he
door henk_739264 Mar 23, 2021 om 09:48
Winkels & webshops

Koop bureaustoel annuleren

Beste,

Ik heb onlangs een refurbished bureaustoel gekocht bij een handel in kantoorartikelen. Op hun website staat dat men alleen gebruik kan maken van het herroepingsrecht als men de aankoop van afstand heeft gedaan, aangezien er dan geen mogelijkheid is om het product vooraf uit te testen.

Ik heb de stoel in de winkel gekocht en er dus wel even op kunnen zitten voordat ik hem kocht. Hij leek toen in orde, maar thuis kon ik de stoel pas echt uitproberen waar hij voor bedoeld is, namelijk werken achter mijn bureau aan mijn computer. Helaas merkte ik toen dat ik al snel nek- en rugpijn kreeg, ondanks goed afstellen en verschillende instellingen proberen. Ik wil de stoel dus graag retourneren. Zou dat op grond van deze situatie redelijkerwijs mogelijk zijn (omdat ik het product in de winkel niet onder de omstandigheden heb kunnen testen waarin ik het wilde gebruiken, terwijl dat wel kan bij een aankoop op afstand)?

Met vriendelijke groet,

Henk

2665 10 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Mar 23, 2021 om 09:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft geen recht om de aankoop van uw stoel ongedaan te maken. Koop = koop in de winkel. Misschien kan de winkelier uit coulance wel akkoord gaan met ruilen voor een andere (duurdere?) stoel en wat minder terug voor de aangekochte stoel? Proberen mag altijd, maar rechten heeft u niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 23, 2021 om 10:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, U had in de winkel  meer tijd moeten nemen.

Verder heb ik ervaring met stoelen op maat.
Ik ben  23 cm langer dan partner dus elk een eigen stoel,
ik langere zitting voor ondersteuning en zij een kortere nodig.
De kleinkinderen hebben ook eigen stoelen, want  die zijn met 9 jaren nog korter en smaller.

Ook moet je goed  recht in de achterkant zitten en niet gaan hangen.
En wat is jou persoonlijke voorkeur, een stevige hardere voor zware personen of  zachte  voor lichtere personen?

Denk dat ze  geld terug zullen weigeren,  ruilen  kan vaak wel als ze meerdere modellen hebben.
Stuur een foto van deze stoel + factuur en vraag of  je mag en kan ruilen.
Via E mail zien ze of dit mogelijk is...  geld terug is lastig,  duurdere uitzoeken  willen ze graag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2021 om 10:11
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, u heeft in de winkel gekocht en dan geldt koop = koop volgens het overeenkomstenrecht.

Heeft u al overleg gehad met de verkoper over het probleem dat u ondervindt en deze u dan mogelijk toch tegemoet wil komen?

Ik attendeer u op de consumentenbescherming m.b.t. aankoop van een artikel dat niet voldoet aan de daaraan te stellen verwachtingen en mogelijk kunt u dat benutten hoewel het twijfelachtig is of er echt een mankement aan de stoel is. Maar wie niet waagt die niet wint.
(Bijv. kan de verkoper de stoel voor u afstellen etc. en mogelijk toch ook uit coulance meer bieden).  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en evt. ook deze (met dus ?? of hier sorake moet zijn van reparatie) https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 23, 2021 om 10:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag;

Is jou Bureau  wel  goed op hoogte,  een lage tafel  ga je voorover gebogen zitten,
maar te hoog  geeft  schouders klachten.

En  wat is  het verschil met de huidgie stoel?

he
door henk_739264 - Mar 23, 2021 om 10:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoorden.
Meer tijd nemen was helaas geen optie, gezien de huidige regels rondom winkelen op afspraak.
Ik heb uitgebreide instructies gehad van de ergonoom van mijn werk over de eisen waar de stoel aan moest voldoen en op welke manier ik hem moet instellen, dus daar ligt het probleem niet. Hij zat lekker in de winkel, ik heb alle instellingen uitgeprobeerd, etc. Het probleem is dat ik in de winkel niet de stoel uit kon proberen achter mijn eigen bureau. Ik snap de regel koop = koop bij een fysieke aankoop, maar in deze situatie was het onmogelijk om het ter plekke 100% te kunnen beoordelen. Bij het online bestellen van een stoel kun je hem rustig een paar uurtjes achter je bureau uitproberen, maar bij het kopen in de winkel kun je er 5, of 10, of 15 minuten op gaan zitten, wat mijns inziens niet genoeg is om er 100% zeker van te zijn dat het de juiste keuze is. En een bureaustoel online bestellen leek me juist niet zo'n goed plan omdat er dan geen vergelijkingsmateriaal is.
Ik zal de winkel contacteren om te zien wat er eventueel voor mogelijkheden zijn. Nogmaals bedankt voor uw antwoorden.

Donuts
door Donuts - Mar 23, 2021 om 11:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: maar in deze situatie was het onmogelijk om het ter plekke 100% te kunnen beoordelen

Maar dat kan natuurlijk bij de meeste artikelen niet. U kunt in een winkel ook geen wasje draaien, de airfryer aanzetten enz. U kunt de stoel altijd nog op Marktplaats verkopen.

mo
door mof - Mar 24, 2021 om 13:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alleen wanneer udat in de winkel expliciet heeft afgesproken. Anders niet. Het herroepingsrecht geldt voor internetaankopen en nietvoor aankopen in een echte winkel.

1paul
door 1paul - Mar 24, 2021 om 14:43
3201 Antwoorden / 0 Vragen

koop is koop in een stenen winkel, u had de stoel langer uit moeten proberen en de bewegingen maken die u thuis ook maakt.

let wel, een andere stoel is vaak een andere houding waardoor je klachten kunt krijgen die je eerder niet had....

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 24, 2021 om 16:04
88 Antwoorden / 2 Vragen

Tja , als je klachten heb met je rug dan ben je een EI dat je zo'n stoel koopt zonder hem uit te testen . Op zich is refurbished geen probleem maar wel oppassen want er zijn van die websites die er misbruik van maken . Verkopen refurbished , maar niet goed gerefurbished ! Ik zou zelf nooit op afstand zoiets kopen . Altijd langs gaan . Dit om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt .

Ar
door AriEllis Mar 24, 2021 om 16:14
57 Antwoorden / Vragen

M.a.w. je complimenten aan ts die de stoel in een stenen winkel gekocht heeft. Is dat wat je bedoelt? ;-)

Gu
door Guller - Mar 24, 2021 om 18:04
11 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u uw verwachtingen  in de winkel tegen de verkoper verteld? Zo ja, dan heeft de stoel niet de bepaalde eigenschappen die kennelijk zijn toegezegd danwel voldoet niet aan uw verwachtingen.

U kunt dan de stoel gewoon terugsturen ondanks het feit dat het herroepingsrecht slechts voor " koop op afstand"  zou zijn bedoeld.  Bij een consumentenkoop kan in dit geval via website niet ten nadele van de koper worden afgeweken.

Let wel dat u zo snel mogelijk uw klacht bij verkoper kenbaar moet maken. Dit wordt zgn binnen bekwame tijd genoemd.  Anders kunt u geen beroep doen op het gebrek in de product.