ne
door nellekebmn Nov 9, 2016 om 12:35
Winkels & webshops

Waar betaal je voor?

Bij AH staat op de verpakking dat eeen pakje half om half gehakt 500gr weegt. Bij thuiskomst blijkt dit 483gr te zijn, incl verpakking. Zonder verpakking is het gewicht nog maar 457gr. Bij navraag bij AH kreeg ik het bericht terug dat het gewicht 15% af mag wijken van het vermelde gewicht. Betekend dat dan dat je het gewicht van het pakje gehakt incl. verpakking is en dat je dus ook voor de verpakking betaald? En wat kun je doen als je een aankoop hebt gedaan die meer dan 15% afwijkt zoals dat regelmatig het geval is bij AH?

1619 5 Rapporteer

jo
door jorisw - Nov 9, 2016 om 12:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je thuis een geijkte weegschaal? Mijn "digitale" weegschaal geeft ca. 5% teveel aan. Voor huishoudelijke toepassingen geen probleem, maar niet geschikt om te wegen hoeveel je werkelijk hebt gekregen.

eclipse
door eclipse Nov 9, 2016 om 15:56
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@JorisW, Ja we gaan alle huis en tuin weegschaaltjes verplicht jaarlijks laten ijken,  een E nummer mag het gewicht  een bepaald  percentage afwijken  . uit

me
door mein33 - Nov 9, 2016 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nellekebmn,

Achter de gewichtsaanduiding op de verpakking staat het zgn. e-teken.
Dit teken is de Europesche norm welke wordt gehanteerd bij het tarra gewicht van een product (incl verpakking), het gewicht kan dus iets lager of hoger (in grammen bij levensmiddelen) uitvallen.
Hoe toevallig kan het zijn, maar vanmorgen 0.500 e  rundergehakt gekocht en dit n.a.v. uw vraag even gewogen en incl. de verpakking komt het gewicht uit op 0.533 e.
Vandaag een grammetje meer en de volgende keer een grammetje minder.
Dit e-teken staat overigens op al uw gekochte levensmiddelenproducten en het geleverde kan dus + of - afwijken van het aangegeven productgewicht.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2016 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er dan wel een e op die voorverpakte gehakt? En als het regelmatig in uw nadeel afwijkt, zou ik daar regelmatig over klagen en dan naar een ander gaan.

En die e heeft betrekking op de inhoud, niet op de inhoud plus de verpakking.

eclipse
door eclipse - Nov 9, 2016 om 15:52
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Zolang er een E voor staat mag het,

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-pr5.htm

lu
door luxenburg - Nov 9, 2016 om 17:01
45 Antwoorden / 0 Vragen

de verpakking betaal je ook dat heet verpakkingsbelasting.