wn
door wnamaas Jun 5, 2023 om 12:14
Winkels & webshops

Wat is de juridsche betekenis van blijvend mbt prijsverlagingen supermarkten?

Op dit moment zijn er weer supermarkten die in pagina grote advertenties de klanten op de hoogte brengen van BLIJVEND in prijs
verlaagde artikelen.Ik vraag mij af wat de betekenis van blijvend is volgens het wetboek.Blijvend houd volgens mij in dat nadien de
prijs nimmer meer verhoogd zal worden.Als je bv naar de pagina grote advertentie van 5-6-2023 van LIDL bekijkt vind je ook geen
verwijzing naar uitzonderingen,wie kan mij dit uitleggen

Met vriendelijke groet
Dhr MAAS
PRINSENBEEK

3708 15 Rapporteer
sira
door sira - Jun 5, 2023 om 12:17
2347 Antwoorden / 24 Vragen

De betekenis is inderdaad dat het niet meer naar boven wordt gewijzigd, maar ik ben en blijf achterdochtig. Na een verloop van tijd is iedereen die advertenties vergeten.
Misschien de advertentie bewaren?

mahadma
door mahadma - Jun 5, 2023 om 12:24
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Jaren geleden had de Hema een kreet: altijd € 1.50( voor een ontbijtje tot x uur. )Is ook niet meer van toepassing. Stel uw vraag aan een advocaat.

Ja
door JannyBoe - Jun 5, 2023 om 12:29
519 Antwoorden / Vragen

'Blijvend verlaagd' wil niet zeggen dat de prijs tot in lengte van jaren ongewijzigd zal zijn.
De prijzen zijn blijvend verlaagd ten opzichte van een factor X (wat dat ook moge zijn...).
Ze kunnen ondanks een verhoging nog steeds blijvend verlaagd zijn als die factor X omhoog gaat.

Het is meer een wiskundig kunstje met woorden dan iets met juridische betekenis denk ik.

hereistom
door hereistom - Jun 5, 2023 om 12:42
736 Antwoorden / 1 Vragen

De meeste reclames zijn leugens, ook de slogan van goedkoopste supermarkt klopt niet.
Dus trek uw eigen plan en vergelijk zelf de prijzen.

rj
door rjw Jun 5, 2023 om 18:33
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als het leugens zijn kan je alle reclames aangeven bij de reclamecodecommissie. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in wat "leugens" betekent.....

rj
door rjw Jun 5, 2023 om 18:37
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Blijvend verlaagd betekent dat het geen tijdelijke aanbieding is. Niets meer en niets minder.

hereistom
door hereistom Jun 5, 2023 om 18:42
736 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk joh geloof jij al die onzin reclames maar ;-)

rj
door rjw Jun 7, 2023 om 19:46
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Geef eens voorbeelden van reclames waar echt leugens worden verteld (en die niet zijn verboden door de RCC)?

sw
door swat1500 - Jun 5, 2023 om 12:51
3789 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet kent geen betekenis toe aan het woord "blijvend". Het is onmogelijk en ongewenst om aan elk woord een wettelijke betekenis te geven.
Een dergelijke toezegging schept wel een verwachting. Een rechter zal moeten bepalen hoe redelijk een bepaalde verwachting is.
Het is niet redelijk om te verwachten bij de term "Blijvend verlaagd" dat prijzen van produkten dan nooit meer zullen stijgen in prijs.
Vermoedelijk staat in de kleine lettertjes dat "blijvend verlaagd" doelt op de vergelijking met prijzen van A produkten bij de "gewone" supermarkten.

ro
door ronny530 - Jun 5, 2023 om 13:11
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Blijvend in prijs verlaagd kent m.i. geen wettelijke grondslag maar is een belofte van in dit geval de Liddle om prijs niet tussentijds te gaan verhogen of verlagen. Zodra de inkoopsprijs van een product stijgt dan stijgt de verkoopprijs ook mee want er staat niet 'eeuwigdurend in prijs verlaagd'.

hutch
door hutch - Jun 5, 2023 om 19:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dat betekent dat het een 'vaste' en 'blijvende' prijsverlaging is....... tot het moment dat dat bedrijf die prijs weer (meestal) verhoogd.

M.a.w. die zin heeft totaal geen enkele (juridische) betekenis.
Nietszeggende verkooppraatjes! Klanten voor de gek houden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 5, 2023 om 19:42
2067 Antwoorden / Vragen

De "juridische betekenis" is nihil, als u behoefte heeft aan verdere uitleg zegt u het maar.

ze
door zeemannetje - Jun 7, 2023 om 10:21
120 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niets waard.
Het valt mij trouwens op dat dan vaak eerst een flinke prijsverhoging is geweest.

reivi20
door reivi20 - Jun 7, 2023 om 10:30
15 Antwoorden / Vragen

Volgens mij zijn het loze woorden om klanten binnen te hengelen.
Uiteraard zal er wel eens een koopje tussen zitten,maar eenmaal in de supermarkt ben je geneigd om toch meer van andere artikelen  in je kar te proppen.
Het is bijna ondoenlijk om met je volle tas boodschappen van de ene naar de andere supermarkt  te gaan voor de " koopjes".
Online bestellen met artikelen loont wel de moeite  om eens goed te kijken .
Voorbeeld, Canon printer ts 705 die ik gekocht had, bij de Mediamarkt 89€ ,bij 123 inkt.nl 63,50€

mo
door mof - Jun 7, 2023 om 11:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, blijvend gaat natuurlijk nooit lukken. Als dit al explicieit in het wetboek is opgenomen zal dat niet letterlijk worden geinterpreteerd. Prijsverhogingen als gevolg van inflatie mag men altijd toepassen. En zo moet zo'n advertentie worden geinterpreteerd. Ik denk niet dat u ergens kans maakt als Lidl de prijs verhoogt omdat de rest van de wereld dit ook doet.

mo
door mof - Jun 7, 2023 om 11:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Overigens, blijvend in prijs verlaagd betekent ook niet: blijvend voor een vaste niet veranderende prijs. Verlaagd betekent dat er een referentie. Verlaagd ten opzichte van welke prijs, een absolute prijs? een relatieve prijs? (altijd 10 % goedkoper dan het gemiddelde?)zeg het maar.

Li
door Liesmal9 - Jun 7, 2023 om 19:01
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag, deze paginagrote advertentie heb ik ook op de laatste pag. van de krant mogen lezen.
Wat mij meer opviel waren de kortingen. Zo maar 10 eurocent op een stuk kaas.
Deze is afgelopen maanden steeds verhoogd, nooit iets van gelezen, in totaal een euro of 4 dacht ik en nu .......10 hele eurocenten KORTING.
Succes met u aankopen met korting en groet.