djintara
door djintara Apr 26, 2008 om 18:46
Auto & vervoer

4 uur vertraging cairo-amsterdam

13 april j.l.rond half 4 smorgens zou ik vertrekken van Cairo naar Amsterdam met de KLM. Alles leek goed te gaan. Tot 10 minuten over de vertrektijd wordt medegedeeld dat er een technisch mankement is. Om een lang verhaal kort te maken.... we hebben bijna 4 uur vertraging gehad. Ik vraag mij af, kun je nu een "beroep" doen op een vergoeding? Zit er niet speciaal op te wachten hoor, maar ik vraag het mij gewoon af.

marja hoogland

485 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u tijdig incheckt voor een vlucht, inclusief chartervluchten, vanuit een EU-luchthaven, of vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, voorzover het een vlucht met een EU-luchtvaartmaatschappij betreft en als de luchtvaartmaatschappij in kwestie een vertraging verwacht

§         van 2 uur of meer, voor vluchten van minder dan 1 500 km;

§         van 3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;

§         van 4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU

moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor maaltijden, drank,eventueel een hotelkamer (inclusief transfers) en communicatiefaciliteiten.

Wanneer de vertraging 5 uur of meer bedraagt, moet de luchtvaartmaatschappij u ook aanbieden uw ticket terug te betalen (eventueel met een gratis terugvlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt).

Indien deze rechten u worden geweigerd, dien dan onmiddellijk klacht in bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie.

bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1265

groet louisa2

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

U verklaart dat de KLM de vertraging wijt aan een technisch mankement. Dan heeft U geen recht op een vergoeding, maar voor U hoop ik dat iemand anders mijn ongelijk kan aantonen.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen recht op financiële compensatie

In geval van vertraging heeft u geen recht op een financiële compensatie zoals het geval is bij overboeking of annulering.

U heeft alleen recht op schadevergoeding, indien u kunt bewijzen dat u door de vertraging schade heeft opgelopen. Als u een schadeclaim indient, kan de luchtvaartmaatschappij uw claim afwijzen als hij kan aantonen dat er sprake is van overmacht.

De aansprakelijkheid voor schade kan door de luchtvaartmaatschappij in haar algemene voorwaarden of vervoersvoorwaarden worden beperkt of uitgesloten. Mocht u een pakketreis hebben afgesloten, dan kunt u in sommige gevallen uw schade verhalen op uw reisorganisator (Zie hiervoor www.sgc.nl).

bron: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rechtshulpwijzer-rechten-vliegtuigpassagiers-845014.pdf

groet louisa2

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de heenreis hebben we enorme vertraging gehad omdat het vliegtuig kapot was, we hebben hierdoor bijna een hele dag vakantie verloren. Kunnen we dit verhalen?

Een technisch mankement levert geen overmacht op. De reisorganisatie is aansprakelijk voor de door hem ingeschakelde luchtvaartmaatschappij. De reisorganisatie zal u een vergoeding moeten betalen voor dat deel van de vakantie dat u gemist hebt.

Bron: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/rechtshulp/faq-pagina/vakantiereizen.nl.html#vakantiereizen_1

ve
door verwijderd - Apr 27, 2008 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Louisa2

Dank je wel voor je antwoord. Zoals ik al stelde, ik ben niet van plan iets te gaan declareren maar ik vroeg het me gewoon af. Of er "extra" eten of drinken is gegeven gedurende die tijd?? hihi  geen idee Als je beseft dat je om half 4 smorgens vertrekt, er al 3 uur van te voren moet zijn en een uur moet reizen om bij het vliegveld te komen, begrijp je misschien dat ik de meest tijd van die uren "bewusteloos tegen het raampje heb gehangen" (gelukkig maar). Maar nogmaals, heel lief dat je mij een antwoord hierop hebt gegeven. Hebben misschien anderen ook iets aan.

Fijne zonnige zondag!

djintara

ve
door verwijderd - Apr 27, 2008 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hai 610sqn

ook jij dank voor je antwoord. En nee hoor, ik ben er niet op uit om moeilijk te gaan doen.... was eerlijk alleen nieuwsgierig. Dank je wel voor je antwoord.

zonnige dag!

djintara

ve
door verwijderd - Apr 28, 2008 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt even kijken op www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl

daar staat alles precies in beschreven wat je rechten zijn.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2008 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Fredstaf

Hoe kóm je bij die site!! Jeej, goed hoor. Heb hem bezocht en las dat ik idd nergens aanspraak op kon maken. Dat was ook niet echt mijn bedoeling, zoals te lezen valt. Ik was alleen benieuwd. Wat mij wel opviel was -en dát heeft KLM vergeten te vertellen- dat de passagiers recht gehad zouden hebben op een of 2 telefoontjes naar het thuisfront. Dát wist ik niet. Is ook niet kenbaar gemaakt door cabinepersoneel. Goed om te weten voor een eventuele volgende keer.

Dank je wel voor je reactie!

groet

djintara