Verkeerde koelkast geleverd, zelf naar de eerste etage getild.
Onlangs heb ik een Amerikaanse koelkast gekocht via een webwinkel. Telefonisch gaf de verkoper aan dat de koelkast niet naar de eerste etage zou worden getild.
Toen de koelkast geleverd werd hebben wij hem zelf naar boven getild.
Toen hij eenmaal boven stond bleek dat de verkeerde koelkast geleverd is.
De webwikel wil de koelkast wel ophalen, maar alleen als de koelkast weer beneden staat.
Kan ik als consument buiten het volledig betaalde bedrag ook kosten rekenen voor het naar beneden tillen?
Of kan ik eisen dat de koelkast door de leverancier naar beneden wordt getild?
U gaat zelf akkoord met een op de begane grond geleverde koelkast. Nu vraagt u zich af of uw eigen tilwerk betaald kan worden ofwel dat u alsnog kan eisen dat de leverancier gaat tillen. Dat klinkt niet echt logisch. Maar u kunt het uiteraard proberen.
feitelijk gezien wel, zij hebben verkeerd geleverd daarmee zijn de gevolgen (schade) voor hun rekening....
De leverancier kan ook zeggen dat u bij levering had kunnen inspecteren of het goede product geleverd was.
De leverancier had in beginsel zelf moeten controleren of de juiste koelkast verzonden werd. Het is immers de verantwoordelijkheid van de leverancier om het juiste product te leveren.
Alle gevolgschade voor het niet leveren van het juiste product, is voor rekening van de verkoper.
Ja, dat is wel zo maar als het om zo'n zwaar ding gaat moet je zelf toch ook wat ondernemen.
Je gaat een koelkast niet uit de verpakking halen omdat deze dan onderweg kan beschadigen.
De gegevens op de aankoopbon moet overeenkomen met de gegevens op de verpakte koelkast.
Voordat u de koelkast naar boven ging sjouwen had u kunnen controleren of dit de goede was. Dat heeft u klakkeloos aangenomen en daarmee de gevolgen geaccepteerd.
u wist dat de leverancier niet gaat sjouwen dus u was gewaarschuwd.
Wellicht was zo'n controle beter geweest, maar door dat niet te doen ligt niet ineens het risico van de foute levering bij de klant. De verkoper had voor verzending al moeten controleren of het het juiste product betrof en heeft dit verzuimd.
De verkoper moet nu de fout volledig rechtzetten.
Nee hoor, dat moet hij helemaal niet.
voor hetzelfde geld verplaatst de klant het product naar het buitenland.
Dat is echt voor het risico van de klant.
product is non-conform, eventuele schade is voor de leverancier en niet voor de klant....
@user123: jouw voorbeeld van het verplaatsen naar het buitenland slaat nergens op. Natuurlijk is het in zo'n geval onredelijk om te verwachten dat de verkoper naar het adres in het buitenland gaat om de koelkast op te halen.
Maar de koelkast van TS is gewoon op het afleveradres op te halen door de verkoper. Het is niet onredelijk om de verkoper mede te delen dat die koelkast intussen in de keuken op de eerste verdieping staat, omdat hij daar geplaatst moest worden en daar is uitgepakt.
De verkoper ruilt toch ook om op de aflever locatie ?
De verkoper moet een non-conform product komen ophalen. Dat geldt ook als deze zich aan de andere kant van de wereld bestaat. Dat geldt ook als het product in een fysieke winkel is gekocht. Dat is redelijk omdat dit niet had gehoeven als de verkoper een conform product had geleverd. Dit wordt pas anders wanneer je weet dat het product non-conform is en je het dan nog even snel naar China transporteert.
Een nadeeltje van het kopen via internet.
Hopelijk is de koelkast nog wel ingepakt.
@mein33, waarom een nadeel: kopen via internet? Coolblue brengt alles naar boven hoor.
@tenormin,
Oh, dat zal best, maar wij kopen toch liever bij de winkels in de regio en meestentijds voor hetzelfde geld als bij de Internetaanbieders.
Alles geleverd en event. aangesloten op de plek waar wij het willen hebben en geen gedoe van levering tot bij de voordeur of dergelijke.
En is er eens iets mis, dan geen gedoe of wat dan ook.
Nu hoeft er bij ons niets naar boven, behalve de schoorsteenveger dan, maar die gaat buitenom. ;-))
Bestel al mijn witgoed online en wordt netjes naar boven gebracht ( badkamer) of keuken gemonteerd. Ze nemen zelfs oude mee.
Maar nu met corona is het letterlijk tot over de eerste drempel en houdt het op.
Geld vragen voor het zelf naar boven of naar beneden sjouwen gaat mezelf echt veel te ver. Zelfs bij verkeerde levering .
maar goed heb toffe buren en helpen elkaar waar nodig en ding zou ook zo weer beneden staan.
Enige wat rot over de drempel bezorgd wordt is Amerikaanse koelkast en dat is echt overal zo. Heb meerdere winkels gehad . En stond hij dus in mijn smalle gang ????
Een Amerikaanse koelkast is een risico koelkast die tot aan de eerste toegangsdeur afgeleverd wordt want qua maten wijken ze teveel af van de standaard maten. De verkoper dekt zich daar voor in want het komt maar al te vaak voor dat zo'n koelkast op geen enkele manier de woning binnen gebracht kan worden. Het is u wel gelukt dus dient u in geval van retournering de koelkast bij de eerste toegangsdeur aan te bieden. Ik vraag me af welke kosten u vergoed wil hebben want u heeft zelf de koelkast al dan niet met hulp naar boven getild en dat heeft tijd en energie gekost. Nu moet de koelkast weer naar beneden en dat kost weer energie en tijd en daar wil u een prijskaartje aan hangen. U bent in eerste instantie al nalatig geweest door niet te controleren of de juiste koelkast was geleverd en heeft de koelkast geaccepteerd zoals die ook geleverd is.
Hierbij is de leverancier nalatig geweest om te controleren of zij wel de juiste koelkast leveren, niet TS
Hallo Ts1984 ,
Kan ik als consument buiten het volledig betaalde bedrag ook kosten rekenen voor het naar beneden tillen?
Lees ik dit nu goed , kosten declareren voor het naar beneden tillen , heb ik nog nooit van gehoord , tenzij u een breuk heeft opgelopen, en dan nog.
Ook al is het een Amerikaanse koelkast , we zijn niet in Amerika , waar je voor alles en nog wat een schadeclaim kunt indienen .
In de wet staat dat voor vergoeding in aanmerking komt: vermogenschade en andere schade, dit laatste alleen indien de wet dat mogelijk maakt. Zie daar waarom je geen loon kunt eisen voor het zelf naar beneden sjouwen van de koelkast.
Je hebt de koelkast naar boven getild, nou dan til je hem nu weer naar beneden en ruil je de koelkast om voor de goede.Met een paar man gaat het toch wel lukken,
Of als deze koelkast je ook wel aanstaat, dan hou je deze. Betaal wat bij of krijg geld terug.
Het gaat wel eens mis, dus altijd eerst even op de doos kijken of je het bestelde hebt gekregen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer