Wettelijke garantie, maar…
Zo'n kleine 4 jaar geleden heb ik een LG OLED tv gekocht bij een webshop. Niks aan te merken over de prijs en levering, dat was prima in orde. Er is echter een defect opgetreden (groene vlek in het midden van het scherm), en ik heb me bij de webshop gemeld met een verzoek tot kostenloze reparatie, gebaseerd op het feit dat ik wettelijk recht heb op een deugdelijk product, en dat een TV toch minstens een jaar of 6 mee zou moeten gaan.
Nu blijkt echter dat de webshop URL en ook de handelsnaam zijn 'overgenomen' door een ander bedrijf. Mijn claim wordt diir hen doorverwezen naar de voormalig eigenaar.
Vraag is nu: mag dat zomaar? Of is die nieuwe eigenaar toch gewoon aansprakelijk te stellen?
de verkoper bestaat niet meer, in persoon. De zaak is overgenomen door een ander, ergo daar heeft u niets te claimen. Per slot heeft de nieuwe eigenaar u de tv niet verkocht. Dus naar een lokale reparateur en Prijsopgave vragen.
Topantwoord
Poeh, dat is een lastige. De huidige eigenaar is niet de verkoper maar u kunt de nieuwe eigenaar er wel proberen op aan te spreken met de vraag om reparatie op basis van coulance. . Wie niet waagt die niet wint. Maar voor alle zekerheid, doe hierover navraag bij zie - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en meld dit ook bij
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
Topantwoord
Natuurlijk kan dat, iemand kan zijn bedrijf beëindigen. U kunt uw claim nog steeds daar neerleggen en dat kan netjes opgelost worden en dat kan een gebed zonder eind worden, net als bij ieder ander beroep op garantie.
Persoonlijk vind ik dat u na 4jaa4 kijken 2/3e van de reparatie zelf mag betalen. U heeft immers 4 van de 6 jaar gewoon gebruik gemaakt van de tv. Bij gratis reparatie zou u er beter van worden en dat is een belangrijke regel dat dat niet mag, tenzij u daaraan bijdraagt.
Geachte Arno,
Het antwoord op uw vraag is simpel : ja (een ander bedrijf mag de webshop/handelsnaam overnemen en uw claim afwijzen).
Uw tv is door de leeftijd afgeschreven qua waarde ; mijn advies : koop een nieuwe tv.
Procederen zal duurder uitpakken.
Topantwoord
Wat ik ooit ergens dacht gelezen te hebben is als het bedrijf overgenomen is maar verder gaat onder dezelfde naam zij alle verplichtingen daarmee overgenomen hebben.
Maar om zeker te zijn bel even met het Juridisch Loket.
Maar het zal voor u weinig resultaat hebben als de nieuwe eigenaar weigert garantie te geven, ook al geeft de nieuwe eigenaar garantie, zal het bijbetalen worden voor inruil of reparatie voor de tv is al 4 jaar oud,
Topantwoord
Of de nieuwe eigenaar aangesproken kan worden is zeer afhankelijk op welke wijze het bedrijf is overgenomen. Een niet specifieke bedrijfsnaam zal na beindigen van de activiteiten beschikbaar komen voor een ander.
De naam v&d is bijvoorbeeld ook al als webshop opgedoken zonder dat er enige verbinding was met het oude v&d.
Is er alleen sprake van hergebruik van een naam dan zijn er geen verplichtingen tav de oude klanten.
Was het oude bedrijf een niet natuurlijke rechtspersoon (zoals een BV of NV) die thans niet meer bestaat dan is daar ook niet meer aan te kloppen.
We kennen geen nationaal Garantiefonds dus zal de reparatie, indien al mogelijk, voor eigen rekening gaan komen.
Hoe zou je daar als consument achter moeten komen hoe het bedrijf is overgenomen?
Kamer van koophandel wellicht.
U zou dus wel op tijd moeten bewijzen dat de tv van begin af aan niet oke was. U heeft 4 jaar probleemloos gekeken, dat niet oke zijn kunt u vergeten. En ik vrees dat in het beste geval U een waarde aftrek zou kunnen krijgen van 2/3 van het betaalde bedrag. Maar u gaat dat goed geld naar fout geld gooien vrees ik.
Bespaar u de moeite en neem uw verlies. De restwaarde van de tv staat niet in verhouding tot de kosten van een procedure of de gedane moeite ( en de opbrengst)
Bovendien zijn dergelijke tv's in de jaren fors in prijs gedaald.
Ik ben het met je eens dat het de moeite waard moet zijn. Maar ik heb recht op een deugdelijk product, zie mijn laatste post hier.
Bedankt voor je reactie!
Topantwoord
Info:
- Zit er een streep in het beeld of een ster in het scherm? Dat is veel vervelender. Het scherm is het duurste onderdeel van de televisie en kost soms tot 75% van de nieuwprijs.
-
De Uneto-VNI gebruiksduurlijst gaat uit van het aantal jaren dat televisie en andere elektronische producten naar verwachting, gemiddeld worden gebruikt.
- 3 jaar voor tv’s tot €300.
- 4 jaar voor tv’s van €300 tot €500.
- 5 jaar voor tv’s van €500 tot €1000.
- 6 jaar voor tv’s van meer dan €1000.
In de praktijk komt het erop neer dat winkeliers de leeftijd en aanschafprijs gebruiken om te bepalen of ze iets verplicht zijn en hoeveel de tv nog waard is. Is je tv ouder dan in de lijst? Dan moet je misschien erg je best doen om ‘m gerepareerd te krijgen.
Hoeveel kost zo'n tv nu?
Kijk op kieskeurig.nl voor de actuele prijzen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen
Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer