Auto gerepareerd maar nog steeds hetzelfde probleem
Hoi,
Ongeveer een maand geleden heb ik mijn auto moeten laten repareren vanwege een lekke koppakking, rekening was 1100 euro.
Nog geen 3 weken later kwam mijn vrouw er achter dat het olielampje ging branden dus ze ging terug naar de garage. Nadat de monteur de auto na had gekeken kwam hij tot de conclusie dat de auto de olie verbrandde en dat dat kwam doordat de klepseals gescheurd zouden zijn, reparatiekosten á 230 euro.
Tja pech dacht ik en heb het toch maar laten repareren omdat je daar geen nieuwe auto voor hebt en in de hoop dat het daarna goed zou zijn. Nu heeft mijn vrouw de auto opgehaald en keurig betaald maar de monteur kwam met het verhaal dat de auto nog steeds olie verbruikt omdat de zuigerveer bleef hangen dus zijn diagnose was niet correct. Hij heeft toevoegingen bij de olie gedaan in de hoop dat de zuigerveer los zou komen en we moeten over een week terugkomen om te kijken of dat ook werkelijk gebeurd is.
Nu is mijn vraag: Heeft de garage niet de plicht om een reparatie met een goed resultaat af te leveren? Ik voel mij namelijk behoorlijk in de boot genomen.
Iedereen kan zich vergissen. Maar moet dan wel voor de gevolgen instaan.
Deze monteur heeft ontdekt dat ook de zuigerveer bleef hangen en daar een adequate oplossing voor toegepast.
Nu is het voor u even afwachten of het olieverbruik inderdaad normaal is voor de "leeftijd" van uw motor.
Ik vind wel dat, als alles in orde blijkt te zijn, de garage met u een deal moet maken
over het terug betalen van een deel van de gemaakte kosten.
Immers hun diagnose was niet (geheel) juist. Het valt niet meer vast te stellen wat nu precies de schuld was van het hoge olieverbruik.
Sterkte met de onderhandelingen. Geef niet te gauw toe.
De kans bestaat, dat om de ware oorzaak heen gedraaid wordt. Als een kop los gehaald wordt , bestaat het risico, dat de cilinderwanden iets vervormen. Die kans is nog veel groter als de kopbouten niet op de juiste manier losgehaald en /of vastgezet worden. Dat kun je echter nooit bewijzen.Op vervormde cilinderwanden kunnen zuigerveren niet volledig afdichten.Met en dosis geluk kan het verbruik op den duur wel weer zakken. Een vastzittende zuigerveer acht ik overigens ook niet onmogelijk, maar heeft dan niets met de kopreparatie te maken, maar was met enig geluk wel zichtbaar geweest toen de kop er af was.
Hoi Roberto,
Na een lekke koppakkingsreparatie, moet ongeveer na 500 km de cilinderkop nagetrokken worden om te voorkomen dat de koppakking weer gaat kekken.
Door de lekkage van de koppakking komt er koelvloeistof in de verbrandingskamer en het oliecarter te constateren aan de sludgevorming als je de olievuldop loshaald.(mayonaise achtige substantie)
De zuiger heeft 2 compressieveren en 1 olieschraapveer doordat er koelvloeistof in in de verbraningskamer komt kunnen de veren vast gaan zitten door corrosie en daardoor niet meer afsluiten.
Als de compressieveren vast zitten krijg je overdruk in je carter, als de olieschraapveer vast zit lekt er smeerolie in de verbrandingskamer die verbrand wordt dit is te constateren aan de blauwe rook die dan de uitlaat verlaat.
Groetjes maanaap.
Hoi Tjaart,
Bij het foutief verwijderen van de cilinderkop zullen de cilinders niet vervormen, wel bestaat het gevaar dat als de motor niet koud is (noet mininmaal 6 uur afkoelen) de cilinderkop krom trekt is deze van aluminium(is bij de meeste motoren) moet deze toch gevlakt worden.
Vastzittende veren kun je niet constateren omdat bij een lekke koppakking alleen de cilinderkop verwijderd wordt, om te constateren dat de veren vastzitten moet de zuiger uit de cilinder worden verwijderd dan praat je algouw over een complete motorenrevisie.
Deze kost enkele malen meer dan € 1100,-.
Groetjes maanaap.
Hallo Roberto12,
Wat voor een auto is het: welk merk, type en welke kilometerstand heeft de auto?
P.S.
Bij wat voor een garage laat u de auto maken: een onafhankelijke BOVAG-garage of bij de dealer?
Roberto je vraag was toch;
Mag een garage zomaar 230 euro rekenen voor een onnodige reparatie??
Al ze vooraf hadden kunnen meten of weten dat het niet de klep-rubbers waren maar een zuigerveer, hebben ze je onnodig op kosten gejaagd en lijkt het me logisch dat men je compenseert voor deze onnodige reparatie.
Als men altijd eerst de klep-rubbers MOET vervangen om te kunnen weten of het de zuigerveer is, hoeft men je niet te compenseren.
Ze moeten oorzaken uit kunnen sluiten om achter de oorzaak te kunnen komen.
Groeten Keessie1
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer