Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan Feb 10, 2022 om 10:25
Winkels & webshops

Onethische verkoop techniek Hans Anders

Ik heb recentelijk een bril gekocht bij Hans Anders. Na het uitzoeken van de bril krijg je een offerte te zien wat je bril gaat kosten. Als je hiermee akkoord gaat, krijg je eerst een oogmeting en daarna mag je de bril afrekenen. Echter op het moment van afrekenen viel het mij op dat het bedrag op de pinautomaat 20 euro hoger was dan vooraf afgesproken. 

Dit bedrag was voor de aanvullende garantie. Mij is niet vooraf gevraagd of ik dit aanvullende product wilde hebben. Ik denk dat het veel mensen niet eens zal opvallen dat ze 20 euro meer betalen. Dit is een bewuste verkoop techniek die word opgedrongen vanuit het hoofdkantoor en dit is naar mijn mening onethisch. 

Ik vraag me af of deze verkoop techniek legaal is?

1709 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 10, 2022 om 10:42
1819 Antwoorden / 31 Vragen
4

Geachte Stephan, 

Heeft u de verkoper meteen hierop aangesproken?

Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan - Feb 10, 2022 om 10:49
2 Antwoorden / 1 Vragen
1

@Geboren amsterdammer, 

Ja, toen ik het zag heb ik de medewerker direct gevraagd waarom de prijs hoger was dan vooraf afgesproken en daarna aangegeven dat ik dit aanvullende product niet hoef te hebben. Het feit dat er iemand bij moest komen om dit product van de bon af te halen, laat zien dat ik waarschijnlijk tot de minderheid behoor van mensen die hier wat van zeggen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 10, 2022 om 10:55
1819 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stephan,

Ik ben zelf al 35 jaar klant bij Hans Anders en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. 

Over welk filiaal gaat het?

Kunt u een foto plaatsen van de bon? (u kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord, uiteraard wel uw privégegevens even afdekken)...

Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan Feb 10, 2022 om 11:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf de bon niet (ging om de bril van mijn vriendin), maar zoals gezegd, heb ik kunnen voorkomen dat ze dit bedrag in rekening hebben gebracht dus het staat ook niet op de bon. 

Het gaat hier om het filiaal Rotterdam Alexandrium

ne
door neodutchio - Feb 10, 2022 om 11:07
5185 Antwoorden / 12 Vragen
0

Nee, dit is niet legaal. In de offerte hoort te staan wat het totaal kost. Meer aanbieden mag altijd, maar drama's niet ongevraagd toegevoegd worden.

va
door vanlotjegetikt - Feb 10, 2022 om 11:09
809 Antwoorden / Vragen
0

Bij mij wordt de offerte altijd nagelopen dus dan kom ik vanzelf die 20 euro tegen.

mahadma
door mahadma - Feb 10, 2022 om 11:16
11606 Antwoorden / 51 Vragen
0

Ook ervaren dat je bij afhalen het mij gevraagd werd, ik wilde een goede reserve bril vatfocus toen, in de actie voo weinig, 39 euro, en voor de extra service en wilden ze  toch 20 euro extra  aansmeren. 

Maar ongevraagd erbij zetten mag dus niet.

Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan Feb 10, 2022 om 11:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons was het bedrag echt al opgeteld bij het totaal voordat wij iets gevraagd hadden. Pas nadat ik hiernaar gevraagd heb werd verteld dat dit voor de garantie was en de manager moest eraan te pas komen om het bedrag weer van de bon te halen.

Donuts
door Donuts - Feb 10, 2022 om 11:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen
0

Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke verkooptechniek wordt opgedrongen door het hoofdkantoor. Het lijkt me eerder een zeer onwenselijke actie van deze verkoper / dit filiaal.

N.B. Een foto van die bon is helemaal niet nodig, het verhaal is duidelijk genoeg.




Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan Feb 10, 2022 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

De medewerker leek vrij onervaren inderdaad. 

Ik heb een kennis die bij een andere vestiging van Hans Anders werkt hiernaar gevraagd en deze bevestigde mij dat dit beleid is dat van hoger hand bepaald is, en dat medewerkers zich zelf ook bezwaard voelen om dit extra bedrag in rekening te brengen. Hij geeft zelf ook aan dat hij bij de offerte de mensen er altijd op wijst dat hier nog 20 euro extra bij komt.

rj
door rjw - Feb 10, 2022 om 11:29
3298 Antwoorden / 5 Vragen
1

Heeft een medewerker (bij voorkeur de bedrijfsleider van het betreffende filiaal) van Hans Anders bevestigd dat dit een bewuste verkooptechniek is die wordt opgedrongen vanuit het hoofdkantoor?

Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan Feb 10, 2022 om 11:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een kennis die bij een andere vestiging van Hans Anders werkt hiernaar gevraagd en deze bevestigde mij dat dit beleid is dat van hoger hand bepaald is, en dat medewerkers zich zelf ook bezwaard voelen om dit extra bedrag in rekening te brengen. Hij geeft zelf ook aan dat hij bij de offerte de mensen er altijd op wijst dat hier nog 20 euro extra bij komt.

Donuts
door Donuts - Feb 10, 2022 om 12:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen
1

Quote: Ik heb een kennis die bij een andere vestiging van Hans Anders werkt hiernaar gevraagd en deze bevestigde mij dat dit beleid is dat van hoger hand bepaald is, en dat medewerkers zich zelf ook bezwaard voelen om dit extra bedrag in rekening te brengen. Hij geeft zelf ook aan dat hij bij de offerte de mensen er altijd op wijst dat hier nog 20 euro extra bij komt.

Dergelijke fratsen vallen naar mijn mening onder de 'wet oneerlijke handelspraktijken' 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/vraag-en-antwoord/wat-doet-de-overheid-tegen-oneerlijke-handelspraktijken en hiervan zou ik zeker melding doen bij https://www.consuwijzer.nl/ (even naar beneden scrollen voor contactmogelijkheden).

Voorbeelden uit de 1e link: 

Voorbeelden oneerlijke handelspraktijken
Er zijn verschillende situaties denkbaar waar sprake kan zijn van agressieve of misleidende verkoop. Voorbeelden zijn:
 
- niet alle bijkomende kosten vermelden in de prijs, waardoor de totaalprijs onverwacht hoger uitkomt;
- een product gratis aanbieden, zonder erbij te vermelden dat er daarna maandelijks vervolgzendingen komen waar u wel voor moet betalen;
- dwingen een bepaald product te kopen, waardoor u een beslissing neemt die u anders niet had genomen.

 

Schnitzel Stephan
door Schnitzel Stephan Feb 10, 2022 om 12:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij deze een melding gedaan. 

Dank voor de tip

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2022 om 14:42
16888 Antwoorden / 202 Vragen
1

Als al hiervoor gezegd: dat is niet legaal en het lijk mij uitermate zinvol dat u niet alleen Hans Anders  https://meteencontact.nl/contactgegevens/winkelketens/hans-anders-klantenservice/ daarop aanspreekt maar ook een melding doet bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en uw klacht ook plaats bij de gratis service van de consumentebond waar men de kwestie ook voorlegt aan Hans Anders en op hun site plaatst (indien u geen lid bent is er geen sprake van juridisch advies) www.klachtenkompas.nl maar deze kwestie krijgt daar wel meer ruchtbaarheid door.)

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

josxxl
josxxl - Jun 15, 2024 om 11:31
Vrije tijd & tuin
Tegels opgestapeld in achtertuin om later te leggen, netjes uit zicht en MOET opruimen van vehuurder

Tegels opgestapeld in achtertuin om later te leggen, netjes uit zicht en MOET opruimen van vehuurder

Ik heb naast mijn schuur op eigen terein niet te zien vanaf de straat, een stapel tegls liggen die ik nog moet leggen, maar ik heb reuma dus kan ik dat niet snel, duurt een poosje en nu wil de woningstichting dat ik die opruim! ze liggen netjes, niet te0 zien vanaf de straat en en leveren geen hinder op zelf s niet voor ons zelf daarom ligt de stapel daar. Nu dreigd de stichting ook met juridische ... Lees meer

Pe
Peanut71 - Jun 16, 2024 om 11:34
Winkels & webshops

Pakketten niet ontvangen of kwijt

Via Expresswear 2 keer pakketten kwijt.  2 kledingstukken besteld, 1 ontvangen via PostNL. Zelf achteraan moeten gaan, geen reactie meer gehad vanuit klantenservice, uiteindelijk betaald. Het andere kledingstuk vanuit ontevredenheid geretourneerd via DHL en wederom het pakket zoekgeraakt. Ik zou nu dus in totaal EUR 251 moeten betalen zonder iets te hebben ontvangen. Kan dit zomaar? Moeten zij w ... Lees meer

qu
quikcsilver - Jun 16, 2024 om 08:39
Vrije tijd & tuin

Hoe krijg ik mijn olijf op stam weer aan het groeien?

Boom van 15 jaar oud droeg altijd vruchte maar is verzopen in de regen van de voorbije maandne. Steeds water afgegoten maar alleen maar spinnenrag en wat groen bovenin. Vorige maand fors terug geknipt maar nu doet hij helemaal niets meer. Bij knippen bleken veel taken dood maar sommigen waren nog groen van binnen. Lees meer