bj
door bj.draaijer May 3, 2011 om 19:10
Auto & vervoer

Anulering auto

Ik heb mijn huidige auto bij een garage ingeruild voor een auto van 10.000 euro en moest 6.000 euro bijleggen.Echter wegens omstandigheden moest ik een dag later van de koop afzien en heb gelijk de garage geinformeerd dat ik wegens omstandigheden moest afzien van de koop ( de auto stond nog in de showroom).De garagehouder wilde 15% van de waarde van de nieuwe auto =1500 euro, dit was wettelijk bepaald zij hij. Mijn vraag is nu klopt dit, moet je bij anulering 15% van de waarde van de nieuwe auto betalen, of moet dit zijn 15% van het bedrag dat bij betaald moest worden?

4867 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 3, 2011 om 19:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bj.draaijer,

Lees maar even op de site van de Bovag vwb annuleren:

klik hier.

Waar het dus om gaat: "Deze schade is vastgesteld op 15% van de koopprijs van de geannuleerde auto."

Met vr.gr.

ro
door ron530 - May 3, 2011 om 19:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wegens omstandigheden is vaak een centenkwestie, financiering gaat niet door of iets dergelijks. Vraagsteller heeft geen poot om op te staan. Blijft over met de verkoper in gesprek en met een gegronde reden is er wel wat te doen, maar dan moet de reden wel echt zijn.

bj
door bj.draaijer - May 3, 2011 om 20:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval is het geen centenkwestie, maar ik heb (na onderteken van een contract van een andere auto) te horen gekregen dat ik niet meer zeker ben van mijn baan, dit is omdat ik niet volledig meer kan functioneren na een hersenintact.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 4, 2011 om 12:06
315 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat je te horen hebt gekregen dat je niet zeker bent van je baan betekend volgens mij nog niet dat je je baan kwijt bent, er is wat onzekerheid ontstaan. Ik neem aan dat je een vast contract hebt? Zo ja dan zal de werkgever passend werk moeten zien te vinden in het kader van reïntegratie.

Als met al is er voor zover we nu informatie hebben geen reden verzinnen waarom er sprake zou zijn van een overmachtssituatie en is de koop dus gewoon gesloten.

Dan de ontbinding, dit kan alleen ben je wettelijk verplicht de schade te vergoeden die de leverancier lijdt. De bovag praat hierin over 15% van de waarde van het voertuig, of dat geheel terecht is kun je je af vragen, dit is een algemene voorwaarden kwestie en dat is geen wettelijke regel. In beginsel dient de garage aan te tonen wat de werkelijke schade is en zou je die moeten vergoeden. Het gaat dan om de werkelijke kosten die ze gemaakt hebben voor de verkoop dus salaris van de verkoper, administratiekosten ed.

Je vraag of de schade berekend wordt over de waarde van de nieuwe auto of over het verschil is een goede. Het lijkt mij dat dit over de 6000 euro berekend zou worden aangezien dit de omzet is die het bedrijf ontvangt samen met een auto waaraan ze weer kosten moeten maken om deze te verkopen. Daar kan je met je garage over discussieren maar vrees dat je er niet uit gaat komen.
Probeer in iedergeval gewoon tot overeenstemming met de dealer te komen en geef ook je persoonlijke situatie aan. Met rustig overleg en wederzijds begrip bereik je meestal meer dan gelijk op je strepen gaan staan.

lj
door ljkeijhsers - May 4, 2011 om 13:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Even de anwb site raadplegen. De Bovag preekt voor eigen parochie.

traporgel
door traporgel - May 4, 2011 om 14:36
191 Antwoorden / 4 Vragen

Waar bent u die nacht die 6000 euro kwijt geraakt?
Het lijkt er sterk op dat u een koopovereenkomst hebt gesloten met de garage. En het gerucht op het werk is nu eenmaal geen ontbindende voorwaarde.

ro
door ron530 - May 4, 2011 om 17:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De koop annuleren op basis van vermoedens is geen reden tot ontbinding. Een werkgever kan en mag u niet ontslaan op grond van uw gezondheid, uwerzijds is het een beetje doemdenken over dingen die zouden kunnen gebeuren maar helemaal niet zeker zijn.

1paul
door 1paul - May 4, 2011 om 18:55
3173 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bj.draaijer schreef op dinsdag 3 mei 2011, 20:19]In dit geval is het geen centenkwestie, maar ik heb (na onderteken van een contract van een andere auto) te horen gekregen dat ik niet meer zeker ben van mijn baan, dit is omdat ik niet volledig meer kan functioneren na een hersenintact.

Dus een centenkwestie, jammer genoeg kunt u alleen eventueel in overleg van de koop af, als de verkoper voet bij stuk houd zit u er gewoon aan vast helaas of u moet inderdaad onderhandelen over een vergoeding...

ro
door ron530 - May 4, 2011 om 19:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor vraagsteller is het geen centenkwestie, de onzekerheid dat het een centenkwestie wordt dat dan weer wel. Heel cru die 6000 euro tovert menigeen niet zomaar uit zijn mouw en als dan je baan misschien heel misschien verloren gaat wat moet je dan?. Ik noem het doemdenken en op basis hiervan kun je geen contract ontbinden.

bj
door bj.draaijer - May 4, 2011 om 19:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper heeft toegezegt en op de kwitantie vermeld dat ik de 1500 euro die ik nu betaald hebt mag gebruiken voor aanschaft voor een andere auto.

wimmi20
door wimmi20 - May 4, 2011 om 22:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Is dit niet de 21 ste keer dat een soortgelijk onderwerp voorbijkomt ?

ro
door ron530 - May 4, 2011 om 23:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nee de 300e keer maar het blijft leuk

wimmi20
door wimmi20 - May 5, 2011 om 00:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb nog eens goed het probleem van TS gelezen.
Maar waar ik eerst overheen heb gelezen :
TS verklaart dat hij een herseninfarct heeft gehad en dat hij door zijn mindere functionerenj zijn baan kan verliezen.
Dan heeft dat herseninfarct dus flinke gevolgen gehad.
En daar wordt het verhaal van TS nogal vreemd.
Na een herseninfarct is het rijbewijs automatisch 6 maanden ongeldig.
Alleen na een medische keuring van een specialist-- die positief voor TS is--
wordt het rijbewijs weer van kracht.
Dat is na te lezen op de site van het CBR.
TS stelt dat hij zijn baan waarschijnlijk gaat verliezen vanwege de gevolgen van het herseninfarct.
Als dat herseninfarct dus zulke grote gevolgen heeft voor zijn baan dan is het niet mogelijk dat zijn rijbewijs nog geldig is.
Want hij komt de keuring niet door.
TS kunt u mij uitleggen wat u zonder rijbewijs met een nieuwe auto
gaat doen ?
En als u wel met goed gevolg door de rijbewijs keuring bent gekomen dan kan er toch geen gevaar zijn voor uw baan ?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=bj.draaijer schreef op dinsdag 3 mei 2011, 20:19: In dit geval is het geen centenkwestie, maar ik heb (na onderteken van een contract van een andere auto) te horen gekregen dat ik niet meer zeker ben van mijn baan, dit is omdat ik niet volledig meer kan functioneren na een hersenintact.

1paul
door 1paul - May 5, 2011 om 09:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ts nog beroep op kan doen misschien is dat ie in verwarring deze auto gekocht heeft door zijn ziekte....

Moet u wel een attest van een arts hebben dat u door uw ziekte in de war was c.q. kan zijn geweest...

alfatrion
door alfatrion - May 5, 2011 om 11:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De stelling van de garagehouder is onjuist wanneer hij bedoelde dat in de wet zou staan dat je 15% van de waarde van de nieuwe auto zou moeten betalen. Wel heeft de garagehouder kan de garagehouder aanspraak maken op de gemiste winst en kosten die hij heeft moeten maken. De vraag is alleen of dit neer komt op 15% van de waarde van de nieuwe auto.

ro
door ron530 - May 5, 2011 om 12:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Lekker makkelijk, op basis van geestelijk onvermogen de koop annuleren daar trapt zelfs mijn kat niet in. Het koop contract is getekend en daarmee bindend.

bj
door bj.draaijer - May 5, 2011 om 18:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, ik denk dat wij erg afdwalen met de antwoorden en reacties die ik krijg op de werkelijke vraag die ik stelde. Deze was namelijk over welk bedrag mag de verkoper 15% anuleringskosten bereken. Dat ik hieronderuit wilde komen is onjuist en is ook niet door mij benoemt, ik had zelfs deze 1500 euro al gelijk betaald al voor ik de rekening kreeg. En een bevredigend antwoordt heb ik met de eerste mail al ontvangen van edrick3.

valerius-2
door valerius-2 - May 5, 2011 om 18:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nu dat is over de totale koopsom dus de prijs van de auto., het in ruilen berengt weinif niets op als u goed heeft afgedwongen.
Meestal gaat hij door na de tussen hande voor weing of geen winst dus lopen ze toch de winst op de nieuwe auto mis.

rj
door rjw - May 5, 2011 om 19:25
3279 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ljkeijhsers schreef op woensdag 4 mei 2011, 13:50]Even de anwb site raadplegen. De Bovag preekt voor eigen parochie.

De Bovaf voorwaarden zijn samen met de ANWB en Consumentenbond opgesteld....

wimmi20
door wimmi20 - May 5, 2011 om 19:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mijnheer of mevrouw Draaijer.
ik stelde in mijn vorige stukkie dat het bijna onmogelijk is dat u nog de rijbevoegdheid hebt.
Ik vroeg om uitleg, maar die geeft u niet.
Is dit een fantasie vraag ?

bj
door bj.draaijer - May 5, 2011 om 19:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

antwoordt voor wimmi20- Ik heb 9 dagen in het ziekenhuis gelegen (begin januari), en daarna zijn ze gestopt met de medicijnen, dus toen ik uit het ziekenhuis ben ontslagen kreeg ik geen medicijnen meer. Mijn rijbewijs is niet ingetrokken, ik heb wel het advies gekregen niet aan het verkeer deel te nemen zolang ik onder behandeling sta, ik ben nu nog aan het revalideren. Mijn vrouw rijd wanneer wij iets ondernemen.

ha
door hanneke - May 9, 2011 om 14:51
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vond het ook al een wat ongepaste reactie van wimmi. Ten eerste is het nogal aanmatigend om gelijk de conclusie te trekken dat "als het TS mogelijk zijn baan kost dan zal hij ook wel niet meer mogen rijden", maar om dan maar gelijk een derdegraads verhoor te gaan doen over "en waarom heeft u dan een auto nodig" ging me helemaal te ver. Ik neem aan dat TS dat zelf ook wel in de gaten houdt, dat hij wel of niet mag rijden.
Maar het antwoord is in dit geval dus gewoon: omdat er gezinsleden zijn die wel kunnen rijden.

Het kan zelfs nog anders: om niet altijd afhankelijk te zijn van iemand anders die niet alleen kan rijden maar ook nog een auto voor de deur heeft staan. Mijn ex-schoonmoeder heeft ook geen rijbewijs meer, maar wel een autootje voor de deur. Die woont in een klein dorpje, waar zowel supermarkt als medische voorzieningen niet op korte afstand zijn. Ze is echter slecht ter been, en moet dus wel af en toe ergens heen. Haar buurvrouw heeft wel een rijbewijs, maar geen auto. Nu kan ze dus wel gereden worden (door de buurvrouw dus, maar in haar eigen auto). Zo hoeft ze dus ook niet steeds kilometervergoeding aan de buurvrouw te betalen, ze gebruiken immers haar eigen auto.

Ondanks dat iemand zelf geen rijbewijs heeft, kan een auto dus wel degelijk van pas komen.