Kosten voor te laat betalen, maar deel bestelling niet geleverd
Twee maanden geleden heb ik een aantal dingen bij Otto.nl besteld en daarbij gekozen voor de optie 'achteraf betalen'. Nu is een deel netjes na een paar dagen geleverd, maar een ander deel (een kleed) is nooit geleverd. (Na meermalen contact, uiteindelijk hebben zij hem zelf als retour opgegeven. Zucht.) Maar nu dit eindelijk een oplossing heeft, heb ik wel extra kosten bovenop mijn rekening gekregen voor het te laat betalen. Is dit rechtmatig? Ik ga er zelf vanuit dat de betaaltermijn pas in gaat nadat je de bestelling in zijn geheel ontvangen is, of had ik op de een of andere manier dat eerste deel al moeten betalen?
Misschien zit de crux hem in de 'retour' status, dat suggereert dat ik hem wel ontvangen heb, maar zelf terug gestuurd heb? De extra kosten zijn direct boven op de rekening gekomen nadat het kleed als retour gezet is.
Mvg, Jesse
Topantwoord
Als de bestelling in gedeelten geleverd wordt is het de bedoeling dat het eerst geleverde alvast betaald wordt maar dat moet dan wel van tevoren duidelijk aangegeven zijn, anders even contact opnemen.
https://www.otto.nl/contactform/
Neen, niet helemaal. Het behoeft niet vooraf te zijn aangegeven. Niet ontvangen betekent hoe dan ook niet betalen. Bij niet ontvangen geldt dit: Onverschuldigde betaling: Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. Bij niet ontvangen is er geen rechtsgrond om toch betalen van het geheel af te dwingen.
@heremietkreeft, het kan gebeuren dat een bestelling uit verschillende onderdelen bestaat en er daarom ook een andere verzendingsinstructie ontstaat. Het geleverde kan alvast betaald worden.
@heremietkreeft De bestelling bestond inderdaad uit verschillende onderdelen, waarvan het eerste deel wel geleverd is.
@sjoppy Maar dan geld voor elk deel van de bestelling dat op andere momenten geleverd wordt een andere betalingstermijn? Ik heb inderdaad contact gezocht met Otto, maar voordat ik hoog en laag mijn recht probeer te halen, wou ik toch even checken of het zit zoals ik denk dat het is. Het leek me logischer dat een betalingstermijn ingaat zodra een bestelling in zijn geheel geleverd is, niet per deel van de bestelling.
@jesseb,
het komt voor dat er meerdere bestellingen worden gedaan om op hetzelfde adres geleverd te worden.
Het kan dus voorkomen dat een bestelling op voorraad is en dan geleverd wordt terwijl een andere later bij de leverancier aankomt en dus later bezorgd wordt maar dat moet van te voren aangegeven zijn, misschien is u dat ontgaan.
Indien iets niet is geleverd behoeft u het ook niet te betalen. Dat is zelfs bij wet geregeld m.b.t. onverplichte betaling. Men kan u dus niet tot betalen dwingen.
Het deel dat u wel heeft ontvangen dient u uiteraard wel te belalen en dat zou ik als ik u was dan ook doen. Zie verder o.a. https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu Ik kom zo nog even bij u terug om te zien of Otto een keurmerk heeft en er dus ook een geschillencommisie dienst kan bewijzen.
Dat is inderdaad het geval https://www.thuiswinkel.org/leden/otto/certificaat U kunt ook dit: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/otto.nl benutten, gratis ervice van de consumentenbond.
Aanvullend, zie ook nog dit: Onverschuldigde betaling Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld ‘koop’ of ‘schenking’), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling. M.a.w. er is geen rechtsgrond om volledige betaling áf te dwingen' (of zelfs gewoon te vragen. Bron: Onverschuldigde betaling | Wet & Recht (wetrecht.nl)
U had natuurlijk ook vast het geleverde kunnen betalen, maar ze mogen pas extra kosten rekenen als zij u gemaand hebben om te betalen en u dat na 14 dagen nog niet gedaan hebt.
Dus neem contact op met Otto.
Topantwoord
Dit vond ik op internet dus de extra kosten lijken mij onterecht: De zichttermijn gaat in als het product wordt geleverd door de verkopende partij. Bij een levering die bestaat uit meerdere deelleveringen gaat de zichttermijn in nadat de complete bestelling is ontvangen. Voor een dienst geldt het moment dat de dienst door de koper is besteld.
@jeff59761 Dit lijkt mij ook het meest voor de hand liggende. Ik heb contact met de klantenservice gezocht en hoop dat ze ergens een fout gemaakt hebben en ook tot deze conclusie komen.
Betaling gaat via externe partij. Heeft niets met zichttermijn te maken wel met betaaltermijn.
Waar u zelf vanuit gaat heeft geen relevantie. Wat staat er in de voorwaarden die Otto hanteert bij betaling achteraf?
U kunt die voorwaarden niet naar eigen inzicht aanpassen.
Incasso kosten mogen pas berekend worden na een eerste kosteloze aanmaning.
En toen u de factuur kreeg met betalingstermijn voor de al geleverde spullen, waarom niet even contact gezocht met Otto? Niets doen, blijkt ook hier weer, een slecht idee.
Stel u koopt vier stoelen en er worden er vast twee geleverd en de andere twee volgen, dan is het niet logisch dat u al gaat betalen. Maar koopt u vier stoelen en een kast, de kast komt en stoelen nog even niet, dan zou ik de kast vast betaald hebben.
Maar afgezien daarvan, als men even twijfelt, pak de telefoon en vraag het na.
Maar zoals gezegd, bent u helemaal niet gemaand, dan zijn de extra kosten onterecht.
Artikelen die je hebt ontvangen en gehouden, dien je binnen de termijn te betalen. Het artikel dat je nog niet hebt ontvangen, staat hier los van en behoeft dus ook nog niet betaald te worden (ook al was het 1 bestelling).
Bestel je 2 artikelen welke bedoeld zijn om gecombineerd te dragen en 1 artikel wordt geleverd en artikel 2 heeft vertraging, dan neem je even contact op met Otto en maken zij een aantekening, want je weet niet of beide artikelen dezelfde kleur hebben en je weet ook nog niet of artikel 2 jou wel past. Tenzij je er al van overtuigd bent dat je artikel 1 houdt, ongeacht je artikel 2 wel of niet ontvangt, dan betaal je toch artikel 1.
Heel logisch.
JA, als u iets ontvangt hoort u te betalen. HEt hangt van de exacte gebruikersvoorwaarden tekst af of u kunt wachten tot de volledige bestelling binnen is.
Let op: als zij het als retour boeken zien zij het als (in 1e instantie) geleverd; en dan hebben ze recht op tijdige betaling.
Zorg er dus voor dat dat geregeld wordt: als niet geleverd moet dat ook zo op papier staan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a
Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer