De
door DeMolenaarUitMolenhoek Apr 22, 2021 om 17:48
Winkels & webshops

Laptop opgestuurd voor reparatie: al twee maanden zoek

Twee maanden geleden gaf ik mijn nieuwe laptop (gekocht in de HP Store) mee met UPS die door Hewlett Packard was ingeschakeld om de laptop onder garantie bij HP te laten repareren. Toen ik na een dikke week navraag deed naar mijn laptop werd mij door HP duidelijk gemaakt dat men geen idee had waar hij gebleven was. Er volgden heel veel mails, vooral van mij aan HP en kort voor Pasen kwam de mededeling dat UPS verantwoordelijkheid erkende en dat ik door HP binnen drie werkdagen benaderd zou worden om een oplossing aangeboden te krijgen. HP liet niks van zich weten en na weer heel wat mails belde HP een dikke week geleden om de aankoopnota op te vragen. In plaats dat er nu snel een oplossing wordt geboden (geld terug of een nieuwe laptop) schrijf ik weer iedere dag mails, Whatsapps en probeer ik HP telefonisch te bereiken, alles zonder resultaat. Inmiddels zie ik de gang naar de kantonrechter nog als enige oplossing
Mijn vraag is of er mensen zijn met een vergelijkbaar slechte ervaring met HP? Misschien hebben jullie tips hoe je bij HP ook buiten de rechter om als klant behandeld kunt worden.

2971 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2021 om 18:14
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, het grote probleem is hier dat u verantwoordelijk bent (als verzender) http://www.wetboek-online.nl/wet/Postw/7.html en u mogelijk en ook helaas de terugzending niet met verzekering heeft gedaan.
In uw voordeel is dat mem bij UPS de verantwooprdelijkheid erkende en het dan naar mijn mening UPS is die u aansprakelijk kunt stellen. De melding dat HP zou reageren kwam immers ook van UPS.
Het lijkt mij dat u dus in deze gelet op uw ervaring UPS aansprakelijk kunt stellen en in gebreke. Dat dient dan het beste schriftelijk te gebeuren en zie dan als voorbeeld bijv. deze https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/ of deze https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en voor nadere info

Ingebrekestelling | Wet & Recht (wetrecht.nl)  Aanvullend:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  of https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/  En herhaald: u geeft aan dat u de melding van UPS kreeg en dus niet van HP.

Ps. aangezien men vanuit HP kennelijk wel om een aankoop nota vroeg is het m.i. wel zinvol om dan een kopie van uw brief naar HP te zenden.

1paul
door 1paul Apr 24, 2021 om 09:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee, HP is de verzender, die heeft een label opgestuurd....althans de vervoerder ingeschakeld....

AWYeah28
door AWYeah28 - Apr 22, 2021 om 18:41
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

In uw vraag zie ik dat er vooral veel contact is geweest via e-mail en telefoon.
Voordat u de stap naar een rechter zet, zou ik zeker eerst de aangetekende brief eens proberen.
Richt uw brief aan HP, vermeld erin dat u binnen twee weken een afgeronde oplossing wenst en dat u anders juridische stappen gaat zetten.

Meestal schudt dat de boel wel voldoende wakker.
Ik ga er overigens wel vanuit dat u het gevraagde aankoopbewijs hebt aangeleverd.

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2021 om 18:47
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft niet met HP te maken maar veel zendingen komen niet aan. In dit geval door u zelf, als pakket verzender. Ik neem aan dat u track en trace nummer heeft? Dus maar weer UPS platbellen, HP kan in ieder geval niets voor u doen.

AWYeah28
door AWYeah28 Apr 22, 2021 om 19:10
355 Antwoorden / Vragen

HP heeft UPS ingeschakeld als vervoerder. Ook al is het risico van verzending bij de verzender, in dit geval heeft UPS aansprakelijkheid toegegeven en is HP als opdrachtgever de aangewezen partij om een oplossing te bieden.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 22, 2021 om 19:02
7209 Antwoorden / 3 Vragen
marita5
door marita5 - Apr 22, 2021 om 20:46
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Demolennaaruitmolenhoek ,

De voorwaarden Hp Store Art 18 ,

Online Dispute Resolution (ODR). Graag maken wij u erop attent dat, indien u een probleem heeft met een HP product, dat niet door ons is opgelost, u toegang heeft tot het “Online Dispute Resolution (ODR) Platform, dat u kunt raadplegen via de volgende link: http://ec.europa.eu/odr.
Het ODR Platform is een web-based platform dat speciaal is ontwikkeld om consumenten, die goederen of diensten online hebben aangeschaft en problemen hebben met deze aankoop, te helpen.
Consumenten kunnen via dit platform hun contractuele geschil voorleggen en daartoe de Alternative Dispute Resolution (ADR) procedure online volgen. Het ODR platform stuurt dergelijke geschillen uitsluitend door naar ADR organisaties die zijn opgenomen in de nationale lijsten van ADR organisaties, die handelen in overeenstemming met de bindende kwaliteitseisen zoals vastgesteld in de ADR richtlijn.
Uiteraard staat het u ook vrij contact op te nemen met HP via het volgende e-mailadres: nlstore.postsales@hp.com 1

HP Nederland B.V., Januari 2020

Klik op de rode regel . ( de link opent in het Engels , klik bovenaan op EN in het blauw kies Nederlands )

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.selfTest

panter22
door panter22 - Apr 23, 2021 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Een tip van mij: Ophouden met HP bestoken met whatsapps, mailtjes en telefoontjes. Je hebt al gemerkt dat  daardoor echt geen  snellere oplossing komt. Bovendien ben je de enige klant niet en dit bestoken kost nog meer tijd.
Je laptop is zoekgeraakt en het kost tijd om uit te zoeken waar hij zoekgeraakt is en wie daarvoor aansprakelijk is.
Dat is nu duidelijk. Je krijgt nog een oplossing.
Verleden week heb je de aankoopnota opgestuurd en nu gaat het weer verder. Dat moet administratief verwerkt worden.
Dat kost tijd. Je moet dus nog even wachten.
Een troost, had je zelf met  bv PostNL de laptop naar HP gestuurd en hij was zoekgeraakt, dan was je de laptop en je geld kwijt geweest. Lees de andere reacties hierover.

oo
door oorverdovend - Apr 23, 2021 om 11:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waar iedereen volgens mij overheen leest: Twee maanden geleden gaf ik mijn nieuwe laptop (gekocht in de HP Store) mee met UPS die door Hewlett Packard was ingeschakeld.

HP is verzender en dus verantwoordelijk voor de UPS fout.

panter22
door panter22 Apr 23, 2021 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

HP is niet de verzender. TS is de verzender.
Alleen het verzenden komt hierop neer dat TS de laptop moet overhandigen aan UPS.
Dan is TS klaar.
Wat er daarna met de laptop gebeurt is voor rekening van HP.

1paul
door 1paul Apr 24, 2021 om 09:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

verzender moet je lezen als opdrachtgever....

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 24, 2021 om 09:56
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas een lastige en de reactie is te begrijpen.Edoch is de @MOLENAARUITMOLENHOEK de feitelijke verzender.

En van @MOLENAARUITMOLENHOEK zag ik nog geen reactie m.b.t. het verdere verloop.

@OORVERDOVEND Er zijn meer bedrijven /webshops die aanwijzingen geven hoe terug te zenden maar degene die het pakket dan op de aangegeven wijze verzend en aanlevert is toch echt verantwoordelijk. En dan ook over de wijze van verzenden zoals bijv. wel of niet aangetekend.

oo
door oorverdovend Apr 26, 2021 om 11:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het niet eens met de stelling dat vraagsteller de verzender is.

Beroepsmatig heb ik heel veel met transporten en verzendingen te maken, ik heb daarvoor diverse opleidingen gevolgd.
Altijd is er dan de discussie wie de verzender is.
In de transportwereld is het proleem vergelijkbaar met Ex Works levering.
Dat betekend dat de ontvanger/klant (in dit geval HP want daar moet het heen) het transport regelt en dus de verzender is.
Vraagsteller is slechts het adres waar de zending moet worden opgehaald, deze is alleen verantwoordelijk voor het afgeven van het pakket.
Zodra dit gebeurd is is deze in geen enkele vorm meer verantwoordelijk voor de zending.

Is dus een beetje verwarrend maar met een wat uitleg wel duidelijk.
Verzender is degene die opdracht voor de zending geeft.

ro
door ronny530 - Apr 24, 2021 om 11:26
2794 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft bij de aanschaf ook een aankoopfactuur ontvangen en lijkt het mij begrijpelijk dat HP de aankoopfactuur of een kopie daarvan wenst te ontvangen omdat anders het bedrag niet gecrediteerd kan worden. Als u de aankoopfactuur niet kan of wil tonen dan houdt het voor HP gewoon op want HP kan niet vaststellen dat u de eigenaar van de laptop bent.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 26, 2021 om 15:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe is deze opgestuurd?

Als je  de afzender op de doos zet,  en ze openen en gaan repareren,  dan kan de doos zoekraken......

Ook komt er regelmatig een retour  binnen met losse brief erin,   zie je die of niet?

Ik had voor retour of reparatie altijd de vraag;   Plak je naam, klant nr en Order nr erop......

Een binnengekomen maar zoek geraakte doos?   Dat gaat vaker fout,  werkbank voor met dozen achter je en  apparaten voor je!
Heb je alle voorwaarden goed gelezen en daaraan foutloos voldaan?

De meeste klachten over mijn firma waren ook van  Afzender op doos en verder niets,  of nu retour of reparatie was...
Ze weten niet hoeveel er retour en voor reparatie  binnen kwam en zoek dat maar eens uit.

Als je niet doet wat hun systeem eiste kan  elk apparaat zoek raken.
En als je dagelijks ging  Appen en mailen,  dan blokkeren ze die als gezeur,  1x en  rustig afwachten.

Ook ik kreeg vaak via Email of App   berichten  die niet compleet waren.
Een vraag waar blijft mijn ding?  Welk ding van wie?   Geen naam of geen klant nr  of alleen mijn  Bosch.... boormachine of wasmachine?
Vergeet niet dat vele bedrijven vaak meerdere afdelingen hebben en een halve vraag  word gewoon weggegooid, uitzoeken koste veel tijd en leverde vaak niets op.