fl
door flippie80 Sep 8, 2008 om 20:20
Auto & vervoer

Aanschaf 2e handsauto met lak- of hagelschade

Ik overweeg om een 2e hands auto te kopen, nu heb ik er 2 gezien, jonge auto’s van oktober 2007,  maar beide hebben ze schade gehad. De een heeft hagelschade gehad en de ander is helemaal opnieuw gespoten door krassen aan de auto. Is het verstandig om zo’n auto aan te schaffen? Kan ik verder nog ergens opletten omdat ze aan de buitenkant er goed uit zien? Verder nog tips?

370 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 8, 2008 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

DUBBELPOST

ve
door verwijderd - Sep 8, 2008 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag flippie80,

Nee het is niet verstandig om zo'n jonge auto met dit soort schades voor een pittige prijs te kopen. Sowieso moet je zo'n auto altijd laten keuren door de ANWB of Dekra. Bovendien moet je altijd iemand meenemen die verstand van auto's heeft en een langdurige proefrit goed kan beoordelen. Je moet letten op:

  1. Algemeen
    Is de auto geen gestolen auto?
    Is de auto volledig afbetaald door een vorige eigenaar?
    De staat en veiligheid van het voertuig
    Is de kilometerstand in orde, dit kunt u checken middels de NAP (Nationale Auto Pas)

  2. Particulier of toch een louche dealer?
    Sommige autobedrijven geven zich uit als particulier om de geldende regels te omzeilen. Dit doen zij meestal om van een slechte of te hoog geprijsde auto af te komen. Zij adverteren vaak in kranten zonder vermelding van hun naam of adverteren alleen met (06) telefoonnummer.

  3. Welke documenten zijn er nodig?

    1. Kentekenbewijs Kentekenbewijzen van de auto, vooral deel III of een overschrijvingsbewijs. Als de verkoper deze niet kan overleggen, wees dan alert. Wanneer er u wordt verteld dat het kentekenbewijs kwijt of beschadigd is, moet u zeker opletten, dit is een veelgebruikte smoes ! Dit betekent dat u niet kunt controleren of de gegevens juist zijn, in dit het geval kunt u contact op te nemen met het RDW in Veendam om dit te checken.

    2. Identiteitsbewijs Vraag altijd om een geldig identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort en controleer of de naam op met het geldige identiteitsbewijs overeenkomt, maak eventueel voor als u het niet vertrouwd een kopie van dit document.

    3. Verzekering Vraag naar de verzekering van de auto. Als het om een gestolen auto gaat, zal de verkoper ook geen verzekering kunnen laten zien.

  4. Auto's indentificeren
    Alle auto's hebben dezelfde drie herkenningspunten: De kentekenbewijzen deel I, deel II en deel III bij oudere auto's of een overschrijvingsbewijs. Het chassisnummer, dat staat meestal op een metalen plaatje, bevestigd aan het chassis. Uit veiligheidsoverwegingen staat dit nummer soms ook op een plaatje achter de voorruit. Het motornummer.

  5. Via een dealer kopen?
    Dan moet deze auto volgens de wet:
    1. van goede kwaliteit zijn De auto moet vrij zijn van gebreken, behalve wanneer deze door de verkoper zijn aangegeven.

    2. In redelijke staat voor normaal gebruik zijn De auto moet u van A naar B kunnen brengen. (De auto moet geschikt zijn voor elk gebruik dat u de verkoper hebt duidelijk gemaakt! Bijvoorbeeld: het trekken van een caravan/aanhangwagen).

    3. Als omschreven is; "Een auto die alleen werd gereden door een oud dametje" mag deze niet ineens drie recente eigenaren hebben gehad.

EnkeleKassaTips

Sukses en groeten, Read3.