Auto gekocht, maar blijkt kapot
Ik heb een tweedehandse auto gekocht bij een handelaar. Hij garandeerde dat de auto prima in order was, en zo zag hij er ook uit. Ik was nog niet thuis of de auto stotterde al. Via een kennis van de handelaar is een onderdeel vervangen. De kosten (2 tientjes) heeft de handelaar betaald. Een dag later blijkt echter dat de auto ook olie lekt, waarschijnlijk is de koppakking kapot. Nu reageert de handelaar niet meer op onze berichten. Hij gaf in het eerste telefoontje aan dat hij niet meer kan opdraaien voor de kosten.
Hallo rianeickmans,
En wat is nu de vraag?
Of je nog verhaal kunt halen?
Denk het niet!
Je hebt een onderzoeksplicht bij de koop.
En natuurlijk geen aankoopkeuring laten uitvoeren.
En dan een auto kopen bij een 'handelaar'.....
Tja, zonde geld waarschijnlijk.
Met vr.gr.
'Handelaar'... alleen dat woord zegt mij al voldoende.
En waar bestaat die 'garantie' dan uit? Waarschijnlijk alleen een (totaal nietszeggende) mondelinge toezegging, die nu niet meer te bewijzen valt. En als (...) het al te bewijzen valt, wat houdt dat dan in: 'prima in orde'? Bedoelt hij, dat de eerste 100 meter geen problemen te verwachten zijn?
En dan hoelang 'garandeerde' die handelaar dat die auto 'prima' in orde bleef?
Is die 'handelaar' ergens bij aangesloten, bijv. de BOVAG? Ik vermoed van niet.
Heeft u een getekende overeenkomst, waarin de garantievoorwaarden duidelijk in zijn vastgelegd? Ik vermoed van niet.
Vele 'handelaartjes' verkopen meestal auto's in het lagere €-segment.
Aan die auto's mankeert heel vaak wel iets.
Alleen worden die auto's vaak letterlijk en figuurlijk 'opgepoetst', zodat in ieder geval tijdens een proefrit (als die al gemaakt mag worden...!) de problemen niet opvallen.
Het is zoals bijna altijd bij 'handelaartjes': veel geklets en weinig tot geen inhoud.
Zodra zij het geld hebben is het afgelopen met de vriendelijkheid en de toezeggingen.
En ik weet één ding zeker: u gaat er toch geen rechtzaak van maken..... en dat weet dat 'handelaartje' ook.
Ja dat heeft men met garantie tot de voordeur van de garage. Om welk jaar gaat het van de auto en wat is de KM stand en voor welke prijs. Dat is dan wel belangrijk om verhaal te halen.
Het betreft een peugeot 206 van het bouwjaar 2001. De km stand was 118.000 en ik heb er €3.000,- voor betaald. De auto zag er top uit en de verkoper gaf ook aan dat er niets mankeerde. Ik heb een kenner meegenomen, maar ook die kon dit niet zien. De motor was volledig schoon! Deze hebben ze natuurlijk schoongespoten, waardoor vervolgens de bobinne kapot ging, voordat ik uberhaupt thuis was. De handelaar (in- en verkoop van auto's zoals hij zijn bedrijf noemt) heeft mij verzekerd dat de auto 100% in orde was.
Volgens het juridisch loket had hij moeten melden dat dit niet het geval was..
Dat de auto olie lekt is denk ik niet de oorzaak van een lekke koppakking
zou een kapotte oliekering kunnen zijn of een kapot carter deksel of een kapot kleppen deksel pakking.
Als de kop pakking lek is kan je dat meestal zien aan de binnenkant van de olie-dop,dan zit daar vaak een soort van witte drap aan
[quote=rianeickmans schreef op donderdag 21 nov 2013, 18:31]Het betreft een peugeot 206 van het bouwjaar 2001. De km stand was 118.000 en ik heb er €3.000,- voor betaald. De auto zag er top uit en de verkoper gaf ook aan dat er niets mankeerde. Ik heb een kenner meegenomen, maar ook die kon dit niet zien. De motor was volledig schoon! Deze hebben ze natuurlijk schoongespoten, waardoor vervolgens de bobinne kapot ging, voordat ik uberhaupt thuis was. De handelaar (in- en verkoop van auto's zoals hij zijn bedrijf noemt) heeft mij verzekerd dat de auto 100% in orde was.
Volgens het juridisch loket had hij moeten melden dat dit niet het geval was..
Mag ik vinden dat de prijs ten opzichte van wat u heeft gekregen een slechte koop is. Als de KM stand werkelijk klopt. Zou hij motorische in een goed staat moeten zijn.
Controleer de kilometerstand bij een voor u bekend staande garage. Mogelijk willen zij dat wel doen tegen kostprijs.
"Als de KM stand werkelijk klopt. Zou hij motorische in een goed staat moeten zijn."
Een kilometerstand hoeft helemaal niets te zeggen over de toestand van het motorblok.
Met veel kilometers kan een auto perfect zijn, terwijl met weinig kilometers een auto afgeragd kan zijn.
Daarbij komt ook nog dat zelfs bij een (aankoop)keuring niet in het motorblok gekeken wordt.
volgens mij heeft u een tu motor.dat is het type motor.
de olie lekage onstaat bijna altijd net boven de dynamo,de koppakking dus.
als hij lang stationair draait zult u zien dat hij daar lekt.
let op de db riem kan hier op de lange termijn schade van ondervinden.
uw kenner had al op tilt moeten springen als de motor erg schoon gespoten is.
rijd anders even bij een dealer langs voor een diagnose .
neem aan dat het voor de € 3000 geen 2.0 16V GTI versie is van de Peugeot 206 ??
Als die hapert, hebt u echt een probleem nl.
Wij hebben dat met een door ons fonkelnieuwe versie destijds gehad, na 1.5jr. ook problemen.
Echt vanalles heeft de dealer geprobeerd (bobine etc.etc.), echter niets hielp. We hebben onze droomauto toen helaas in moeten ruilen, omdat er niet meer normaal mee te rijden was.
Het lag toen vlgs. een hoofdmonteur (die het ons stiekem in het oor fluisterde) aan de vernieuwde zuinige afstelling, die er via de computer bij de laatste garagebezoek automatisch was opgezet, een voorgaande versie konden ze er niet meer op krijgen helaas....
Succes
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Retourtermijn bij C&A webshop minder dan 28 dagen
C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verze
...
Lees meer
Houtworm in TV meubel
Begin dit jaar via een officiële mango houten winkel een tv meubel gekocht van mango hout. Echter merkte ik op dat er elke keer "zaagsel" lag in de binnenkant van het meubel. Eerst niets achter gezocht maar nu ik ook gaatjes opmerkte ben ik er achter gekomen dat er houtworm in het meubel zit. Ik heb met het betreffende bedrijf contact gezocht hierover en zij kwamen met de volgende oplossing - ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer