Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 10:11
Winkels & webshops
Marktplaats forceert mij ID-verificatie door te lopen voordat uitbetaald wordt.

Ik heb iets verkocht op marktplaats voor € 50,-. Nu forceert Marktplaats.nl mij een ID-verificatie door te lopen voordat het geld uitbetaald wordt. Ik heb dit jaar via 3 advertenties op marktplaats iet verkocht voor in totaal minder dan € 500,- Nu moet ik bij een nieuwe externe partij mijn persooonsgegevens registreren ondankt dat op de website van marktplaats staat dat er een ID-verificatie moet worden gedaan als een van de ondestaande voorwaarden is gedaan. Dit is toch niet correct? Of ben ik gek?

Waarom hebben we aanvullende gegevens nodig?

  • Onze betaaldienstverlener Online Payment Platform is verplicht een ID-verificatie uit te voeren wanneer er in een keer een bedrag van € 250,- moet worden uitbetaald.

  • Marktplaats is wettelijk verplicht om meerdere gegevens te verzamelen wanneer een verkoper in een kalenderjaar € 2.000,- of meer heeft verdiend of 30 of meer transacties heeft gedaan. Lees hier meer over DAC7 wetgeving.

Deze ID Verificatie wordt uitgevoerd door onze betaaldienstverlener Online Payment Platform.

574 8 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Jul 4, 2024 om 10:23
512 Antwoorden / 1 Vragen

Aan jou de keuze. Als je je niet wil identificeren, zul je geen gebruik moeten maken van betaalverzoeken. Dan alleen cash bij ophalen of buiten MP om met bijv. een Tikkie.

Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 10:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet een keuze aan mij. Ik krijg deze melding nadat er € 50 aan mij betaald is. Dit wordt pas uitbetaald als ik me legitimeer. Maar deze verkoop en mijn activiteit is volgens de voorwaarden van Marktplaats niet onderhevig aan een ID verificatie. Ze houden het geld "gegijzeld" ondanks dat ze volgens hun eigen voorwaarden daar geen recht toe hebben.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 4, 2024 om 11:34
189 Antwoorden / Vragen

Het is een wettelijke verplichting. Dus Marktplaats kan er verdraaid weinig aan doen.

Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

En die wettelijke verplichting is gisteren in werking gegaan? Ik ben aan het opruimen en heb de afgelopen weken 3 dingen verkocht, waarbij er 2 keer dit niet van toepassing was.

LAPD
door LAPD - Jul 4, 2024 om 10:31
4 Antwoorden / Vragen

Beste Robert524450.
Ik geef u helemaal gelijk dat dit niet correct is,maar zoals Marktplaats al aangeeft is dit een nieuwe wet die is ingegaan.
Als u dat geld wilt ontvangen zal u mee moeten werken om uw ID gegevens te verstrekken en te laten controleren door Online Payment Platform.

Robert524450
door Robert524450 - Jul 4, 2024 om 10:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet een keuze aan mij. Ik krijg deze melding nadat er € 50 aan mij betaald is. Dit wordt pas uitbetaald als ik me legitimeer. Maar deze verkoop en mijn activiteit is volgens de voorwaarden van Marktplaats niet onderhevig aan een ID verificatie. Ze houden het geld "gegijzeld" ondanks dat ze volgens hun eigen voorwaarden daar geen recht toe hebben.

Mabelle
door Mabelle Jul 4, 2024 om 10:47
512 Antwoorden / 1 Vragen

Datzelfde doen andere platformen als Vinted, Etsy enz. ook. Die hebben nl. dezelfde verplichting. Op een gegeven moment, houden ze je geld vast totdat je je geïdentificeerd hebt.

Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 11:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is alleen niet conform hun eigen voorwaarden. Ik heb al meer dan 10 jaar een account bij marktplaats en dit is nog niet eerder gebeurt.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 4, 2024 om 11:35
189 Antwoorden / Vragen

Wat snap je niet aan wettelijke verplichting? Die overtroeven de algemene voorwaarden.

sira
door sira Jul 4, 2024 om 11:38
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat ze naar uw totale ontvangsten kijken.

Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 11:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Welke wettelijke verplichting? Er wordt daar op beide websites niet naar verwezen. Ook liggen mijn totale ontvangsten, van het kalenderjaar en zelfs in totaal, ver onder wat in de voorwaarden wordt aangegeven wanneer er een ID verificatie vereist is.

Mabelle
door Mabelle Jul 4, 2024 om 13:36
512 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn online genoeg klachten te vinden over het feit dat het geld van verkopers ineens on hold wordt gezet, tenzij ze zich identificeren. Je wordt, al dan niet terecht, gewoon voor het blok gezet: of je geld kwijt of doen wat zij willen. Enige manier van verkopen zonder al dit gedoe, is spullen laten afhalen en contant betalen, of buiten MP om laten betalen met een Tikkie.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 4, 2024 om 11:54
7261 Antwoorden / 3 Vragen

Als u in een jaar meer verdient dan een toegestaan bedrag kan het zijn dat dit bij uw inkomsten wordt geteld en daarover belasting moet worden geheven, de belastingdienst heeft daartoe kennelijk ook Marktplaats benaderd om dat te onderzoeken.

Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 11:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

het toegestaande bedrag is € 2000,- wat is verkocht heb dit jaar is onder de € 500,- dus dat kan het niet zijn.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 4, 2024 om 14:28
7261 Antwoorden / 3 Vragen

Het jaar is nog niet om en zij beginnen zo vroeg mogelijk, als het bedrag aan het einde van het jaar onder de
€ 2000 is dan zal u er dus niets van horen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 4, 2024 om 11:58
2154 Antwoorden / Vragen

Dan meld je ze toch dat je dat niet begrijpt omdat naar jouw mening het volgens de voorwaarden niet nodig zou zijn en dan hebben ze vast wel een antwoord. Als je het daar niet mee eens bent kun je daar een zaak van maken. En als je daar geen zin in hebt zou ik stoppen met marktplaats en die €50 dan maar afschrijven onder het motto "principes die het waard zijn".

Robert524450
door Robert524450 Jul 4, 2024 om 12:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou al iets zijn als ze een reactie zouden geven. Die heeft marktplaats niet, ze verwijzen naar onlinepaymentplatform. De link die ze naar onlinepaymentplatform hebben in de gebruikers profielen is zelfs niet meer up-to-date.

En je hebt helemaal gelijk mbt het stoppen met marktplaats, de hulp/uitleg die ik heb gekregen is zo minimaal dat dit mijn laatste advertentie op marktplaats is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 4, 2024 om 13:50
2154 Antwoorden / Vragen

Het kost dan ook niets en daar moet je je verwachtingen dan ook wel op baseren.

Robert524450
door Robert524450 - Jul 4, 2024 om 12:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens deze DAC7 checklist hoef ik geen ID verificatie te doen.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 4, 2024 om 13:38
189 Antwoorden / Vragen

Okay. Succes met je strijd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 4, 2024 om 13:48
2154 Antwoorden / Vragen

Mooi, je hebt argumenten. Nou de discussie nog voeren.

Re
door Reinier182 - Jul 4, 2024 om 22:00
196 Antwoorden / Vragen

Welkom in het vrije Nederland. Marktplaats is verplicht jou verdiensten bij te houden voor de belastingdienst. Banken en andere verkoopplatforms enz. Steeds meer controle over de burgers en de reden waarom cashgeld eruit moet.

1paul
door 1paul - Jul 5, 2024 om 08:03
3235 Antwoorden / 0 Vragen

niet toegeven en wijs ze daarbij op hun eigen opgestelde regels!!

Men heeft tegenwoordig heel graag heel veeld data..