lo
door loekoek Feb 21, 2006 om 09:56
Auto & vervoer

Aanvraag kentekenplaat

Op advies van mijn verzekeringsagent info gezocht m.b.t. het aanschaffen van een straks verplichte kentekenplaat.

Bij www.ishetgeenplaatje.nl nagevraagd waarom je bij het aanvragen naast een paspoort ook een uittreksel moet leveren; dit uittreksel geldt nl. niet naast een rijbewijs(waarover naar ik aanneem de meeste bromfietsberijders niet zullen beschikken). Als antwoord gekregen dat de RDW het rijbewijsregister beheert en het RDW daardoor eenvoudig de laatste adresgegevens kan nagaan. Ik vraag mij nu af of de RDW al een rechtstreekse link heeft met de GBA (ik ben er bijna van overtuigd in het computertijdperk) dus men kan dan met hetzelfde resultaat info zoeken als via het rijbewijsregister. Waarom moet ik extra kosten maken voor een uittreksel. D.w.z. legeskosten (belasting) moet ik afdragen aan een steeds maar weer falende overheid. Ik zal er denk ik niet onderuit kunnen, maar toch.

n.b. Mijn paspoort heb ik ter voorkoming van beschadiging (ik reis ook veel met OV) meestal thuis (de vakantie natuurlijk uitgezonderd) liggen. Daarnaast moet ik dan dus (immers verplichte legitimatie) bij de (lokale) overheid extra kosten voor een legitimatiekaart maken; d.w.z. ook hier onnodige kosten. Er is denk ik niet alleen een zgn. calculerende burger maar eerder een steeds meer calculerende overheid.

584 3 Rapporteer

binkie
door binkie - Feb 21, 2006 om 10:19
28 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo,

Ik heb november 2005 de verplichte kentekenplaat aangeschaft. Ik heb geen uittreksel hoeven inleveren. Legitimatie was voldoende.

Je hebt een paspoort dat je daarnaast ook nog een legitimatiekaart aanschaft is volgens mij je eigen vrijwillige keuze. Die onkosten daar kies je zelf voor. Ik wist niet eens dat het mogelijk is om zowel een paspoort als een legitimatiebwijs te hebben.

binkie
door binkie - Feb 21, 2006 om 11:07
28 Antwoorden / 12 Vragen

aanvulling:

Sorrys, ik had jouw vraagstelling niet helemaal goed begrepen. Ik heb mijn rijbewijs laten zien. Personen die geen rijbewijs hebben moeten een recent uittreksel overleggen naast een geldige legitimatie. Ik denk niet dat de RDW een link met het GBA heeft. Een recente uittreksel zal wel zijn wegens extra controle op naam en adres gegevens e.d.

Binkie

ho
door hoekvd - Mar 6, 2006 om 20:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

De RDW heeft min of meer een directe link met het GBA. Indien een kentekenhouder bijvoorbeeld een verhuizing doorgeeft bij de gemeente, zal dit enige dagen later ook automatisch veranderen in het kentekenregister. RDW krijgt gegevens van GBA en Belastingdienst krijgt gegevens van RDW. Als u nu voor het eerst een kenteken op naam zet (in dit geval bromfiets) bent u nog niet bekend. Uittreksel is bedoeld om er zeker van te zijn welke adresgegevens de correcte zijn, want het kan zijn dat op het paspoort verouderde gegevens staan. Het rijbewijs is echter geregistreerd bij de RDW en heeft weer een koppeling met het GBA. Dus vandaar >> of Rijbewijs of Paspoort + uittreksel