2e hands auto kapot met grote kosten
Maand geleden auto gekocht die binnen 24 uur mankementen vertoonde.
Garage heeft hem 'gemaakt', probleem was er echter nog steeds.
Auto heeft vervolgens een week daar gestaan was helemaal uit elkaar geweest en niets aan de hand (u kan veilig rijden mevrouwtje).
Omdat het onveilig voelde naar de officiële dealer geweest o.a differentieel kapot totale kosten 11.000,-.
Nu moet volgens de garantie de auto terug en gaan zij het maken.
Maar daar heb ik na 2 keer 'repareren' natuurlijk geen vertrouwen meer in.
Volgens hen kan ik de koop niet ontbinden, iemand die ook iets soortgelijks heeft gehad?
Hoe oud is de auto? Welk merk? Kilometerstand.
U kunt voor aankoop zelf al zoveel onderzoek doen naar de auto die u op het oog heeft.
Typ op internet het kenteken in, u komt vanzelf o.a. de RDW tegen, maar ook andere sites waar u al veel over de historie van de auto te weten komt, zelfs de herkeuringen met de redenen.
Uiteindelijk kun je een aankoopkeuring laten doen bij je eigen garage of bij een ander, maar nooit om de hoek bij de verkoper.
Wat betreft uw auto. Als u hem liever niet wil laten repareren bij de verkoper, doet u dat niet, maar dan zijn de kosten voor u.
En als u wilt weten of u onder de koop uit kunt, moet u naar een jurist, bijvoorbeeld het juridisch loket.
Geachte Autotje1,
Om welke garage gaat het?
Als het bedrijf is aangesloten bij de BOVAG, kunt u de BOVAG vragen om te bemiddelen.
Belangrijker is merk auto, leeftijd, kilometerstand e.d.
@Sira,
U had die vragen al gesteld, vandaar mijn aanvullende en iets minder interessante vragen....;<))
Natuurlijk mag je het vragen, maar misschien treft de verkoper geen blaam en heeft de vraagstelster een oude auto met heel veel kilometers gekocht en waar geen garantie op zat.
Ik ben zelfs bezig geweest met een geïmporteerde 4x4 uit de USA en het bleek dat ik, door mijn nazoekwerk, meer van de auto wist dan de verkopende garage, bijv. een terugroepactie die nooit was afgemeld en ook dat de auto was overgespoten, omdat het dak een andere kleur behoorde te hebben, en dat de auto 1 eigenaar (degene die hem heeft geïmporteerd) had, i.v.m. bouwjaar en import.
Zonder informatie zoals merk, type, bouwjaar, km stand, betaalde prijs is hier geen antwoord op te geven.
Naast de reeds gestelde vragen over de auto is ook van belang om te weten onder welke conditie's u de koop bent aangegaan. Heeft u BOVAG garantie gekregen of alleen de garantie die het bedrijf zelf biedt?
Als de auto in aanschaf minder als 11.000 euro kostte zal de garage echt geen reparatie voor dat bedrag gaan uitvoeren. Als men al repareert zal dit gaan geschieden met (op zijn gunstigst) tweedehands onderdelen.
Natuurlijk zal de koper zeggen dat ontbinden niet mogelijk is. U weet dan direct waar u aan toe bent. De verkoper gaat dus niet meewerken aan het ontbinden dus zult u naar de rechter moeten stappen.
Aldaar zal echter ook aanbod komen voor welke prijs u de auto heeft gekocht, het bouwjaar, wat stond er in de advertentie mbt de staat van de auto, welk eigen onderzoek heeft u gedaan, heeft u doorgevraagd naar de staat van de auti en onder welke conditie's is de koop aangegaan.
Als u de auto heeft gekocht met uitdrukkelijk geen garantie of een uitdrukkelijke beperkte garantie wordt het ook een aanzienlijke klus om de koop ongedaan te maken.
Ja, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt maar geen enkele situatie is hetzelfde.
Ik neem toch aan dat u de auto bij een BOVAG garage heeft gekocht met BOVAG garantie?
https://www.bovag.nl/thema/de-zekerheid-van-bovag-garantie
Er zit zeker wel bovag garantie op ze hebben alleen de naam veranderd en blijken nu niet bij de bovag meer te zitten (wel nog onder zelfde kvknr).
Het gaat om een MB uit 2008 km 160000.
Prijsklasse bijna het dubbele van de reparatiekosten.
Schimmig ja dat zeker maar ik dacht met een bovag garantie en een goed lopende auto goed te zitten.
Daarnaast heb ik goed naar de recensies op meerdere sites gekeken en die waren op een enkeling na positief.
Dat er ook onderdelen zijn die men tijdelijk goed kan laten werken door bv inspuiten dat weet ik nu echter helaas ook...
Geachte Autotje1,
Om welke type Mercedes gaat het?
De kilometerstand is hoog, waarom geen aankoopkeuring laten doen bij een onafhankelijke garage of desnoods een Mercedes-dealer?
Om welk bedrijf gaat het?
u kunt wel degelijk ontbinden met het rapport van de dealer in de hand, dit zal waarschijnlijk wel een lastige worden maar het kan wel degelijk.
vraag dus rapport op vand e dealer op schrift en stap hiermee naar juridisch loket of eventueel advocaat (rechtsbijstand)..
Nee, dat kan helemaal niet.
Bij defecten zul je eerst de auto aan de, verkoper aan moeten bieden. Die stap is nog niet als eerste gezet. Daarmee is het proces tot ontbinding, als daar überhaupt gronden voor waren, nu in beginsel al verstoord en wordt het dus nog ingewikkelder om de koop te ontbinden.
volgens de OP Ivo heeft de verkoper deze kans gehad en niet gedaan wat van hem verwacht mocht worden, in dat geval kun je dus ontbinden>>
Een auto van 16 jaar oud... Die loopt gewoon tegen het einde van zijn technische levensduur. Op basis van wettelijke garantie heb je dan niet veel meer rechten dan dat alles bij het ophalen net zo goed (of slecht) moet werken als tijdens de proefrit.
Wel heeft de verkoper een informatieplicht over problemen die bij hem bekend zijn of (gezien het om een garagebedrijf gaat) bij hem bekend hadden moeten zijn.
De koper heeft juis weer een onderzoeksplicht. Die bestaat uit een proefrit, de auto uitgebreid bekijken en eventueel het laten uitvoeren van een aankoopkeuring.
Als partijen aan hun onderzoeks- en informatieplicht hebben voldaan, komt het bij een 16 jaar oude auto vervolgens aan op een stuk geluk én de afspraken over garantie die met de verkoper zijn gemaakt.
Geluk: een auto van 15+ jaar oud kan elk moment uit het niets grote gebreken vertonen. Dat kan na een paar kilometer gebeuren als je pech hebt. Maar als je geluk hebt kun je met een auto van 16 jaar oud nog vele jaren vooruit zonder bijzondere onderhoudskosten/gebreken.
Garantie: hoewel de wettelijke garantie bij een product wat technisch al zo goed als afgeschreven is nauwelijks iets voorstelt, kunnen partijen onderling natuurlijk wel een vorm van garantie afspreken. Al dan niet beperkt tot bepaalde onderdelen/klachten. De beide partijen zullen zich dan volledig aan die onderlinge afspraken moeten houden. In hoeverre u zich daar een beroep op kunt doen, moet u nalezen in de koopovereenkomst en bijbehorende voorwaarden en garantiebepalingen.
Hallo, u schrijft 'Er zit zeker wel bovag garantie op ze hebben alleen de naam veranderd en blijken nu niet bij de bovag meer te zitten (wel nog onder zelfde kvknr).'
Het is niet zo dat een Bovag dealer ook automatisch Bovag garantie verstrekt op een verkoop. Die verplichting heeft de dealer niet.
Hebt u een document met Bovag garantie bij uw aankoop ontvangen? Indien niet dan kunt u daar geen beroep op doen.
In geval van garantie zal u de verkoper de kans moeten geven om de auto naar behoren te herstellen als na drie pogingen de auto niet naar behoren hersteld is dan kunt u de koop ontbinden.
Er zijn inmiddels twee pogingen ondernomen en kunt u de koop nu nog niet ontbinden.
De officiele dealer in dit geval rekent de hoofdprijs en met wat pech kraken ze de auto en de verkoper ook nog af terwijl de verkoper ter goede trouw kan zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Wie is er verantwoordelijk?
Goedenavond,
Helaas een klein geschil met een webshop. Enige tijd geleden een pakket geretourneerd met het retourlabel wat in het pakket zat. Pakket is niet meer traceerbaar, blijft ergens hangen.
De webshop zegt niet verantwoordelijk te zijn voor retourzendingen ( het staat ook zo op hun website ), maar DHL geeft aan dat hun wel verantwoordelijk zijn omdat ze het label betaa
...
Lees meer
Wat moet ik doen als een gigant als Mediamarkt de bestelde en betaalde producten niet levert en ook niet reageert op de klacht, niet op de klachtenlijn en niet op de emails van de klachtenlijn.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit meemaken. Ik heb in juli 2024 een aantal spullen besteld bij Mediamarkt. Ik kreeg bericht dat ze binnen waren en bij het ophalen bleek dat een router miste. Die zou nog nageleverd worden, zeiden ze, wisten ze niet zeker, want het stond nergens genoemd dat het nageleverd zou worden, behalve op hun site waar ze beweren dat als je een bestelling nog niet hebt ontvan ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer