pi
door pieterderk Sep 19, 2022 om 23:10
Winkels & webshops

Onterecht duurdere spullen

Is het ook opgevallen dat veel spullen (neem bijvoorbeeld olijfolie) wat vorig jaar geproduceerd is, toch ineens veel duurder is geworden. Denk ook eens aan onder andere aan allerlei spullen wat ook veelal vorig jaar geproduceerd is, dat ook behoorlijk duurder is geworden.

3560 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 19, 2022 om 23:13
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat onterecht zijn? Omdat het vorig jaar geproduceerd is?
Een auto die vorig jaar gebouwd is en nu verkocht wordt krijg je ook niet voor de prijs van vorig jaar.
Een kwestie van vraag en aanbod. Weinig aanbod veel vraag dan krijg je ook voor de "oudere" produkten meer geld.

tenormin
door tenormin - Sep 19, 2022 om 23:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@pieterderks, ik denk dat het heel Nederland is opgevallen dat "veel spullen" duurder zijn geworden. Ik zou eigenlijk denken: waarom denkt u dat "spullen" nu niet duurder zijn geworden omdat ze vorig jaar geproduceerd zijn. Benzine, olijfolie en ik kan nog wel wat meer producten doorgaan: alles is duurder geworden. Begrijp echt niet waarom u deze "vraag" poneert. En u heeft het nog niet eens over gas en elektriciteit? Maar snel wakker worden, voor u in het rood komt te staan.

sira
door sira - Sep 20, 2022 om 00:11
2322 Antwoorden / 24 Vragen

U bent geen calculator en u hebt geen handelsgeest.

Een rekensommetje waarin ik de btw maar even weglaat, anders maak ik het nog ingewikkelder.
Stel u handelt in 10 stuks goederen die u vorig jaar voor € 75,- per stuk heeft ingekocht en die u verkoopt voor € 100,-.
U heeft dan aan het einde van de rit 10 x € 25,- = € 250,- verdiend.
Vanwege de gestegen prijzen van productie, transport, energie (ook bij u), komt u er achter dat de inkoopprijs van dezelfde goederen nu inmiddels naar € 100,- zijn gestegen. Gaat u de overgebleven artikelen van vorig jaar dan toch als weggevertjes voor die € 100,- (de huidige inkoopprijs) verkopen? U kunt dan van die € 250,- "winst" slechts 2 nieuwe artikelen inkopen. Dan kunt u de tent beter sluiten, want dan bent u in no time failliet.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 20, 2022 om 07:25
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Veel is in een jaar duurder geworden, vandaag Prinsjesdag wordt het misschien iets duidelijker wat de plannen zijn voor de nabije toekomst.

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2443489-record-nog-nooit-werden-spullen-in-een-jaar-tijd-zo-veel-duurder.html?ext=html

Be
door Bewaklu - Sep 20, 2022 om 07:52
131 Antwoorden / 1 Vragen

En waar haalt u vandaan dat die producten vorig jaar zijn geproduceerd? Of is dit een aanname....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2022 om 10:04
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@PIETERDERK, in ieder geval 1 gerusstellking, benzine wordt op dit moment weer goedkoper en gas ook.

Daarbij is alles ook een kwestie van ons  vraag en aanbod systeem https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/is-de-verhuurder-verplicht-energiebesparende-voorzieningen-aan-een-woning-aan-te-brengen

rj
door rjw - Sep 20, 2022 om 22:49
3256 Antwoorden / 5 Vragen

De verkoopprijs hangt af van de inkoopprijs op het moment van verkoop. De winkelier moet immers met de opbrengst van de verkoop nieuwe voorraad kunnen kopen. Als iets destijds 1 euro inkoop was en verkoop 1,50 kan je niet die 1,50 vragen als de inkoop nu 2 euro is. Havo niveau bedrijfseconomie.

ju
door juliomariner Sep 21, 2022 om 14:48
1321 Antwoorden / 2 Vragen

volgens mij krijg je dit al in de eerste les economie op de OLO

ha
door harrybre - Sep 21, 2022 om 13:11
240 Antwoorden / Vragen

Sorry, maar.. wat heeft de productiedatum te maken met de huidige verkoopwaarde ?  Als u een huis heeft, gebouwd in 1645 op de A'damse Grachtengordel voor 2000 Guldens.. ( / 2,20371 = €uro's) vindt u dan een verkoopwaarde van € 1000 normaal ? Of de diamanten tiara uit 1812, de Hindeloper tegels... Of wilt u de HUIDIGE marktwaarde ?
Door het grotendeels wegvallen van zonnebloemolie uit Oekraine zijn velen overgeschakeld naar andere plantaardige olien ( palm-, olijf-, arachide-, rijstkiem-, raapzaad- enz ) , die dus door vraag & aanbod ook fors duurder geworden zijn.

Idem alles, wat ervan gemaakt is, zoals margarines, bakproducten als koekjes, cosmetica enz.
Door de duurdere energie is ook alles van papier, glas, blik, plastic fors duurder geworden, evenals transport ( naast de container "verstopping" in menig zeehaven, waardoor contaienrschepen veel langer doen over laden & lossen.
En als je als bedrijf forse voorraden daarvan had... maak je "gigantische" voorraadwinsten. En als de energieprijzen weer normaal worden, het omgekeerde. Gaat de NLe overheid, die NU verlekkerd naar die (voorraad)winsten, m.n. op minerale gas en olien e.d. kijkt en die belasten wil, straks als de bal omdraait, bijpassen in de verliezen ? Of is men dan puur socialistisch ..."niet thuis", want is ondernemersrisico ?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 21, 2022 om 15:04
2040 Antwoorden / Vragen

In de echte wereld wordt de prijs van producten bepaald door vraag en aanbod, de productiekosten spelen feitelijk geen rol in de prijs. Als je de producten immers te duur aanbiedt kopen mensen bij een ander en als je te goedkoop bent kun je het niet aangesleept krijgen. Nou zijn die productiekosten ook niet helemaal onbelangrijk want in het verschil tussen verkoopprijs en productiekosten zit natuurlijk je winst, of verlies, het één is waar een onderneming voor bestaat en het ander is waarvan een onderneming op een gegeven moment ophoudt te bestaan. Er zijn in de 20e eeuw nog wel experimenten gedaan in landen waarbij men de prijzen anders of "eerlijk" ging berekenen maar dat resulteerde steevast in een economie waar je simpelweg niets meer kon kopen en dus zijn we zo verstandig geweest dat verder maar te laten.

mo
door mof - Sep 22, 2022 om 09:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

VRAAG EN AANBOD ....

mijn aandelen heb ik vorig jaar ingekocht tegen een lagere prijs dan ze nu zouden opleveren bij verkoop. De vraag nuis blijkbaar groter dan de vraag vorig jaar. Met schaarste op de zonnebloemolie markt gaan meer mensen olijfolie gebruiken zodat ook die schaarser wordt.