Bo
door Bontinator Sep 13, 2016 om 19:33
Winkels & webshops

Pincode op kassabon

Hallo,

Zojuist viel mij iets op op de kassabon.

Als laatste cijfers van het herkenningsnummer wordt mijn pincode weergegeven (4 cijfers). Normaal is dit de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer.

Ik heb 7 kassabonnen nagekeken van verschillende firmas en overal staat het zelfde nummer (pincode).

Volgens een medewerker van mijn bank is het puur toeval??

Mijn lijkt de kans om een mooi bedrag te winnen met de postcode loterij groter.

Iemand hier ervaring mee?

10535 11 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2016 om 19:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat lijkt mij ook een, weliswaar vreemd, toeval. Net even wat bonnen bekeken, van twee verschillende supermarkten, bij mij staat er ook steeds een vier cijferig nummer achter "Pas:" en heel veel kruisjes. Dat nummer is niet mijn pincode, maar ook niet het einde van mijn bankrekeningnummer. Het zijn wel steeds dezelfde vier cijfers.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2016 om 19:51
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk toch dat het toeval is. Ga met @diumenge mee: ook bij mij 15 kruisjes, 4 cijfers (niet de pincode)en recht onder het laatste getal van de 4 cijfers, eronder Pasnr. en een 4. Ook niet een cijfer van mijn pincode.
Heb ook eens meegemaakt dat ik precies een bedrag moest pinnen wat wel mijn pincode was. Had bijna gezegd: hoe weet u mijn pincode. Is eerlijk waar. Dus houd u het maar op toeval.

getty
door getty - Sep 13, 2016 om 19:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad toeval.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2016 om 19:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees dit (klik hier) maar eens.

Als het nummer wordt getoond als  xxxxxxxxxxxxxx 1234  (zoals op de foto hierboven) dan is het eerste getoonde cijfer gelijk aan het laatste cijfer van uw IBAN. De volgende drie cijfers vormen samen een intern controlegetal. Voor dezelfde pinpas zijn dat altijd dezelfde drie cijfers.

Bo
door Bontinator - Sep 13, 2016 om 20:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

volgende x dit nummer maar gebruiken bij de lotto dan haha!

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - Sep 13, 2016 om 20:03
986 Antwoorden / 3 Vragen

In de meeste pingevallen wordt uw pasnummer weergegeven en niet uw rekeningnummer ook al zijn de laatste drie cijfers ook bij uw bank ter verificatie niet zelden noodzakelijk. Met de huidige identiteitsfraude is het helaas nogal simpel om telefonisch aankopen te doen alsook contracten af te sluiten. Uw winkel heeft daarmee niets van doen. Zij registreren niets maar zijn aangesloten bij de inmiddels diverse pin afrekeningsystemen. Dat is op zich geen reden om u zorgen over te maken. U kunt (nog) beter uw persoonlijke gegevens proberen te beschermen dan vermeende fraude of bekendheid met uw pinpas. Zonder pincode gebeurt niets. Daarnaast kunt u kiezen voor 'draadloos pinnen' tot ca 50Euro per dag. De meeste banken vergoeden aantoonbare diefstal.

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2016 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hebben telefonische aankopenof het telefonisch afsluiten van contracten met een pinpas of de pincode van doen?

diumenge
door diumenge Sep 13, 2016 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, helemaal niets. Maar daar laat Mat Matheij zich niet door hinderen.

edrick3
door edrick3 - Sep 13, 2016 om 20:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je pincode wordt NIET weergegeven op je kassabon .
Louter toeval als dat wel het geval zou zijn.

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2016 om 22:39
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dan moet uw pincode gelijk zijn aan de laatste 4 cijfers van uw pasnummer. Op de kassabon wordt geen rekeningnummer en/of pincode vermeld. Het klopt dus dat ook bij die 7 andere dezelfde gegevens staan. Zou een ander de bon tegen komen beschikt die volgens u dan alvast over de belangrijkste gegevens van u. Alleen nog even de pas bemachtigen en men plundert uw rekening.

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 14, 2016 om 21:08
641 Antwoorden / 77 Vragen

Meteen pincode veranderen. Er zijn nu teveel mensen die ervan weten!

costnix
door costnix - Sep 15, 2016 om 14:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er cirkelen lijsten rond op her internet, waarop alle pincodes staan!!!
Zo'n lijst is met een simpel programma zelf te genereren.

Cookies
door Cookies Sep 15, 2016 om 14:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn miljoenen van die codes, dus daar heeft niemand wat aan.

costnix
door costnix Sep 15, 2016 om 15:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En toch maken een heleboel mensen zich hier druk over :-D

diumenge
door diumenge Sep 15, 2016 om 15:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Miljoenen? Het zijn er exact tienduizend...

gerbera
door gerbera - Sep 15, 2016 om 14:46
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens niet overal worden de eindcijfers van uw banknummer getoond. ING bv toont de datum tot wanneer uw pas geldig is. Dus is dat bv 2018 dan staat daar xxxxxxxxxxxxxxxxxxx2018.