Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 13:23
Winkels & webshops
Webwinkel Divoza weigert oplossing na 4x dragen een kapotte rits.

Tijdens de lockdown een jas gekocht voor paardrijsport bij Divoza op 6-1-2022, helaas na 4x dragen 5 tandjes uit de rits op 16-01-2022.
Bel met de klantenservice om de jas om te ruilen (binnen 2 weken) maar er worden eerst foto's gevraagd.

Foto's gestuurd maar daarna werd ik verteld dat ik heb geen garantie op de jas heb als de leverancier de jas niet wil vergoeden aan Divoza.
Geprobeerd uit te leggen dat dit niet wettelijk is toegestaan maar ze beroepen op hun eigen gebruikersvoorwaarden die ze hanteren.
Daarnaast blijft Divoza suggereren dat ik het zelf kapot heb gemaakt dus nergens recht op heb wat Divoza betreft....

Bellen, mailen en winkelbezoek en tot slot negatieve reviews op klachtenkompas en Trustpilot er wordt nergens op gereageerd, en het bedrag is te laag (€150) voor een juridische procedure dus ze komen er gewoon mee weg.....Dit kan toch gewoon niet?

2575 12 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Feb 2, 2022 om 13:31
1330 Antwoorden / 2 Vragen

In ieder geval melden bij Consuwijzer van de autoriteit consument en markt dat deze webwinkel zich niet aan de wettelijke regels houd.
Ik zou ook aan Divoza melden dat u daar een melding doet

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 13:55
Antwoorden / 1 Vragen

is al gemeld bij ACM, netjes Divoza op de hoogte gehouden van alle meldingen, ook deze.
Maakt trouwens geen indruk, ze vinden dat ze zich aan de regels houden. Je kan beter tegen een muur praten.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Feb 2, 2022 om 13:42
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb 1 vraag, is er excessief geweld gebruikt om de rits te gebruiken? In dat geval heeft u geen garantie, maar dàt is dan weer te bewijzen door de verkoper.

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 14:05
Antwoorden / 1 Vragen

Nou het is een jas om mee paard te rijden, het is tijdens het rijden ook gebeurd. Geen gekke dingen denk ik dan toch?

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 14:22
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe is het tijdens het rijden gebeurd. Sprong spontaan de rits open? Was de jas niet te klein en stond de rits te strak? Misschien kun je eens wat duidelijker zijn hoe het gebeurd is,

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 14:34
Antwoorden / 1 Vragen

Nee de jas zat niet strak, integendeel hij was mooi ruim. De rits was gewoon helemaal open, en zat met de sluiting nog vast bij mijn keel.

Ik kreeg hem ook vrij makkelijk weer los, na inspectie waarom dit was gebeurt zag ik dat die tandjes eruit waren.

Dit zag ik pas na het rijden toen ik weer op stal was.

panter22
door panter22 - Feb 2, 2022 om 14:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilde gebruik maken van het herroepingsrecht om de jas terug te sturen die je al 4 keer gedragen had?
Waarom vindt Divoza dat je geen garantie hebt op de jas? Of geven zij geen reden.
Dat er bij normaal gebruik 5 tandjes spontaan uit de rits vliegen is wel heel bijzonder.
Heb je stof of een sjaal tussen de rits gehad en de rits wilde niet verder?
Kortom hoe is het gebeurd. Dat is belangrijk om garantie te claimen.

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 14:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wilde in de eerste plaats graag een vervangende jas, of in ieder geval een oplossing. Het is een jas doe je tijdens het paardrijden draagt.

Na de rit was de rits open en alleen de drukknopen hielden hem dicht. Geen sjaal en niet kapot getrokken met aantrekken....
Geen idee wat er is gebeurt misschien niet goed gelijmd in de fabriek..?? Ben altijd eerlijk geweest over de oorzaak, dat ik het constateerde na de rit en het echt zo uitzag....

Hun argument is vooral dat ik de enige ben met problemen met deze jas dus ik ben waarschijnlijk zelf schuldig. Ik heb vast iets raars gedaan met de jas...

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 14:33
6599 Antwoorden / Vragen

Een vervangende jas krijg je niet zomaar. Eerst moet je de verkoper de gelegenheid geven de rits te repareren.
Het is wel heel vreemd dat de rits spontaan stuk gegaan is en je dat niet gemerkt hebt.
Die andere tandjes zitten nog wel stevig vast?

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 14:44
Antwoorden / 1 Vragen

soms wil ik dat ook proberen hoor zitten die andere tandjes ook los maar.... stel dat er meer uitvallen dan is het commentaar dat ik het expres heb gesloopt natuurlijk.... Je hebt trouwens gelijk hoor, het is een wonder dat die drukknopen het hebben gehouden de hele weg.

Dat bewijst in mijn ogen dat de jas zeker niet te strak zat waardoor de rits het begaf. Maar goed lang verhaal kort, ik krijg geen enkele garantie en ben vrees ik gewoon mijn geld kwijt. Tuurlijk er kan een nieuwe rits ingezet worden op mijn eigen kosten maar het gaat mij om de foute instelling van dit bedrijf.

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 15:04
6599 Antwoorden / Vragen

De verkoper wil dat je de jas inlevert zodat onderzocht kan worden wat er mee aan de hand is. Maat je weigert dat en wilt alleen een nieuwe jas of je geld terug.
Je hebt het over juridische stappen. De eerste stap is meewerken. En dat wil je niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 2, 2022 om 14:38
2095 Antwoorden / Vragen

Dat verhaal van die fabrikant doet er natuurlijk niet toe. U doet een beroep op garantie en men wijst dat ongemotiveerd of slecht gemotiveerd af en daar komen ze mee weg als u daar geen werk van maakt.

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 14:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet meer waar ik kan aankloppen, het bedrag is te laag helaas voor juridische stappen...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 2, 2022 om 18:10
2095 Antwoorden / Vragen

Dan houdt het op. Als partijen verschillende zienswijzen hebben zal er toch echt een autoriteit de knoop door moeten hakken.

panter22
door panter22 - Feb 2, 2022 om 14:45
6599 Antwoorden / Vragen

Je klacht op klachtenkompas:
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/divoza.com/klachten/rits-al-na-10-dagen-stuk%2C-geld-kwijt-%F0%9F%99%81/details?complaintId=28d31f71-86e4-4799-917e-9a72a6162cec
Daar staat een heel ander verhaal dan je hier vertelt.
Het is logisch dat de fabrikant de jas wil zien, Misschien is het een fabrieksfout.
Maar dat wil je dus niet. Dan is het einde verhaal.

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 14:57
Antwoorden / 1 Vragen

ik zie geen ander verhaal, en ja klopt ik wil liever mijn geld maar zelfs een oplossing komt er niet.
De reactie is automatisch gegenereerd tenzij er iemand die schrijft om 1 uur s'nachts?
Ik heb foto's gestuurd en ben zelfs langs geweest in een filiaal.

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 15:07
6599 Antwoorden / Vragen

Of het nu een automatische reactie is of niet, dat maakt niets uit.
Ook al hebben ze er in de winkel 10 keer naar gekeken. Stuur die jas op. Jekunt er niets meer mee en je hebt al een nieuwe gekocht.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 2, 2022 om 14:57
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Probeer eens of het juridisch loket iets voor u kan betekenen. U hebt in feite een ondeugdelijk product gekocht.
In de link zijn wat voorbeeldbrieven te lezen.

https://www.juridischloket.nl/zoeken/?q=Webwinkel+Divoza+Ondeugdelijk+product+&sc=algemeen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2022 om 15:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een aantal tips en ik geef u u verwijzingen naar hetgeen waarmee deze verkoiper in gebreke is. Zie eerstdit m.b.t. het melden bij Consuwijzer: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont  (www.consuwijzer.nl) en nu voor u relevante detail info (en let op de verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak niet bij u ligt: (deels al gegeven/dubbel):

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 en de letterlijke wetteksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Juridisch advies (volgens Kassa redactie):

Voor juridisch advies kun u zich wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

va
door vanlotjegetikt - Feb 2, 2022 om 15:34
809 Antwoorden / Vragen

Wat zegt de fabrikant hiervan. Weet dat rijkleding stevig moet zijn en tegen een stootje moet kunnen. Nu zijn ritsen wel een dingetje.YKK rits?
Off topic paarden en dan nog lange nagels hebben. Na een ochtendje mesten  zijn mijn nagels naar de vaantjes............

marita5
door marita5 - Feb 2, 2022 om 15:38
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lisette01,

Divoza is nergens bij aangesloten .

De voorwaarden :

Artikel 16 Garantie

  • Gedurende een nader overeengekomen periode na levering verleent Divoza aan de opdrachtgever schriftelijk garantie voor materiaal- en fabricagefouten, welke bij normaal gebruik ontstaan.
  • Divoza zijn garantie geldt niet indien de fouten het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik, van andere oorzaken dan van materiaal- en fabricagefouten of indien Divoza na overleg met de opdrachtgever gebruikt materiaal of gebruikte goederen levert. Op ritsen wordt geen garantie gegeven.
  • Voor alle goederen en materialen die Divoza niet zelf vervaardigt verleent hij nooit meer garantie dan door zijn leverancier aan hem wordt gegeven. Garantie wordt slechts verstrekt op geleverde materialen, doch niet op loon of uren, deze worden in rekening gebracht.
  • Voorverkochte en geleverde goederen met fabrieks- resp. importeurs- of groothandelgarantie gelden slechts de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen.
Lees ook hier , u moet Divoza de kans geven om het probleem op te lossen , dat u dit niet wilt is een ander verhaal .

https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575868

Bied dit geen oplossing , dan gevalletje Belbus ,

Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar belbus@bnnvara.nl.

ne
door neodutchio - Feb 2, 2022 om 16:06
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het enige dat u wilt is een nieuwe jas. U wilt niet dat de jas onderzocht word om te exacte oorzaak te achterhalen, u strooit met wetteksten, u meent overal recht op te hebben, maar meewerken Ho maar.
Een verkoper hoeft geen specialist te zijn. Bij gekke problemen wordt altijd een leverancier of fabrikant benaderd. Het kan immers zijn dat er in de productie iets fout zit. Dan kan elke verkoper wel gaan vervangen, maar daarmee is de oorzaak niet opgelost.
U hebt de foto's opgestuurd en verwacht de volgende dag al meteen de uitslag. Was het maar zo makkelijk dat alles zo snel ging.
Uiteindelijk gaat u naar de winkel om daar verhaal te gaan halen. Zij willen graag proefondervindelijk uitzoeken waardoor de rits kapot is gegaan, maar daar wilt u niet aan meewerken.

Denkt u nu echt dat er met deze houding iets opgelost gaat worden? Ja, u hebt rechten. Maar om het recht te krijgen moet u wel meewerken. Het is niet zo dat als iets binnen 2 weken kapot gaat de klant automatisch een nieuw artikel krijgt. En om heel eerlijk te zijn, gezien uw houding en het feit dat u niet wilt dat de jas onderzocht word geeft mij een gevoel dat u wel weet hoe het euvel ontstaan is.

Li
door Lisette01 Feb 2, 2022 om 21:06
Antwoorden / 1 Vragen

Medewerker van Divoza? Ik vraag elke keer om een oplossing maar die wordt alleen als antwoord op klachtenkompas gezet (om 01:00 s'nachts) en verder helemaal niks!
en dan mij afschilderen als onredelijk en onbetrouwbaar nu hier....
Beetje triest eigenlijk… En trouwens ik wil geen nieuwe jas want ik heb alleen nieuw exemplaar gekocht en inmiddels al meerden 4x aangehad, en deze rits is nog steeds heel….

ne
door neodutchio Feb 3, 2022 om 06:47
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt helemaal, ik werk voor Divoza. Maar ook voor PostNL, DHL, nutsbedrijven en alle andere bedrijven die hier langskomen. Dus veel kerstpakketten elk jaar en overal een eindejaarsbonus. Kassa.
Het enige dat ik lees is dat u direct om een nieuwe jas vraagt en dat u foto's stuurt en binnen een dag al weer gaat reageren omdat u een nieuwe jas wilt. Vervolgens willen ze in de winkel de jas gaan nakijken, maar dat wilt u niet. Dat noem ik niet bepaald zoeken naar een oplossing. Het zal op uw manier moeten en naar uw wensen, maar zo werkt het niet.

ro
door ronny530 - Feb 2, 2022 om 17:00
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Artikel 16 van de algemene voorwaarden is hier van toepassing en in dat artikel worden ritsen van garantie uitgesloten. Met kledingstukken komt het vaker voor dat ritsen van garantie uitgesloten worden omdat ritsen bij verkeerd gebruik defect kunnen gaan. Echter lijkt het mij dat deze rits een productiefout vertoond en dat daarmee de jas niet voldoet aan de wensen die u er aan mocht stellen. U zou kunnen beginnen met een aangetekende brief waarin u uw klacht uiteen zet en stelt dat de verkoper u een ondeugdelijke jas heeft verkocht want u mag verwachten dat een rits die een geheel van de jas uitmaakt langer meegaat dan de vier keer dat u de jas gedragen heeft. In die brief schrijft u ook dat de bewijslast in de eerste zes maanden na aanschaf bij de verkoper ligt en ook dat een rits bij normaal gebruik niet kapot mag gaan. Ook schrijft u in de brief de gewenste oplossing hetzij reparatie of vervanging van de jas en als er niet binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld zes weken een oplossing of reactie komt u de gang naar de rechter zal overwegen. Reageert de verkoper binnen die zes weken dan blijft een gang naar de rechter over. Vaak gaat de verkoper dan overstag want er geen bewijs dat u de rits misbruikt heeft en u een ondeugdelijk product heeft verkocht.

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 17:06
6599 Antwoorden / Vragen

Naar de rechter voor €150?

sira
door sira Feb 2, 2022 om 17:07
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Maar zolang zij niet wil meewerken om de jas ter beoordeling af te geven, ben ik bang dat dit een doodlopende weg is.

sira
door sira - Feb 2, 2022 om 17:03
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dat u de eerste bent, is geen argument. Iemand moét de eerste zijn.

U moet wel meewerken, want niemand zal iets vergoed krijgen als de leverancier en in dit geval de fabrikant niet de gelegenheid krijgt de jas te onderzoeken of beoordelen. Het heeft nu dus ook geen enkele zin om advies te gaan vragen bij een juridisch loket en zolang u niet meewerkt, vind ik het ook niet netjes dat u uw klacht op Klachtenkompas zet, en misschien ook nog wel op andere media, want de vraag die zij u stellen, is een heel gebruikelijke vraag.