mi
door missmercury Jan 20, 2009 om 16:13
Auto & vervoer

Auto aangeschaft die volgens vorige eigenaar nog prima in orde is

Eind september 2008 heb ik bij een particulier een Seat Ibiza van 1993 gekocht. Volgens de eigenaar was de auto, op hier en daar een roestplekje na prima onderhouden en zou deze makkelijk nog een aantal jaren mee kunnen gaan. De auto zag er ook in eerste instantie prima uit. Er waren o.a. op de draagbalken 2 kleine roestplekjes zichtbaar. Niks ernstigs leek het.... De auto heb ik vervolgens gekocht voor 800 euro. Aangezien de auto voor 15 februari a.s. gekeurd moet zijn heb ik deze door een automonteur laten bekijken en hij kwam vervolgens tot de conclusie dat het onmogelijk is de auto door de keuring te krijgen, daar deze aan de onderkant van voor tot achter totaal rot is. Hij prikte op een plek zelfs door de auto heen, waardoor hij de bekleding aan de binnenkant raakte!!! Volgens hem is zelfs lassen geen optie meer.

Mijn vraag is nu, is dit nu een typisch geval van eigen schuld dikke bult, of heb ik ook nog rechten en kan ik misschien het een en ander verhalen op de vorige eigenaar, aangezien het in mijn ogen onmogelijk is dat deze niet op de hoogte is van de slechte staat waarin de auto verkeerd?

Het is toch niet normaal dat ik de auto, die ik nog geen 3 maanden in mijn bezit heb, al naar de sloop moet brengen? Het mag toch niet zo zijn dat mensen ongestraft troep aan een ander verkopen?

Kunnen jullie mij vertellen wat ik kan doen?

Alvast bedankt voor een spoedige reactie.

1318 16 Rapporteer

kiran
door kiran - Jan 20, 2009 om 16:35
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@missmercury

Kat in de zak?

U had voor u de centen op tafel legde, ook eerst zelf die auto na kunnen laten kijken. Vooraf dus.

Mensen ongestraft troep aan een ander verkopen: tsja .... niet netjes, kan me voorstellen dat u de pee in hebt, maar helaas .... )

grindweg
door grindweg - Jan 20, 2009 om 17:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u had beter de monteur voor aanschaf kunnen laten kijken.  nu is het uw probleem.  u heeft een onderzoeks plicht daar heeft u niet aan voldaan.  u heeft voor 4 maanden rijden 800 minus 100 wat hij voor de sloop opbrengt dus gereden . voor 700 kun je niet die tijd een auto huren.de verdachte mag liegen in dit geval de verkoper. hij zal het nooit erkennen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 21, 2009 om 15:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag missmercury,

U doet uw nickname wel eer aan.

Bij het volgende vervoermiddel maar iets minder kwikvlug kopen en eerst die monteur meenemen om aan de onderzoeksplicht te voldoen. Lukt dat niet, vraag dan aan de verkoper of je een onderzoek mag laten doen voorafgaand aan de koop. U gaat er dan mee naar de Dekra of ANWB. Dan krijgt u een onpartijdig advies. Het kost wel wat, doch bewaart u enigermate voor een kat in de zak.

Voor €800,- mag u niet veel verwachten. Mag het toch niet meer kosten, neem er dan ééntje die net APK gehad heeft, zodat u wat de keuring betreft nog een jaar verder kunt. Als er verder geen onkosten aan komen heeft u voor €700,-  afschrijving toch een jaar gereden en dat kan iemand met een veel jongere en duurdere auto niet zeggen, want de afschrijving daarvan is veel meer. Nu heeft u pech gehad en een goede les voor de rest van uw leven: vertrouw nooit iemand alleen op de blauwe ogen.
Onze oosterburen zeggen in zo'n geval:"Glauben ist gut, Kontrolle ist besser."

Succes met het zoeken naar een vervanger. U heeft nog een maand de tijd. Benut deze goed.

Hardware ERror MAN.

mi
door missmercury - Jan 21, 2009 om 15:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, vooral de laatste reactie. Ik heb gewoon pech gehad, helaas mis gegokt. Maar het blijft voor mij echt een raadsel hoe de auto door de laatste keuring is kunnen komen. Je hoeft niet technisch te zijn om tot de conclusie te komen dat de onderkant echt niet meer goed is, kan me alleen niet voorstellen dat dit binnen een jaar is ontstaan. Maar goed, op naar een andere auto en zeker eerst HELEMAAL laten controleren door een automonteur alvorens ik tot kopen overga.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 21, 2009 om 23:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ missmercury:

Strak plan.

By the way, op mijn computer heb ik een stuk tekst, over waaraan te denken bij het kopen van een gebruikte auto, dat ik van internet heb geplukt en zelf met eigen ervaring en ideeën aangevuld heb. Het is een leidraad om te kopen. Het is een flink stuk tekst dat niet op één pagina hier past.

Als je belangstelling hebt, laat het maar weten. Dan plak ik het hier wel neer.
Kan het ook als bestand bij een e-mail sturen als je een tijdelijk e-mailadres hebt. Je eigen normale e-mailadres hier plaatsen is niet zo verstandig. Daar kan rommel van komen, doch een adres speciaal hiervoor even aangemaakt, wat daarna weer verdwijnt is niet zo'n probleem.
Als de redactie het niet verwijderd. 'sNachts gebeurt dat meestal niet.

H.

edwardus
door edwardus - Jan 22, 2009 om 00:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Meestal wordt een 15 jaar oude auto weggedaan omdat deze niet meer als nieuw is. Als koper heb je ook de verantwoordelijkheid om zelf te kijken of de waar het geld waard is. De verkoper was al zo "eerlijk" om te zeggen dat hij niet helemáál roestvrij was van onder. Dat moet voor jou een alarmbel zijn. Voor €800 kun je gewoon geen 15 jarige auto (zeker Seat) verwachten die nog jaren mee gaat (en tegen welke kosten?). Je kunt het treffen, maar de kansen liggen nou eenmaal zo.

mi
door missmercury - Jan 24, 2009 om 17:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ hrdwerrorman : waaropletten@live.nl

Bedankt voor de moeite!!!

fr
door frenske38 - Jan 28, 2009 om 21:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

ja ik heb het dus nu ook meegemaakt heb een twingo van 95 gekocht voor 1300 euro buitenkant heel netjes apk voor een heel jaar maar helaas na 5 dagen al beogn me de motor te koken nu blijkt dat de koppakking kapot is dus het grapje gaat me nog eens 250 euro kosten om te maken.Het zal me neit meer gebeuren dat ik nog een auto particulier koop.

Je ziet dus een nieuwe apk zegt ook nik smeer tegenwoordig.

groetjes frenske38

mi
door missmercury - Jan 28, 2009 om 21:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ Frenske: echt niet normaal....... succes ermee :-(

@Edwardus: ik snap ook wel dat een 15 jarige auto niet als nieuw is... Je suggereert ook dat ik verwacht had nog jaren in deze auto te kunnen rijden... dat is dus ook niet juist. Wat ik gewoon gehoopt had is dat hij nog minstens 1x door de keuring zou komen, meer niet. Ik heb ook weinig aan dit soort reacties.

edwardus
door edwardus - Jan 29, 2009 om 00:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat je er niets aan hebt. Want dan koop je de volgende keer dus weer net zo'n wrak van de week. Maar goed, dat mag hoor, jij bent de baas over je eigen portemonnee. Met mijn reactie had ik gehoopt je íets wijzer te maken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 29, 2009 om 02:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

Nee, de volgende keer kijkt ze wel uit: ze heeft nu een checklist van 2 kantjes A-4 met punten waar ze op moet letten bij het kopen van een gebruikte auto.

Een ezel (sorry miss) stoot zich.....;-)

H.

mi
door missmercury - Jan 29, 2009 om 19:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ hrdwerroman: zo is het, dank je wel! :-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 30, 2009 om 00:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ miss, off topic:

Ik had er niets voor willen hebben;-) Dat zeg ik altijd als ik een deur voor iemand open houd en men zegt dan beleefd: "Dank u wel." Soms hoor ik dan: "Nou, dan niet". Waarop ik:"Alleen het laatste woord;-)".

Heb ik nog een vraag: Kon je dat 2-e epistel (Versie 3) openen? Was een .odt bestand, want ik gebruik Open Office.
Eergisteren stuurde ik ook een .odt bestand als attachment mee en kreeg prompt van de Word gebruiker terug of het als een normaal bestand verzonden kon worden omdat hij het met Word niet kon openen. Ik heb het maar even voor hem naar Word 6 geconverteerd en opnieuw verzonden, waarna het probleem over was.

H.

ba
door bassie85 - Mar 13, 2009 om 14:40
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Zou u die chekclist ook naar mij kunnen sturen,

En tegen Edwardus, ik heb een Suzuki alto van 1991 gekocht in 2008 (juli) voor 150 euro (ben namelijk student) en heb ik tot op heden geen problemen mee gehad, en hij is door de keuring gekomen!!!!

mi
door missmercury - Mar 13, 2009 om 17:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ Bassie85: stuur maar een mailtje naar: waaropletten@live.nl

edwardus
door edwardus - Mar 13, 2009 om 20:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@bassie85: Tuurlijk ook dat bestaat, net als mensen die meer dan 115 jaar oud worden.