martmenkenl
door martmenkenl Jun 2, 2018 om 17:55
Auto & vervoer

Auto gekocht op Marktplaats en deze blijkt lek te zijn voor ik hem kocht zonder dat dit is aangegeven.

Beste Lezer,

Op 28 mei 2018 heb ik mijn Opel astra ingeruild op een Opel Combo. Ik zocht al een tijdje dit type auto en deze kwam mij super uit. Ik kwam terecht bij Autobedrijf Doller in Assen. Op het eerst gezicht super vriendelijke mensen. Ik had nog wel gevraagd of ik de auto ook via de bank kon betalen maar dat kon niet, alleen contant.

Ik heb de auto goed bekeken en hij had wel een aantal plekjes maar dat mag ook bij een auto van 2003. De garagehouder was super enthousiast over de auto en ik ook. Keurige matten erin geen roest rondom. Wel missen er een aantal onderdeeltjes en hiervoor heb ik €50,- van de prijs afgekregen.

Onderweg naar huis nog niets aan de hand. Toen ik thuis kwam wou ik de auto helemaal even schoonmaken. Ik pak de matten eruit en er stond wel 2 a 3 cm water in de auto. Dit viel niet op omdat er een nieuwe grote rubberen mat in is gelegd. Ik heb vandaag contact gezocht met Autobedrijf Doller te Assen en die geeft aan "geen garantie auto". Ik heb €900 euro bij moeten betalen dan mag ik toch wel verwachten dat de auto langer meegaat dan 2 dagen? Zelf denk ik dat deze matten expres zijn aangeschaft om deze lekkage te verdoezelen.

Mijn les is nu ook, koop nooit een auto van geen erkend garage houder. Ook al zullen daar ook wel eerlijke mensen tussen zitten.
Heeft iemand ervaring met deze problemen. Ik denk er namelijk over om dit hogerop te gaan pakken.

12772 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2018 om 18:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, bedankt voor de waarschuwing. Maar u heeft toch best veel dingen verzuimd te doen voor aanschaf. Dat het zeiknat was onder de vloermatten moet u al zijn opgevallen voor u thuis was, tenzij u wat overdrijft. Wat 2 á 3 centimeter water kan je niet missen als je erin rijdt. Dat moet al "soppig" aanvoelen. Ondanks de rubberen mat, trouwens raar, rubber.

ne
door neodutchio - Jun 2, 2018 om 18:11
5157 Antwoorden / 12 Vragen

€900 en een Astra en daarvoor denkt u een auto terug te kopen die 15 jaar oud is en zo perfect in orde dat u geen proefrit maakt en geen aankoopkeuring laat doen?

Genoeg mensen die wel bij een handelaar kopen, maar die laten ze eerst nakijken. Maar bedrijfjes die nog niet eens een website hebben rijden de meeste voorbij inderdaad.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2018 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het met dat zwembad bij uw voeten blijft, bent u nog een spekkoper met die auto, want u hebt met deze aankoop helaas alles fout gedaan wat u maar kon doen.

Uiteraard is de verkoper super enthousiast, daar is het een verkoper voor.

U hebt zelf totaal geen onderzoek verricht en ook geen aankoopkeuring laten doen. En vindt u dat dan niet verdacht? Een nieuwe mat in een 15 jaar oude auto?

Natuurlijk mag u het hogerop pakken, maar mijns inziens goed geld naar kwaad geld gooien.

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2018 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dat is dan een dure les.
De garagehouder was super enthousiast over de auto en ik ook.
Uiteraard is die verkoper enthousiast omdat er een koper is die niet goed de zaak bekijkt en niet ónder de matten kijkt.
Ik denk er namelijk over om dit hogerop te gaan pakken.
En wat wilde je dan gaan doen?
Uiteraard zit er op zo'n auto geen garantie.
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/schokbrekers-tweedehands-auto-zijn-na-vijf-weken-al-stukgegaan

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2018 om 19:11
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, kopen bij een beunhaas. Daar wordt werkelijk ook nooit voor gewaarschuwd. Of toch wel! En dan ook nog zwart betalen, hoe bewijst u dat dan?

U bent misleid maar wat verwacht u van het hogerop aanpakken. Dat zal u een hoop tijd en ook geld kosten.

En mogelijk als: een gewaarschuwd mens telt voor twee alvast een waarschiuwende vraag: hoe zit het met de APK? (Of de eerstvolgende?)

panter22
door panter22 - Jun 2, 2018 om 19:53
6599 Antwoorden / Vragen

Die auto doet het toch nog wel. Er zit lekkage in. Waar kwam dat water vandaan? Zat er een gat in de bodem?
De ANWB heeft een goede site waar je alle info over de wettelijke garantie kunt vinden en een stappenplan wat je moet doen als de auto niet aan de eisen voldoet.
https://www.anwb.nl/auto/kopen/klachten-na-aankoop

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2018 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die auto rijdt en u krijgt er ook nog een voetenbad bij. Laat bij een plaatwerkerij de bodem repareren, tenminste als daar een gat in zit en de auto verder de moeite waard is.

anglo
door anglo Jun 8, 2018 om 11:54
95 Antwoorden / 22 Vragen

goede tip

Gr
door Grunn1 - Jun 3, 2018 om 00:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het water komt echt niet vanuit de bodem omhoog op de vloer terecht maar van en hoger gelegen punt. Bijvoorbeeld onder de voorruit vandaan, bij het schutbord of deurrubbers. Haal de matten eruit tot je op de bodem bent en kijk waar het meeste water staat. Boor met een accuboor een vinger dik gat op het diepste punt en het water loopt weg. Zorg wel dat je aan de onderkant geen leidingen raakt.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 3, 2018 om 10:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Toptip maar het geboorde gat wel even invetten ivm roest.

Gr
door Grunn1 Jun 3, 2018 om 13:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Och bij een auto van 15 jaar oud heeft dat geen nut meer, voordat het geboorde gat door roest groter wordt staat de auto op de sloop.

anglo
door anglo Jun 8, 2018 om 11:49
95 Antwoorden / 22 Vragen

prima tip

ro
door ron503 - Jun 3, 2018 om 10:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De auto ansich is wel in orde maar water op de vloer is minder prettig te noemen. Toch hoeft er niets mis te zijn want als er lange tijd niet met de auto gereden is treedt condensvorming op en slaat op het laagste punt de bodem van de auto neer. Zeker bij bestelauto´s waarbij de cabine niet van de laadruimte is afgesloten komt condensvorimg regelmatig voor en lost het probleem zich vanzelf op als de auto weer gebruikt gaat worden. Mijn advies is om het water te verwijderen en uiteraard de boel droog te maken en niet direct de verkoper aanklagen want er hoeft geen probleem met de auto te zijn.

anglo
door anglo Jun 8, 2018 om 11:53
95 Antwoorden / 22 Vragen

goed antwoord

me
door mein33 - Jun 3, 2018 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik pak de matten eruit en er stond wel 2 a 3 cm water in de auto.

Mocht het water echt zo hoog hebben gestaan dan had u dit al kunnen constateren toen u nog bij de handelaar stond, maar het zal wel om een milimeter(s) vocht gaan.
Rubbermatten er uit, de deuren open en de auto goed laten drogen, vervolgens de deuren dicht nadat u bent ingestapt en terwijl u in de auto naar het lek gaat zoeken, een vrijwilliger de auto met de tuinslang kleddernat laten spuiten en dat niet even voor een paar minuten.
Als de auto werkelijk zo lek is als een mandje dan zal de lekkage zich snel openbaren en kunt u maatregelen nemen om deze te verhelpen.
En vergeet de zaklamp niet voor controle in/op de donkere plekjes.

Succes.

anglo
door anglo Jun 8, 2018 om 11:49
95 Antwoorden / 22 Vragen

behulpzaam antwoord

henkvanputten
door henkvanputten - Jun 4, 2018 om 13:17
7 Antwoorden / 0 Vragen

Bijzonder verhaal, vooral dat je zwart moet afrekenen bij een erkend autobedrijf...

Het verhaal klinkt bijna als 'met voetenbadje tegen meerprijs'. Ook de 'ontbrekende onderdeeltjes' zijn een ntrigerend onderdeel van deze aankoop. Dat betrof toch niet stuur, achterklep en rempedaal mag ik hopen?

U hebt cursusgeld betaald. Troost u met de gedachte dat die cursus zo goed inelkaar zat dat u de les nooit meer gaat vergeten. Op vergelijkbare wijze schafte ik ooit een laptop aan voor 600 gulden zonder de accu te controleren.

ro
door ron503 - Jun 4, 2018 om 14:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn nog legio autohandelaren die geen pinautomaat hebben en overschrijvingen per bank niet accepteren ook niet als dat realtime het geval is want de kans dat de verkoper belazerd wordt is aanwezig. Er valt bijna niet meer te sjoemelen met zwarte handel want de Combo heeft deel uit gemaakt van de handelsvoorraad en dient er bij verkoop uitgehaald te worden middels een vrijwaringsbewijs.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jun 4, 2018 om 14:51
104 Antwoorden / Vragen

Hallo Mart,

Vervelend dat jij nu deze ervaring hebt opgedaan maar misschien is het probleem helemaal niet zo groot.
Ik zag dat er al verschillende goede tips gegeven zijn maar misschien heb ik er ook nog eentje.
Ik had het zelfde probleem bij een auto uit 2011.
Bleek dat de water afvoer onder de voorruit verstopt was. Het gevolg dat het water via de kachel in de auto terecht kwam.
Ik meen dat het rond de tijd van jouw aanschaf behoorlijk geregent heeft en dat zou de oorzaak kunnen zijn.
De eventuele water afvoer doorprikken of anders de roosters verwijderen en de zaak goed schoonmaken.

Ik wens je verder veel succes met deze auto en wie zeg je over een tijdje: Een wereld auto!!

Vr.gr.

Cor

anglo
door anglo Jun 8, 2018 om 11:52
95 Antwoorden / 22 Vragen

alweer een behulpzame topic helper!

mo
door moetdat - Jun 4, 2018 om 16:30
104 Antwoorden / 19 Vragen

Er zitten toch rubber doppen in de vloer! deze weghalen en water afvoeren.
Motorkap omhoog en kijken of de waterafvoer kanaal open is en niet vol met bladeren zit.
Kijk of er geen gaten zitten waar het regenwater via het schutbord naar binnen kan. Dan wordt het ducktapen
Hopen dat dat alles is en geen technische schade is. Een combo heeft wel wat te verduren gehad denk ik.

anglo
door anglo Jun 8, 2018 om 11:51
95 Antwoorden / 22 Vragen

prima antwoord

simon55
door simon55 - Jun 4, 2018 om 17:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U had zeker kaarsen aan,dat u de auto kocht.?
 .

lp
door lpaard1981 - Jun 5, 2018 om 11:48
50 Antwoorden / 1 Vragen

doe in elk geval ook aangifte bij de politie.
2 dagen is erg kort.
en laat de auto bij een erkend bedrijf nakijken zo weet u wat u heeft gekocht.
doe dit voordat u aangifte doet.
alle gebreken kunnen dan nl in de aangifte vermeld worden.

Gr
door Grunn1 Jun 5, 2018 om 12:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Aangifte? Waarvan? Als consument heb je ook een onderzoeksplicht en een laag water onder een vloermat van meer dan 2 cm had je zeker kunnen zien of vernemen (soppend geluid). Als handelaren liever contant geld willen is dat per definitie nog geen zwart geld of oplichting tenzij je hier bewijzen voor hebt.
Dus nogmaals, aangifte waarvan?

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2018 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat “erkende bedrijf” kijkt die auto gratis na? Hoorde van het weekend nog van iemand met plons water in de auto. Bleek simpel verstopt bakje voor de opvang langs de ventilatie en zo.