm in zit? Heeft u de beestjes ook daadwerkelijk gezien, of zitten er alleen gaatjes in? Als het behandeld is, dan is er geen zorgen om te maken.
Als u niet online gekocht hebt is er geen recht om iets terug te brengen. Tenzij het een non conform product is, maar nergens lees ik in uw verhaal bewijs dat er ook daadwerkelijk houtworm in zit.
Een houtworm herken je door dat er houtvezels die uit de gaten vallen vers zijn.
Een houtworm eet zich namelijk door het hout heen en die kan je echt niet bekijken of ze moeten er maar net inzitten.
Maar nergens hier lees ik iets dat er bewijs is van houtworm. De verkoper zegt dat de werkbank behandeld is en ik lees geen onderbouwing dat er daadwerkelijk houtworm bewezen is.
U kunt beoordelen of er houtworm aanwezig is als u zaagzel onder de werkbank aantreft. Zo niet dan is deze behandeld en kan het verder geen kwaad. Verder is een houtworm niet "loops" dus zal niet overstappen op andere voorwerpen tenzij die er strak tegenaan staan. Verder is een houtworm niet "loops" dus zal niet overstappen op andere houten voorwerpen tenzij de er strak tegenaan staan. De houtworm onstaat door de houtwormvlieg die zijn eitjes legt in scheurtjes in het hout. Uit die eitjes komen dan de larven (houtworm)
Mits op afstand besteld:
U heeft de koop herroepen. De voorwaarden van het bedrijf zijn in strijd met de wet. U heeft dus recht op uw geld terug.
Anders:
Heeft u recht op een product zonder houtworm.
Dank!
Als u de meubel via een webshop heeft gekocht dan mag u zonder opgave van redenen het meubel retourneren. Dat is de wet. Heeft u de meubel in een echte
winkel gekocht, dan geldt het retourrecht niet. U had het meubel in de winkel op houtworm moeten controleren.
Alleen als het een standaardproduct is. Als het een voor een klant gemaakt product is, dan hoeft de winkelier geen retour te accepteren, mits dit is aangegeven. Dit is ook aangegeven door de verkoper.
Op afstand gekocht en van tevoren gevraagd of het vrij was van ongedierte, dat ikhet anders niet wilde kopen. Ook op de fotos niet te zien dat de gaten van de wormen erin zaten.
Ik zie net uw reactie m.b.t. het melden binnen 14 dagen. Mogelijk is een probleem dat u dat ook niet daadwerkelijk (en aangetend/verzekerd) heeft gedaan. Hoe dan ook heeft degene die aan u heeft verkocht u zeer, zeer, zeer foutief ingelicht. Ik ben uitemate benieuwd hoe hierop vanuit de ACM (Consuwijzer) en/of juridischloket wordt geregageerd.
Als al gezegd kunt u hoe dan ook uw recht claimen op basis van de consumentenbeschermingswetgeving waarbij van belang is dat m.i. de verkoper niet kan bewijzen dat het product geen houtworm en u ook werkelijk het aanwezig zijn van levende houtworm kunt aantonen. Die komen niet binnen 14 dagen in een werkbank. Aanvullend: ga na of de winkel is aangesloten bij een branchevereniging met en geschillencommissie.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klacht indienen over slecht werkend forum, waar?
Beste mensen, ik ben op al een tijdje aan het googelen om er achter te komen waar ik een klacht in kan dienen over een zeer slecht werkend forum. Ik weet niet of ik hier de naam van het forum mag vermelden, maar het is van een publieke omroep.
De ACM? De Consumentenbond? Geschillencie? Commissariaat vd Media? Wie o wie heeft een goed advies?
Lees meer
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
De Stichting Benadeelden Flexenergie echt of nep
Benaderd door de stichting om mee te doen aan een claim tegen Flexenergie. omdat ik ook meegedaan heb aan de stichting staatsloterij wat mij 70 euro heeft gekost en niets meer van gehoord is de vraag zijn het weer een stelletje slimme advocaten die snel rijk willen worden. Ik ben benieuwd zie onder deel van een email die ik vanmorgen kreeg.
De Stichting Benadeelden Flexenergie is een onafhan
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer