BM
door BMW325TI Dec 12, 2022 om 18:48
Auto & vervoer

Auto uit DE EURO norm 4, rdw denkt van niet.

Hallo allemaal,

Alle eerst super bedankt voor jullie goede inzet, petje af hiervoor!

Laatst had ik een auto uit DE gekocht.
Op Duitse kenteken bewijs bij vak 14 staat EURO 4.
Echter RDW heeft mijn auto geregistreerd als EURO 3.

Nu heb ik RDW gemail en krijg de volgende mail terug.
-‐-----------------------

Het klopt dat het op het Duitse kenteken staat alleen voor Nederland niet op de juiste plek. Punt 14 is een Nationale Duitse waarde. Wij kunnen het daarom hier in Nederland niet overnemen. Als het bij punt V.9. gestaan had wel, dat is een Europese waarde.
‐----------------------------

Echter op kentekenbewijs staat bij 14.1 code 0462, wat betekent EURO 4 en bij uitleg van code staat dat het geld voor V9 of 14.
Met chassisnummer opzoeken staat bij gegevens dat mijn auto EURO 4 is.

Hoe kan ze nog meer overtuigen dat EURO 4 auto is?

Dank je wel voor jullie hulp.

‐------------------‐----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Viele der Angaben sind für den Laien komplett uninteressant. Damit Sie die Informationen übersichtlich auslesen können, finden Sie hier die jeweiligen Erklärungen Zeile für Zeile.

  • B = Datum der Erstzulassung, 2.1 = Code zu 2, 2.2 = Code zu D.2 mit Prüfziffer

  • J = Fahrzeugklasse, 4 = Art des Aufbaus

  • E = Fahrzeug-Identifizierungsnummer, 3 = Prüfziffer der Fahrzeug-Ident-Nummer

  • D.1 = Marke

  • D.2 = Typ/Variante/Version

  • D.3 = Handelsbezeichnungen

  • 2 = Hersteller-Kurzbezeichnung

  • 5 = Bezeichnung der Fahrzeugklasse und des Aufbaus

  • V.9 = für die EG-Typgenehmigung maßgebliche Schadstoffklasse

  • 14 = Bezeichnung der nationalen Emissionsklasse

  • P.3 = Kraftstoffart oder Energiequelle

  • 10 = Code zu P.3, 14.1 = Code zu V.9 oder 14, P.1 = Hubraum in cm³

  • 22 = Bemerkungen und Ausnahmen

Fahrzeugschein richtig lesen: Die rechte Seite

Das sind die Angaben auf der rechten Seite des Fahrzeugscheins:

  • L = Anzahl der Achsen, 9 = Anzahl der Antriebsachsen, P.2/P.4 = Nennleistung in kW/ Nenndrehzahl bei min−1, T = Höchstgeschwindigkeit in km/h

  • 18 = Länge in mm, 19 = Breite in mm ohne Spiegel und Anbauteile

  • 20 = Höhe in mm, G = Masse des in Betrieb befindlichen Fahrzeugs in kg Leermasse

  • 12 = Rauminhalt des Tanks bei Tank-Kfz in m³, 13 = Stützlast in kg, Q = Leistungsgewicht in kW/ kg nur bei Krafträdern

  • V.7 = CO2 in g/km kombinierter Wert, F.1 = Technisch zulässige Gesamtmasse in kg, F.2 = Im Zulassungsmitgliedstaat zulässige Gesamtmasse in kg

  • 7.1 = Achslast Achse 1 in kg, 7.2 = Achslast Achse 2 in kg, 7.3 = Achslast Achse 3 in kg

  • 8.1 = Achslast Achse 1 in kg, 8.2 = Achslast Achse 2 in kg, 8.3 = Achslast Achse 3 in kg

  • U.1 = Standgeräusch in dB A, U.2 = Drehzahl in min−1 zu U.1, U.3 = Fahrgeräusch in dB A

  • O.1 = Techn. zul. Anhängelast gebremst in kg, O.2 = Techn. zul. Anhängelast ungebremst in kg, S.1 = Sitzplätze einschl. Fahrersitz, S.2 = Stehplätze

  • 15.1 = Bereifung - Achse 1

  • 15.2 = Bereifung - Achse 2

  • 15.3 = Bereifung - Achse 3

  • R = Farbe des Fahrzeugs

  • K = Nummer der EG-Typgenehmigung oder ABE

  • 6 = Datum zu K, 17 = Merkmal zur Betriebserlaubnis, 16 = Nummer der Zulassungsbescheinigung Teil II

  • 21 = Sonstige Vermerke

3119 6 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 12, 2022 om 19:10
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een vraag om bij de ANWB te stellen. Ik vrees dat men bij de RDW gelijk heeft maar weet dat niet zeker en vooral niet omdat m.i. deze aandyuidingen Europees genormeerd zijn. Dat weet ik echter niet zeker. Dat men fouten kan maken bij de RDW is niet geheel onbekend, ik voerde ooit een auto in uit BelgI';e met drie cilindermotor en de RDW maakte daar 4 van. Die fout was eenvoudig te bewijzen.
Heeft u dit al benut/gezien: https://www.rdw.nl/over-rdw/kwaliteits--en-servicenormen/klachten, mogelijk wel omdatr er al e-mail contact was. Zo er echt iets fot is dan kunt u  https://www.nationaleombudsman.nl/ benaderen.

BM
door BMW325TI Dec 12, 2022 om 20:05
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel, ik ga effe daarzo kijken.
Alles blijkt dat het Euro 4 auto is.., maarja.. RDW....

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 12, 2022 om 20:56
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan!

BM
door BMW325TI Dec 28, 2022 om 09:26
7 Antwoorden / 3 Vragen

Anwb zegt u heeft 100% gelijk.
Nadat ik alle gegevens heb gestuurd.

Alleen Rdw antwoordt niet meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2022 om 10:13
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Nu men bij de RDW kennelijk niet reageert is het m.i. zaak om al aangegeven uin mijn laatste zin  zijn om de Nationale Ombudsman te benaderen / om hulp te vragen. https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

BM
door BMW325TI Dec 28, 2022 om 11:07
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel idd dat wordt volgende stap. Ik wacht nog effe misschien i.v.m. feestdagen niemand aanwezig bij Rdw.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 28, 2022 om 16:05
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ok en succes.

BM
door BMW325TI Jan 5, 2023 om 18:02
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het is geluk ze hebben mij terug gebeld. Ze gaan het aanpassen voor mij. Jullie allemaal bedankt en graag weer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 5, 2023 om 19:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ok!! Graag gedaan en veel succes, ook met de auto in 2023. Dank voor de terugkoppeling.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2022 om 19:46
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry @TS, ga echt zo'n lange lap tekst niet lezen.

BM
door BMW325TI Dec 12, 2022 om 20:05
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel, geeft niets, laatste stuk is uitleg van duitse kentekenbewijs.

tenormin
door tenormin Dec 12, 2022 om 20:16
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@bmw325TI, begrijp dat het de Duitse uitleg van kentekenbewijs is. Maar normaliter lees, ik althans, geen vragen (?) die zo lang zijn. Bedankt voor de onverdiende 10 punten. ☺

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 12, 2022 om 22:34
7209 Antwoorden / 3 Vragen
BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 10:12
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel, had ik al gezien idd.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Dec 13, 2022 om 07:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wat staat er dan bij V.9.
En waar haal je die uitleg vandaan dat  code 0462 ook voor V. 9. geldt?
Je zet hier algemene tabellen neer. Daar heb je niets aan. Je moet met bewijzen komen.
Als je kijkt in de tabellen naar productiedatum dan is je auto meer dan 20 jaar oud. En krijgt dan energieklasse 3
https://duitsemilieusticker.nl/euro-1-tot-euro-6-ontdek-de-emissienorm-van-jouw-voertuig/

BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 10:14
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel.
V9 wordt niet altijd in gevuld.
Bij mij staat bij vak 14: EURO 4 en bij vak 14.1 code 0462. Bij uitleg van 14.1 staat voor vak V9 of V14.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Dec 13, 2022 om 08:49
3170 Antwoorden / 0 Vragen

stuur nogmals een mail met je bevindingen en kijk hoe men reageert, werkt dit niet kun je de duitse rdw een mail sturen en hen vragen hoe dit prcs zit en of ze een aangepaste versie willen sturen.

BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 10:17
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat is een goeie hoe heet Duitse rdw?

Als ik mijn chassis mummer opziek staat dat mijn auto EURO 4 is.
Heeft EURO 4 pakket uitlaatgasnorm.

Ook heb ik op MP gekeken naar dezelfde auto en bij RDW gekeken.
Betreffende auto is dan EURO 4.

BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 16:19
7 Antwoorden / 3 Vragen

Vandaag naar Rdw gebeld, werd ik verbonden naar keuringsstation waar ik het heb laten keuren.

1 uur lang gewacht, niemand nam op.  Dure belminuten zo...

1paul
door 1paul Dec 14, 2022 om 16:52
3170 Antwoorden / 0 Vragen

hoe ze heten weten ik niet, google misschien?

BM
door BMW325TI Dec 28, 2022 om 09:31
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ja ik ze heten Kba.

Mevrouwn van Kba was zeer behulzpzaam, duurde effe voordat ze mijn gebrekkig duits begreep.

Ze gaf zeer goede uitleg over de Duitse kentekenbewijs.
En voegde nog testrapport toe.
Alles wijst uit dat het EU4 auto is.

En ze heeft het nogmaals bevestigd: het is EU4 auto.

Jammer dat Rdw niet meer antwoordt.

1paul
door 1paul Dec 29, 2022 om 08:38
3170 Antwoorden / 0 Vragen

ze stuurt nu ook bewijs daarvan op neem ik aan?

BM
door BMW325TI Jan 4, 2023 om 16:08
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ja hoor, ze heeft die EG type keuring bewijs gestuurd. Zelfs zonder bewijs kan je uit kentekenbewijs opmaken dat het EU4 auto is. Meerdere codes bevestigen dat.

De vrouw van Rdw heeft niet echt kennis daarvan.....

BM
door BMW325TI Jan 5, 2023 om 18:02
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het is geluk ze hebben mij terug gebeld. Ze gaan het aanpassen voor mij. Jullie allemaal bedankt en graag weer.

1paul
door 1paul Jan 7, 2023 om 08:46
3170 Antwoorden / 0 Vragen

mooi.

Topantwoord

me
door mein33 - Dec 13, 2022 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vergeet niet om de auto wederom voor keuring bij de RDW aan te bieden als u de originele motor heeft vervangen door een andere motor, ook als dat hetzelfde type betreft. !!!

BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 16:16
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel. Ik vervang geen motor Rdw heeft mijn auto geregistreerd als EURO 3 i.p.v. EURO 4.