Ar
door Arno Becht Mar 7, 2022 om 22:08
Winkels & webshops

Wettelijke garantie, maar…

Zo'n kleine 4 jaar geleden heb ik een LG OLED tv gekocht bij een webshop. Niks aan te merken over de prijs en levering, dat was prima in orde. Er is echter een defect opgetreden (groene vlek in het midden van het scherm), en ik heb me bij de webshop gemeld met een verzoek tot kostenloze reparatie, gebaseerd op het feit dat ik wettelijk recht heb op een deugdelijk product, en dat een TV toch minstens een jaar of 6 mee zou moeten gaan.

Nu blijkt echter dat de webshop URL en ook de handelsnaam zijn 'overgenomen' door een ander bedrijf. Mijn claim wordt diir hen doorverwezen naar de voormalig eigenaar. 



Vraag is nu: mag dat zomaar? Of is die nieuwe eigenaar toch gewoon aansprakelijk te stellen?

3137 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Mar 7, 2022 om 22:13
11551 Antwoorden / 51 Vragen
2

de  verkoper bestaat niet meer, in persoon. De zaak is overgenomen door een ander, ergo daar heeft u niets te claimen. Per slot heeft de nieuwe eigenaar u de tv niet verkocht. Dus naar een lokale reparateur en Prijsopgave vragen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2022 om 22:16
16873 Antwoorden / 202 Vragen
11

Poeh, dat is een lastige. De huidige eigenaar is niet de verkoper maar u kunt de nieuwe eigenaar er wel proberen op aan te spreken met de vraag om reparatie op basis van coulance. . Wie niet waagt die niet wint. Maar voor alle zekerheid, doe hierover navraag bij zie - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en meld dit ook bij
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl


Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 7, 2022 om 22:30
2076 Antwoorden / Vragen
10

Natuurlijk kan dat, iemand kan zijn bedrijf beëindigen. U kunt uw claim nog steeds daar neerleggen en dat kan netjes opgelost worden en dat kan een gebed zonder eind worden, net als bij ieder ander beroep op garantie.

justmeagain
door justmeagain - Mar 7, 2022 om 22:43
623 Antwoorden / 8 Vragen
1

Persoonlijk vind ik dat u na 4jaa4 kijken 2/3e van de reparatie zelf mag betalen. U heeft immers 4 van de 6 jaar gewoon gebruik gemaakt van de tv. Bij gratis reparatie zou u er beter van worden en dat is een belangrijke regel dat dat niet mag, tenzij u daaraan bijdraagt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 7, 2022 om 22:56
1771 Antwoorden / 31 Vragen
2

Geachte Arno,

Het antwoord op uw vraag is simpel : ja (een ander bedrijf mag de webshop/handelsnaam overnemen en uw claim afwijzen).

Uw tv is door de leeftijd afgeschreven qua waarde ; mijn advies : koop een nieuwe tv.

Procederen zal duurder uitpakken.

Topantwoord

ma
door malty - Mar 7, 2022 om 23:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen
13

Wat ik ooit ergens dacht gelezen te hebben is als het bedrijf overgenomen is maar verder gaat onder dezelfde naam zij alle verplichtingen daarmee overgenomen hebben.
Maar om zeker te zijn bel even met het Juridisch Loket.
Maar het zal voor u weinig resultaat hebben als de nieuwe eigenaar weigert garantie te geven, ook al geeft de nieuwe eigenaar garantie, zal het bijbetalen worden voor inruil of reparatie voor de tv is al 4 jaar oud,

Topantwoord

sw
door swat1500 - Mar 8, 2022 om 00:25
3792 Antwoorden / 0 Vragen
12

Of de nieuwe eigenaar aangesproken kan worden is zeer afhankelijk op welke wijze het bedrijf is overgenomen. Een niet specifieke bedrijfsnaam zal na beindigen van de activiteiten beschikbaar komen voor een ander.
De naam v&d is bijvoorbeeld ook al als webshop opgedoken zonder dat er enige verbinding was met het oude v&d.
Is er alleen sprake van hergebruik van een naam dan zijn er geen verplichtingen tav de oude klanten.
Was het oude bedrijf een niet natuurlijke rechtspersoon (zoals een BV of NV) die thans niet meer bestaat dan is daar ook niet meer aan te kloppen.

We kennen geen nationaal Garantiefonds dus zal de reparatie, indien al mogelijk, voor eigen rekening gaan komen.

ma
door malty Mar 8, 2022 om 11:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zou je daar als consument achter moeten komen hoe het bedrijf is overgenomen?

sw
door swat1500 Mar 8, 2022 om 12:03
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Kamer van koophandel wellicht.

mahadma
door mahadma - Mar 8, 2022 om 00:47
11551 Antwoorden / 51 Vragen
1

U zou dus wel op tijd moeten bewijzen dat de tv van begin af aan niet oke was. U heeft 4 jaar probleemloos gekeken, dat niet oke zijn kunt u vergeten. En ik vrees dat in het beste geval U een waarde aftrek zou kunnen krijgen  van 2/3 van het betaalde bedrag. Maar u gaat dat goed geld naar fout geld gooien vrees ik.

getty
door getty - Mar 8, 2022 om 07:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen
3

Bespaar u de moeite en neem uw verlies. De restwaarde  van de tv staat niet in verhouding tot de kosten van een procedure of de gedane moeite ( en de opbrengst)

Bovendien zijn dergelijke tv's in de jaren fors in prijs gedaald.

Ar
door Arno Becht Mar 10, 2022 om 18:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het met je eens dat het de moeite waard moet zijn. Maar ik heb recht op een deugdelijk product, zie mijn laatste post hier.

Bedankt voor je reactie!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Mar 8, 2022 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen
12

Info:

  • Zit er een streep in het beeld of een ster in het scherm? Dat is veel vervelender. Het scherm is het duurste onderdeel van de televisie en kost soms tot 75% van de nieuwprijs.
  • De Uneto-VNI gebruiksduurlijst gaat uit van het aantal jaren dat televisie en andere elektronische producten naar verwachting, gemiddeld worden gebruikt. 

    • 3 jaar voor tv’s tot €300.
    • 4 jaar voor tv’s van €300 tot €500.
    • 5 jaar voor tv’s van €500 tot €1000.
    • 6 jaar voor tv’s van meer dan €1000.

    In de praktijk komt het erop neer dat winkeliers de leeftijd en aanschafprijs gebruiken om te bepalen of ze iets verplicht zijn en hoeveel de tv nog waard is. Is je tv ouder dan in de lijst? Dan moet je misschien erg je best doen om ‘m gerepareerd te krijgen.

https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-reparatie#:~:text=Veel%20tv%2Dfabrikanten%20geven%20standaard,daar%20een%20koopovereenkomst%20mee%20hebt.
Hoeveel kost zo'n tv nu?
Kijk op kieskeurig.nl voor de actuele prijzen.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Mar 8, 2022 om 13:38
2787 Antwoorden / 41 Vragen
10

Het gaat niet om de restwaarde van de tv maar de aanspraak op wettelijke garantie maar terzijde. De verkoper waarvan u 4 jaar geleden de tv heeft gekocht heeft de webshop verkocht en daarmee niet meer aansprakelijk voor de producten die toen ter tijd door de verkoper verkocht zijn. De nieuwe eigenaar kan in samenspraak met de vorige eigenaar afgesproken hebben om de garantieperiode van de verkochte apparatuur over te nemen maar zodra die garantieperiode voorbij is vervalt alle aansprakelijkheid. Wat u kunt doen is LG Nederland contacteren en het geval voorleggen omdat LG Nederland de importeur van uw tv is en dus ook verantwoordelijk is voor een goed werkende tv. Helemaal kosteloos zal de reparatie niet zijn maar gekleurde vlekken in het Oledscherm duidt wel op een fabrikagefout die bij LG bekend is.

Ar
door Arno Becht Mar 10, 2022 om 18:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ben ik het niet mee eens, zie mijn laatste reactie. Als de zaak overgenomen is spreek ik de huidige eigenaar aan op de wettelijke garantie. Zo nee, dan jan ik natuurlijk altijd naar LG.

Topantwoord

mo
door mof - Mar 9, 2022 om 10:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen
10

Dat zou kunnen, dat hangt er van af of daadwerkelijk de winkel inclusief alles is overgenomen, dus dat de winkel niet is veranderd danwel, alleen de naam is overgenomen, bijvoorbeeld als het een doorstart van een failliet bedrijf betreft. In dat laatste geval moet u bij de curator zijn of u heeft pecht.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Mar 10, 2022 om 08:45
3162 Antwoorden / 0 Vragen
10

bij de KVK kun je voor een 2,50E de gegevens opvragen van deze winkel, doe dit ook van de oude en je weet of de winkel werkelijk is overgenomen!

Ar
door Arno Becht - Mar 10, 2022 om 18:33
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Allemaal hartelijk dank voor de reacties!


Ik onderscheid 2 zaken:
1. wettelijk recht op een deugdelijk product
2. Aansprakelijkheid voor de verkoper

ad.1 Volgens de ACM heb je recht op een deugdelijk product, onafhankelijk van de garantiebepalingen van verkoper of producent. Zie https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten. Mijn TV kostte circa €1400, dan zou volgens sommigen deze zonder problemen 6 jaar mee moeten gaan.

ad.2 Wanneer de huidige eigenaar van de url en handelsnaam de zaak heeft overgenomen, dan is hij m.i. gewoon aansprakelijk. Heeft hij alleen het domein overgenomen en de handelsnaam 'als nieuw' geregistreerd bij de KvK, dan niet.

Ik vermoed dat de zaak gewoon overgenomen is, dat zal ik nog checken bij de KvK.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi
Willem70 - May 6, 2024 om 17:54
Winkels & webshops

Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen

Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer

mooimeisje_25395
mooimeisje_25395 - May 6, 2024 om 15:03
Winkels & webshops

2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen

6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan 
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet 
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt 
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan 
maar geen antwoord Lees meer

Mi
Michael Smeer - May 6, 2024 om 00:16
Huishouden & energie

Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?

Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel  een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer