De
door Desi76 Jan 3, 2020 om 13:29
Auto & vervoer
Assurantiebelasting betalen over een lidmaatschap e/o abonnement.

Het is mij opgevallen dat je bij de ANWB assurantiebelasting moet betalen over je lidmaatschap e/o abonnement, terwijl je geen verzekering hebt afgesloten. Naar mijn weten betaal je alleen assurantiebelasting bij het afsluiten van een verzekering. Ook in de voorwaarden van de ANWB wordt bij het lidmaatschap niet gesproken dat er sprake is van een verzekering.

2813 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jan 3, 2020 om 13:40
11534 Antwoorden / 15 Vragen
De
door Desi76 Jan 3, 2020 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Maritas voor je berichten. Blijft een vreemde zaak... Bij de ANWB spreken ze nog altijd over een lidmaatschap die jaarlijks opzegbaar is. Indien het een verzekering betreft, ontvang je een polis en dat is bij de ANWB niet het geval. In ieder geval niet op de factuur die
ik afgelopen maand heb mogen ontvangen.

aurora1
door aurora1 Jan 3, 2020 om 21:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het gaat om de wegenwacht zoals blijkt. Voor gewoon lidmaatschap wordt geen belasting betaald.

Topantwoord

jo
door jorisw - Jan 3, 2020 om 14:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wegenwacht is een verzekering. Dus je hebt meer dan alleen een lidmaatschap en abonnement.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2020 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De wegenwacht is een verzekering.

marita5
door marita5 - Jan 3, 2020 om 14:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@desi76 ,

Het staat in de voorwaarden ART 28 , pagina 16 .

 Zijn de genoemde bedragen inclusief of exclusief btw?   Alle genoemde bedragen zijn inclusief btw en assurantiebelasting  (voor zover van toepassing).

https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/wegenwacht/voorwaarden/voorwaarden_lidmaatschap_ww_service_2020.pdf

ne
door neodutchio - Jan 3, 2020 om 17:25
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Om het volledig te maken: u sluit een pechhulpverzekering af.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2020 om 17:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U behoeft helemaal geen assurantiebelasting te betalen over uw ANWB lidmaatschap. De nota die u toont is, als hiervoor ook algezegd, de nota van de verzekering voor hulp bij pech door de ANWNM Wegenwacht.

Toch voor navraag indien u dan wenst: https://www.anwb.nl/contact-en-service/contact/klacht

diumenge
door diumenge - Jan 3, 2020 om 17:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is je vraag desi76?

me
door mein33 - Jan 3, 2020 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De rekening klopt helemaal !
U bent lid van de ANWB en daarvoor betaald u lidmaatschapsgeld.
Daarnaast heeft u bij de ANWB een verzekering voor hulp bij pech onderweg (WW-hulp) afgesloten en over de premie van € 71,70 voor die verzekering betaald u assurantiebelasting.