Keuze pakketdienst retourzending webshop
Mag ik juridisch zelf de pakketdienst kiezen voor het retourzenden van een artikel uit webshop (ik kies de goedkoopste)? Of ben ik gehouden aan de pakketdienst die de webshop mij oplegt?
Misschien kunt u die vraag beter aan de webshop in kwestie stellen, pas dan weet u het 100% zeker.
Het gaat om een lopende kwestie. Het retourpakket werd niet opgehaald door de webshop want ik had niet de vervoerder die zij voorschrijven.
U had het dus blijkbaar naar een DHL-punt verstuurd.
Meestal hebben webshops een overeenkomst met een vervoerder die alle pakketten bij hun aan het bedrijf ophaalt en aflevert.
In uw geval moet er een medewerker speciaal (met de auto) naar een DHL-punt, terwijl Post.nl het pakket aan de deur van de webshop had afgeleverd. Gaat u het pakket dus nogmaals versturen, maar dan via Post.nl, laat het dan niet op een Post.nl-punt afleveren, u maakt het daarmee voor de webshop ontzettend lastig.
Wat vooral belangrijk is, is je te realiseren dat als jij wat retour stuurt naar een leverancier jij verantwoordelijk bent totdat het in ontvangst is genomen. Schade, diefstal, beschadiging is niet de verantwoordelijkheid van de leverancier en ook niet van de webshop. En daarbij geldt, net als bij wat de leverancier naar jou stuurt, dat een afleverbewijs van een vervoerder geen bewijs is dat het is afgeleverd, totdat de ontvanger tekent heb je geen bewijs.
U gaat accoord met de website waar u besteld, dus ook met hun voorwaarden. Als u geen keuze geboden wordt qua vervoerder dan heeft u dus geen keuze en zal de website hun keuze/contractant gebruiken. Bent u het niet eens met de keuze vervoerder dat moet u daar dus niet bestellen. Bij retour bent u vrij om een vervoetder te kiezen, mits u de retourkosten moet betalen, het lijkt mij wel verstandig om de retour procedure van de website te volgen. Gaat het via een andere vervoerder als zij gebruiken, kan het problemen opleveren in de administratie en dus retour betaling van de website.
Ik stuurde mail hoe ik iets retour moest zenden. Ik krijg reactie en daar stond nergens dat ik Postnl moest gebruiken. Ik stuur pakket terug met DHL, de goedkoopste. Steeds in de correspondentie laten ze niet weten dat ik Postnl moet gebruiken. Uiteindelijk halen ze pakket niet op en het wordt dus naar mij teruggestuurd. Heb ik nu klacht ingediend om mijn gelijk te halen. In de algemene voorwaarden staat wel hoe ik iets retour moet sturen - daar heb ik aan voldaan - maar niet met welke vervoerder.
Sorry het punt is dus: ik moet de retourkosten zelf betalen!! Dat vergat ik te vermelden.
Volgens mij, als je dus geen retourlabel voor ze krijgt en de kosten voor je zelf zijn, mag je ook zelf kiezen wie via welk bedrijf je het retour stuurt. Geen flauw idee waarom ze moeilijk doen over DHL. En al helemaal als het nergens staat vermeld.
Als de webshop meerdere afhaal adressen moet afgaan voor retourpakkwtten, kan ik mij dat wel voorstellen, per slot is het al een retour dus kosten post. U zal met ze in conclaaf moeten gaan of u nog kunt terugsturen ( niet afgehaald en weer naar u terug kan wel overschrijding retour termijn gaan). En als zij in conclaaf zeggen welke vervoerder kunt u zich daar beter aan houden, ook ivm retour betaling. Anderzijds is het risico op zoekraken nu wel steeds groter geworden, door het steeds maar weer versturen. Puur nieuwsgierig: wat was het prijs verschil DHL/Post.nl? Omdat u nu 2 x de retourporto moet betalen bent u uw voordeel zeker al kwijt.
Je hebt het dus naar een DHL pakketpunt laten retourneren en niet naar het adres van de webshop? En waarom niet dat laatste? Over welke webshop heb je het?
Ik gebruik zelf bij retourneren altijd de vervoerder die zij ook gebruikt hebben. Tenzij de shop zelf aangeeft dat ik ook voor iedere andere vervoerder kan kiezen.
Daarom was DHL waarschijnlijk goedkoper.
U kunt zich het beste houden aan de pakketdienst die de webshop u opgelegd heeft.
Nog wat extra informatie.
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren
https://cloudfront.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/online-kopen/modelformulier-ontbinding-herroeping-2014.pdf
Natuurlijk mag je zelf kiezen...... Maar jij blijft wel verantwoordelijk tot de zending gearriveerd is. Hopelijk kom je er samen uit.
Ik snap het niet, de webshop geeft aan hoe u een pakket moet retour zenden maar u gat gewoon uw eigen gang. De door de webshop gebruikte retouradres weet dat het pakket bij hun wordet afgeleverd en dat heeft niets met enige juridische zaak te maken.
Maar gaat gerust uw gang, en dan straks klagen dat u uw geld niet terug krijgt, want zolang zij het pakket niet in huis hebben zal verrekening niet plaats vinden. Dat ze het niet ophalen op het punt waar u het naar toe heeft verzonden is heel bergijpelijk.
Ik dacht dat het allemaal wat complexer lag maar als je het enkel "gewoon" retour wil sturen maakt de vervoerder natuurlijk niet uit, dat is jouw keuze, als het maar wordt afgeleverd. Dat heeft DHL helaas niet gedaan en zoals al gezegd, dat vervoer is jouw verantwoordelijkheid en alles dat jouw vervoerder verkeerd doet ook.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Keuze pakketdienst retourzending webshop
Mag ik juridisch zelf de pakketdienst kiezen voor het retourzenden van een artikel uit webshop (ik kies de goedkoopste)? Of ben ik gehouden aan de pakketdienst die de webshop mij oplegt? Lees meer
Babymelk en waterontharder.
Is het veilig om babymelk te maken met onthard water, dmv een waterontharder? Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer