28 mndn gldn fiets gekocht die nu al 5 gebreken vertoond is dt normaal?
Al vrij snel (4 maanden) na aankoop van mijn fiets ging mijn achterlicht stuk en trilde het slot los, hierdoor zijn mijn jasbeschermers aan beide kanten kapot gegaan Toen ik terug ging naar de winkel zei de man, ja dat is normaal door trillingen kan het slot los gaan. Ik zei volgens mij heeft het gewoon nooit goed vast gezeten. Ik vroeg of ik nieuwe jas beschermers kreeg nee die kreeg ik niet..punt uit . Het achter licht haalde hij eraf en zei dat die stuk was hij vroeg of ik een nieuwe wilde ik zei is goed maar wat is er met het licht dan daar was waarschijnlijk water bij gekomen. Ik zei ik heb het nooit open gemaakt dus heeft het nooit vastgezeten of het is niet waterdicht. Nou dat was volgens hem niet zo. Hij zei , dat ik de fiets met .....Heb gekocht en dat hij er dus niet veel aan het had verdient, Ik heb dus maar een nieuwe lamp aangeschaft. Want ik was eigenlijk te perplex. Het slot heeft hij vastgeschroefd. Nog geen maand later ging mijn zadel los. Ik er weer naar toe hij zette mijn zadel vast. Ook vond ik dat de versnellingen niet goed afgestemd stonden ik vroeg of hij daar naar kon kijken. Ook dat vond hij onzin en hij maakte er een mooi verhaal van. Ik fiets met versnelling 6 terwijl ik dat met mijn oude fiets met versnelling 3 doe. Hij keek er niet naar. Weer een paar weken later zat weer mijn slot en mijn zadel los en ja ook mijn achterlicht deed het niet meer. Ik er weer naar toe nou ik kreeg geen nieuwe lamp. Wel zette hij mijn zadel en slot weer vast. Ik zei tegen hem ik heb hier voor altijd een gamma fiets gehad en daar had ik nooit problemen mee. Hij kwam weer met een of ander vaag verhaal. Ik zei dat ik niet tevreden was en eigenlijk een andere fiets wilde. Nou dat kon allemaal niet. Ik had ook geen idee wat mijn rechten zijn. Het slot had ondertussen ook een aantal boutjes - moertjes verloren waarmee die vast zat. Die heeft die er niet terug op gezet. hij zette het vast met iets anders. Na nog zo'n half jaar later brak ook zomaar mijn bel af. Ik dacht acht ja dat kan er ook nog wel bij. Eigenlijk wil Ik gewoon een andere fiets maar daar naar toe gaan tja dat durf Ik niet meer hij heeft toch steeds zijn woordje klaar. Ik irriteer me echt vreselijk aan deze fiets. Ook lopen de banden steeds leeg echt heel langzaam er zit geen gaatje in dat hebben we gecontroleerd.
Er is nooit wat genoteerd op de computer dus nergens is melding van.ondertussen is de fiets 27 maanden oud. Vriendin van mij zei je hebt toch garantie. Maar ja bij navraag zie ik dat de garantie slechts 2 jaar is en dat er allerlei uitzobseringen tussen staan. Vandaag moest ik met mijn dochter naar de tandarts, ik zei wat zit mijn zadel raar ik til mijn kont op en laat het weer zakken en vervolgens heb ik een ijzeren pen in mijn kont... gelukkig had ik een spijkerbroek aan maar ik heb wel pijnlijke kont en een flinke kras en blauwe plek De zadel was gewoon afgebroken!! Ik kon dus dat hele stuk terug lopen en ik moest mijn dochter alleen naar de tandarts laten gaan. Tijdens het terug lopen haal ik ook nog mijn hand open aan die ijzeren pen van het zadel. Ik ben meteen doorgelopen naar Tweewieler centrum .. is die dicht! SORRY maar ik vind dit echt heel erg slecht ik heb nog nooit met andere fietsen mee gemaakt dat onderdelen zo ontzettend snel kapot gaan.
Slot 2x los
Achter licht stuk
Nieuw achter licht weer stuk
los Zadel 2 x
Zadel brak daarna af Jasbeschermes allebei kapot
Bel afgebroken
Versnellingen niet goed afgesteld Banden lopen steeds leeg
En hij loopt aan
Al met al erg slecht dus. Graag zou ik willen weten wat nou eigenlijk mijn rechten zijn. Want de fiets valt zowat uit elkaar van ellende.
Batavus een brief gestuurd die doet niks wat er is nergens melding van gedaan en tweewieler centrum Almere die steekt zijn kop in het zand.
Op de consumenten site staat dat je recht hebt op een deugdelijke produkt een fiets zou zo'n 10 a 13 jaar mee moeten gaan.
Helaas batavus doet niks.
Wat zijn nou mijn rechten?
Mvg Marianne vrijenhoek
Hallo Marian1975 ,
Al vrij snel (4 maanden) na aankoop van mijn fiets ging mijn achterlicht stuk en trilde het slot los, hierdoor zijn mijn jasbeschermers aan beide kanten kapot gegaan
U had al problemen met de fiets na 4 maanden , u had toen de verkoper schriftelijk in gebreke moeten stellen .
Hoe is het mogelijk dat u met deze (sloop) fiets 28 maanden blijft rond rijden ?
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Heeft u de fiets bij een fietsenmaker gekocht en is deze wel goed afgemonteerd? Heeft de fiets ook een beurt gehad na 2 maanden?
Bij aflevering van een fiets moet deze compleet nagelopen worden. In de fabriek wordt alles wel in elkaar gezet, maar niet vast gezet. Dit moet gedaan worden bij de aflevering. Als u de fiets gaat gebruiken is er een kans dat er verbindingen los gaan zitten. Om die reden zal je na een maand of 2 altijd een servicebeurt moeten laten uit voeren. Alles wordt nagelopen en daar waar nodig hersteld.
Is dit ook gebeurd?
Hij zei , dat ik de fiets met .....Heb gekocht en dat hij er dus niet veel aan het had verdient,
Was het een tweedehands fiets?
... of een overjarig/uitgelopen/teruggebrachte model?
Een lang verhaal ,maar als ik het allemaal zo lees is er behalve wat onderhouds reparaties niet veel verkeerd met je fiets en makkelijk door je leverancier te verhelpen .Batavus is een goed merk,maar er kan altijd wat stuk gaan. Voor reparaties moet je bij de leverancier van je fiets zijn,niet bij de fabrikant.
Artikel 2 Garantieperiode
2.1 Batavus frames en ongeveerde voorvorken worden gedurende 10 jaar gegarandeerd op constructie- en/of materiaalfouten.
2.2 Voor verende voorvorken, dempers, en alle overige onderdelen, met uitzondering van de in de paragraaf 2.4 van dit artikel genoemde onderdelen, geldt eenzelfde garantie gedurende een periode van 2 jaar.
2.3 Voor lakwerk van frame en vork geldt voor roestvorming van binnenuit een garantie van 2 jaar.
2.4 Op onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals banden, ketting, kettingbladen,freewheel, achtertandwielen, kabels en remblokken wordt geen garantie gegeven, tenzij sprake is van constructie- en/of materiaalfouten.
2.5 Voor overige lak- en chroomdelen geldt voor roestvorming, mits goed onderhouden, een garantie van 2 jaar.
Artikel 3 Garantie-uitsluitingen
3.1. In de navolgende gevallen vervalt de garantie:
a. Onjuist en/of onzorgvuldig gebruik van de fiets en gebruik dat niet overeenkomstig de bestemming is;
b. De fiets is niet conform het serviceboekje onderhouden;
c. Technische reparaties zijn niet op vakkundige wijze verricht;
d. Naderhand gemonteerde onderdelen komen niet overeen met de technische specificatie van de betreffende fiets of zijn onjuist gemonteerd;
e. Indien het bewijs van eigendom, waaruit blijkt dat de fiets vakkundig is afgemonteerd en gecontroleerd alvorens deze aan de klant werd afgeleverd, niet aanwezig is of niet door de verkoper is ondertekend.
3.2. Voorts wordt uitdrukkelijk uitgesloten aansprakelijkheid van Batavus voor schade aan (onderdelen van) de fiets als gevolg van:
a. Foutieve afstelling/spanning van stuur, stuurpen, zadel, zadelpen, derailleurset, remmen, snelsluiters van de wielen en zadels;
b. Niet tijdig vervangen van onderdelen zoals rem/derailleurkabels, remblokken, banden, ketting en tandwielen;
c. Klimatologische invloeden zoals normale verwering van lak of chroomroest.
Artikel 4 Garantie-onderdelen
4.1. Gedurende de garantieperiode zullen alle onderdelen, waarvan door Batavus is vastgesteld dat sprake is van een materiaal- en/of constructiefout, naar keuze van Batavus worden gerepareerd dan wel worden vergoed. Eventuele kosten van (de-)montage zijn voor rekening van de eigenaar.
4.2. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid komt bij materiaal- en/of constructiefouten bij frames en voorvorken gedurende drie jaar na aankoopdatum ook het arbeidsloon voor rekening van de fabrikant.
4.3. Kosten van transport van de fiets en/of onderdelen van en naar Batavus komen voor rekening van de eigenaar, tenzij het betrokken onderdeel voor garantie in aanmerking komt.
4.4 Indien een bepaald onderdeel voor garantie in aanmerking komt en het origineel is niet meer leverbaar, dan zorgt Batavus voor een minimaal gelijkwaardig alternatief.
Artikel 5 Indienen van claim
5.1. Claims onder deze garantie dienen - onder aanbieding van de fiets of het betreffende onderdeel - ter inspectie - via de Batavus dealer bij wie de fiets is gekocht, te worden ingediend. Gelijktijdig dient het bewijs van aankoop alsmede het bij de fiets geleverde bewijs van eigendom aan de dealer te worden overhandigd.
5.2. Indien de eigenaar is verhuisd of de dealer is niet meer beschikbaar, zal Batavus desgevraagd opgaaf doen van de dichtstbijzijnde Batavus dealer.
Artikel 6 Aansprakelijkheid
6.1 Een door Batavus gehonoreerde garantieclaim betekent niet automatisch dat Batavus ook aansprakelijkheid aanvaardt voor eventuele geleden schade. De aansprakelijkheid van Batavus strekt zich nooit verder uit dan is omschreven in deze garantievoorwaarden. Iedere aansprakelijkheid van Batavus voor gevolgschade wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Het gestelde in deze bepaling geldt niet indien en voorzover zulks voortvloeit uit een dwingendrechtelijke rechtsbepaling.
Al weer zo'n garantie vraag die alweer simpel te beantwoorden is: als consument gelden de wettelijke rechten dat u recht heeft op een product dat voldoet aan de verwachtingen die er redelijkerwijs aan gesteld mogen worden. U geeft dat zelf aan en ik geef u zo een aantal links naar de wettelijke regelingen.
Dat geldt ook als het geen nieuwe fiets betrof maar hoe dan ook is dit 'goede reclame'voor de verkoper en ik zou dus zeggen: geef het door.
Helaas geldt vaak wel dat als u uw recht wilt halen een gerechtelijke procedure nodig zal zijn en dat is kostbaar. De bewuste verkoper zal dat weten en daat gebruik van maken,, in uw nadeel.
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer