Wa
door WallieWalt Mar 26, 2016 om 06:42
Auto & vervoer

Auto verkocht

Beste lezers,

Ik ben nieuw op deze site dus ik hoop dat deze post op de goede plaats staat.

Gisteren heb ik mijn auto verkocht. De auto had bepaalde gebreken maar die heb ik duidelijk kenbaar gemaakt naar de verkoper.

Zo was 1 van de gebreken de koppeling. Deze ging sinds een tijd erg zwaar maar heb er zelf nog dagelijks in gereden (zonder problemen). Ik heb dit meerdere malen duidelijk aangegeven.

Gister is de koper onderweg stil komen te staan omdat de auto steeds uit versnelling schoot en op bepaalde momenten niet meer in versnelling ging. Zelf heb ik deze problemen nooit ondervonden.

De koper stuurde me daarna berichten dat hij een auto had gekocht wat niet goed was en dat dit een dure reparatie zou worden. En of ik hem hierbij tegenmoet wou komen?

Nu weet ik niet wat ik moet doen en wat zijn rechten zijn?

Of zou het misschien zo zijn dat hij op deze manier nog wat extra geld terug krijgt van zijn aankoop. (Omdat het koppelings probleem bekend was)

MVG

1707 7 Rapporteer

Topantwoord

vd
door vdlieuw - Mar 26, 2016 om 07:39
211 Antwoorden / 6 Vragen

Op zich is het probleem heel eenvoudig, "you get what you see" dus koper koopt particulier een 2e hands auto,
er wordt hem ook nog verteld dat er gebreken aan zijn en koper zet koop toch door, cornergarantie noemen ze dat.
Het risico is, nadat u het geld heeft ontvangen en de auto op naam is gezet van koper, volledig voor koper en u hoeft hem op                                geen enkele manier financieel tegemoet te komen.

Topantwoord

ja
door jackyh - Mar 26, 2016 om 08:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat alles er van afhangt of de auto al op de naam van de nieuwe eigenaar staat. Zoja, dan heeft u een vrijwaringsbewijs en hoeft u niets te vergoeden. Voortaan zou ik de gebreken op papier zetten en laten tekenen.

Topantwoord

Tijger2
door Tijger2 - Mar 26, 2016 om 08:51
302 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is natuurlijk ook nog of de koper echt wel stil is komen te staan. Dat kan net zo goed een leugen zijn om te proberen er nog wat geld uit re peuren.

U hebt het probleem duidelijk verteld, dus verder klaar daarmee.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 26, 2016 om 08:57
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Walliewalt ,

Onderzoek

Een koper heeft een onderzoeksplicht. Onderzoek daarom het voertuig dat je wilt kopen. Een korte proefrit en een APK zijn niet voldoende. De ANWB raadt aan een totaalkeuring te laten uitvoeren. De kilometerstand kun je controleren via de website van de RDW Daarvoor heb je alleen het kenteken nodig.

Gebreken

Ook als een particulier een auto verkoopt, moet hij instaan voor de gebreken die de auto heeft. De verkoper is verplicht de koper in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvan hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kun je hem daarop aanspreken. Om de verkoper succesvol aansprakelijk te stellen of te ontbinden moet je bewijzen dat de verkoper niet alles eerlijk heeft verteld.

bron :Anwb.nl

Plichten van een koper :

Uw plichten

Bij eventuele gebreken ligt de bewijslast bij u, dit in tegenstelling tot het kopen bij een dealer. Ú moet dus bewijzen dat de auto de gebreken al had ten tijde van de verkoop. Alleen indien u dit kunt bewijzen zal de particuliere verkoper u tegemoet moeten komen. Een particuliere verkoper wordt namelijk niet geacht kennis van zaken te hebben, dus bij verborgen gebreken zal u moeten bewijzen dat de verkopende partij vooraf op de hoogte was
Heeft u geen bewijzen? Dan kunt u uw gelijk ook niet halen. Het risico van kopen op de particuliere markt wordt vertaald in lagere prijzen, daarom heeft u er waarschijnlijk ook voor gekozen om de auto niet bij een bedrijf te kopen. U zal nu het geld dat u in eerste instantie heeft bespaard moeten uitgeven om de mankementen te repareren .

Bron : occasionadvies.nl .

Topantwoord

ro
door ronny530 - Mar 26, 2016 om 09:06
2785 Antwoorden / 41 Vragen

De koper wist van de gebreken dus heeft de koper geen poot om op te staan.

Wa
door WallieWalt - Mar 26, 2016 om 13:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

Als eerste bedankt voor jullie antwoorden. Dat stelt me al wat meer gerust.

Ik heb geloof ik mijn plicht gedaan door alles te vermelden en het blijft nog altijd zijn eigen keus om tot koop overtegaan.

Hoe shit ik het zelf ook vind dat dit is gebeurd (mits het waar is natuurlijk).

De auto is inderdaad overgeschreven en staat niet meer op mijn naam.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 27, 2016 om 00:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je hoeft hem niets te vergoeden of betalen Zeker als je zo duidelijk bent geweest over de technische staat van de auto.
De koper heeft neem ik aan een proefrit gemaakt. Dus het is nu zijn probleem en hij heeft geen recht op een bijdrage.
Diewilik