di
door digioma Nov 28, 2013 om 15:31
Auto & vervoer

Auto verkopen via ANWB

Heeft iemand positieve/negatieve ervaringen met de verkoop van een eigen auto via de ANWB? Is alles verlopen als wordt beschreven op hun site? Zijn de prijzen reëel en komen er verder nog kosten bij? Alvast dank.

13273 23 Rapporteer

ge
door gerboe - Nov 28, 2013 om 15:41
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond het helemaal niks. Een belachelijk laag bod zeer ver onder de gemiddelde prijs van handelaren. Ik vond het zonde van het geld.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 28, 2013 om 16:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zoek maar eens eerst op kassa zelf links boven in het zoekvak..Daarna via google

di
door digioma - Nov 28, 2013 om 18:34
646 Antwoorden / 29 Vragen

Tja Valerius, laat ik dat nou als eerste al gedaan hebben; zo slim ben IK wel.
Jammer genoeg zijn er bij Kassa niet zo heel veel recente ervaringen. Ik hoopte op wat meer omdat een bekende me vanmiddag vertelde dat hij via de ANWB juist meer voor zijn auto had gekregen dan bij de reguliere dealer of handelaar. Ik herinnerde me toen dat ik op dit forum ooit iets heel anders heb gelezen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 28, 2013 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 28 nov 2013, 18:34]Tja Valerius, laat ik dat nou als eerste al gedaan hebben; zo slim ben IK wel.
Jammer genoeg zijn er bij Kassa niet zo heel veel recente ervaringen. Ik hoopte op wat meer omdat een bekende me vanmiddag vertelde dat hij via de ANWB juist meer voor zijn auto had gekregen dan bij de reguliere dealer of handelaar. Ik herinnerde me toen dat ik op dit forum ooit iets heel anders heb gelezen.

Meestal zijn die meldingen eenzijdig en weet men ik nooit de juiste toedracht, omdat men ook weleens de zaak wat verdraaid.

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2013 om 19:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi digioma, echt heel toevallig weet ik dat zwager een auto probeerde te verkopen van zoon. Is "een moeilijke auto" die in Nederland niet voorkomt, gekocht in de Verenigde Emiraten. Heel speciaal ding, veel gegadigden. Vraagprijs €15.000,00 maar ja = veel geld voor een wagen van 7 jaar. Iemand wilde er €10.000,00 voor geven, maar ja, zoveel lager dan de al lage vraagprijs. ANWB werd hem aanbevolen. Boden €7.000,00. Dat was slikken, dus nee, dank, ANWB. En nu verkocht (nota bene een week geleden) voor €12.500,00. Dus een zeer dichtbij 'ervaring'.

ik
door ikzelf1942 - Nov 29, 2013 om 11:58
81 Antwoorden / 15 Vragen

Had een auto opgegeven: bod ANWB € 1600.-
twee dagen later via M.. plaats verkocht voor € 3250.-

da
door databyte - Nov 29, 2013 om 12:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

zeer slechte ervaring, ging niet door toch 90 euro betaald!

to
door tonwerts - Nov 29, 2013 om 12:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zeer goede ervaring, bod veel hoger dan de "dagwaarde" en na verkoop snel je geld.
En geen vage figuren aan de deur die een "proefrit" willen maken.
Snelle afhandeling en dat voor drie tientjes !!!

wi
door willemwriter - Nov 29, 2013 om 12:35
12 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals de ANWB wil ik ook wel auto's aankopen... Hun bod op mijn auto was ca. 11.000,- lager dan de marktwaarde (19.500,-), en aldus lopen ze geen enkel risico. Sterker nog: enkele weken later mijn auto verkocht voor 21.500, wat bij verkoop aan de ANWB dus een verlies van 13.000,- had opgeleverd...

ka
door kampersh - Nov 29, 2013 om 12:37
13 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf een slechte ervaring met die service van de ANWB. De geboden prijs was belachelijk laag.
Ik heb toen zelf mijn auto particulier verkocht en ontving daar makkelijk de dubbele prijs voor van die van de ANWB. Overigens waren er meer biedingen die de prijs van de ANWB ver te boven gingen.

pi
door pieter8 - Nov 29, 2013 om 13:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Waarde volgens van Carsom.nl was € 4975,-, ANWB bood € 1800.. N verzoek om ophelderder Noovan dt grote versc de ANW € 2500.,-t meer va ANW] ds!

pi
door pieter8 - Nov 29, 2013 om 13:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tekst werd niet goed weergegeven. (storing) Nog een keer:

Carsom gaf waarde auto aan en stelde die op 4975,-
ANWB bood 1800,- .

Na navraag over hoe dat verschil zo groot kan zijn, bood ANWB 2500 ,- ("Er was een foutje gemaakt.."

Les: Nooit verkopen via ANWB

ma
door makarov - Nov 29, 2013 om 15:45
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=willemwriter schreef op vrijdag 29 nov 2013, 12:35]Zoals de ANWB wil ik ook wel auto's aankopen... Hun bod op mijn auto was ca. 11.000,- lager dan de marktwaarde (19.500,-), en aldus lopen ze geen enkel risico. Sterker nog: enkele weken later mijn auto verkocht voor 21.500, wat bij verkoop aan de ANWB dus een verlies van 13.000,- had opgeleverd...

Vergeet niet dat er een heel groot verschil zit in de dagwaarde of de marktwaarde van (in dit geval) een auto.
De marktwaarde is, om het zo maar te stellen, "wat de gek er voor geeft" (consument) en de dagwaarde is alleen nog de puur economische waarde van de auto. Dit zijn twee totaal verschillende eenheden en dus ook niet met elkaar te vergelijken.

di
door digioma - Nov 29, 2013 om 16:22
646 Antwoorden / 29 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Zojuist de auto verkocht voor 1.000 euro meer dan de officiële dealer ervoor wilde geven en de ANWB helemaal niet eens geprobeerd dankzij de vele waarschuwingen hier. De waarde van dit forum is weer bewezen.
Goed weekend.

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2013 om 17:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Digioma, dan kan je lekker voor €1.000,00 "gratis kilometertjes" van rijden, toch?

di
door digioma - Nov 29, 2013 om 18:00
646 Antwoorden / 29 Vragen

Of weer uitkijken naar winterbanden. De oude zijn meeverkocht.
Blij met de verkoop: JA... ;wilde we verkopen: NEE.. auto was in perfecte conditie.
Auto werd te duur voor ons (rijdt op diesel) en daarvoor rijden we te weinig kilometers.
Dus nu kleine benzine-auto.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 29, 2013 om 19:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom betalen als handelaren die je via Google ook kunt vinden of Marktplaats..

verkoop je auto en zo...
Dan krijg je meestal meer en je oude garage wil hem ook vaak wel aanbieden aan handelaren...

Ik zou nooit betalen voor deze ANWB dienst, of pas na verkoop.
Zelf op www.autoscout24.nl plaatsen en je krijgt zowel van particulieren als handelaren biedingen....
En dat kost niets, doe het dus zelf.

sa
door saint - Nov 29, 2013 om 21:06
28 Antwoorden / 1 Vragen

Een zeer teleurstellende ervaring.
Via de anwb koerslijst zou de auto een verkoopwaarde van 3450,-- euro vertegenwoordigen.
Nadat ik de auto via de anwb te koop aanbood bleek de waarde 1500,-- euro te zijn.

Nadat ik opheldering vroeg over het grote verschil kreeg ik als antwoord:

From: autoverkoopservice@anwbautoverkoopservice.nl [mailto:autoverkoopservice@anwbautoverkoopservice.nl]
Sent: maandag 15 juli 2013 16:55
To:
Subject: RE: ANWB Autoverkoopservice: Bekijk uw auto online

Goedemiddag,

Dit kunnen wij. De ANWB koerslijst is slechts ten dele gebaseerd op resultaten uit het verleden, daar waar de ANWB Autoverkoopservice waarde indicaties afgeeft die volledig gebaseerd zijn op huidige resultaten.

Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,

ANWB Autoverkoopservice

Tel. 030-6020878

Mijn reactie daarop:

Goedemiddag,

Dan is het mailtje nav van de opvraag van de koerslijst suggestief en/of onjuist.
Er staat letterlijk dat het berekend is op de dag van vandaag.

Met vriendelijke groet,

XXXX

Helaas heb ik van de anwb nooit meer iets vernomen.

Jammer, maar aanbieden via de anwb is een zinloze zaak.
Het is bijna oplichting.

Ik denk dat iedereen zijn auto voor minder als de helft van de dagwaarde wel kan verkopen.
Om dan voor deze service 90 euro te vragen slaat nergens op.

wi
door willemwriter - Nov 29, 2013 om 21:31
12 Antwoorden / 0 Vragen

Quote: Vergeet niet dat er een heel groot verschil zit in de dagwaarde of de marktwaarde van (in dit geval) een auto.
De marktwaarde is, om het zo maar te stellen, "wat de gek er voor geeft" (consument) en de dagwaarde is alleen nog de puur economische waarde van de auto. Dit zijn twee totaal verschillende eenheden en dus ook niet met elkaar te vergelijken.

De verschillen zijn me bekend, maar in dit geval komen dagwaarde en marktwaarde vrijwel overeen, wat de praktijk bij verkoop ook uitwees. Sterker nog: bij de officiele dealer staat hetzelfde type van eenzelfde leeftijd, gelijkwaardige conditie en met 20.000 km meer op de teller 5.000,- hoger geprijsd, dus de ANWB deed een volstrekt ireeel bod.

di
door digioma - Nov 30, 2013 om 06:05
646 Antwoorden / 29 Vragen

Voor tot15karakters:
Wanneer je even een stukje terug leest zul je zien dat de auto al is verkocht. voordat je reageerde. Verkocht aan een handelaar die meer bood dan de officiële merkdealer waar we de auto destijds nieuw gekocht hadden en waar deze altijd in onderhoud is geweest.
En ja, de auto heeft een paar weken op autoscout24 gestaan.

Dus... heb ik alles al lang zelf geregeld en gratis... tip was beetje overbodig.

anwb
door anwb - Dec 4, 2013 om 15:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte dames en heren,

ANWB-leden geven in onderzoeken aan het verkopen van een auto lastig te vinden. Zo twijfelt men over de juiste verkoopprijs, ziet men op tegen ingewikkelde onderhandelingen en heeft men geen zin in vreemde mensen aan de deur. De ANWB Autoverkoopservice neemt deze zorgen weg. Via deze service biedt ANWB haar leden de mogelijkheid om hun auto gegarandeerd binnen drie werkdagen te verkopen. Het hele verkoopproces is volledig online af te handelen en na inlevering staat het geld al binnen 2 werkdagen op de rekening. Dat allemaal zonder gedoe.

De ANWB Autoverkoopservice is een samenwerking van ANWB met Autorola. Wanneer u een gegarandeerd bod aanvraagt wordt er door een geselecteerd netwerk van ruim 70.000 autobedrijven uit 31 landen biedingen uitgebracht. Dit gegarandeerde bod ontvangt u 3 werkdagen later in uw e-mailbox.

Om niet tegen verrassingen aan te lopen is het belangrijk dat u uitgebreide aandacht besteed aan het omschrijven van uw auto. Zorg ervoor dat u de juiste gegevens van de auto opgeeft (incl. extra opties), maak duidelijke foto’s van uw auto, vermeld alle beschadigingen en breng deze goed in beeld. Zo weten bieders precies wat zij van uw auto kunnen verwachten.

Wat is het verschil tussen verkopen via de ANWB Autoverkoopservice en andere verkoopkanalen:
• Particuliere verkoop: Op advertentiesites ziet u soms behoorlijk hoge prijzen staan voor precies dezelfde auto als die u zelf wilt verkopen. Bedenk echter wel: dit zijn maar vraagprijzen. Het uiteindelijke bedrag kan in de praktijk een stuk lager uitpakken. Daarnaast levert u dit meer gedoe op: kopers bellen, maken van een afspraak, komen wel of niet langs, gaan onderhandelen, willen proefrijden, het geld moet geïnd worden, etc.
• Inruil bij de dealer: Als u een nieuwe auto koopt doet de dealer een bod op uw huidige auto. Maar verkijk u daar niet op. Want een mooie inruilprijs betekent doorgaans dat u op de prijs van de nieuwe auto minder kunt afdingen.
• Via de Autoverkoopservice brengt uw auto wellicht minder op dan bij inruil. Maar u heeft dan wel uw handen vrij. En een sterke onderhandelingspositie als u een andere auto gaat kopen. U kunt dan korting bedingen op de nieuwe auto. Per saldo heeft u dan vaak toch een financieel voordeel.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dat verzoeken wij u om contact op te nemen met de ANWB Autoverkoopservice via info@anwbautoverkoopservice.nl. U kunt ook bellen naar 030-6020878.

Met vriendelijke groet,
ANWB Autoverkoopservice

sa
door saint - Dec 4, 2013 om 15:34
28 Antwoorden / 1 Vragen

Mmmmmmm, merkwaardige reactie van de ANWB.
Dit is een kopie van een stuk van hun eigen website waarmee ze mensen proberen te paaien.
Stel je voor meneer anwb,
Van die 70.000 bedrijven uit 31 landen brengen er 3 een heeeeeel laag bod uit op een auto.
Dan presenteert de anwb dat als representatief.
Merkwaardig toch.
Daar kan je hem dan voor verkopen en moet je de anwb dan ook nog een behoorlijke vergoeding voor betalen.
Als je vraagt waarom het bod zo laag is, krijg je als reactie dat het bod representatief is.
Ik heb mijn auto via marktplaats verkocht voor ongeveer het dubbele als de anwb bood. Dat bod was tenminste representatief.

tenormin
door tenormin - Dec 4, 2013 om 15:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Voor ANWB reactie: klinkt leuk, binnen 3 dagen verkocht, geen sores en geld op de bank. Iets langer wachten geeft ook meer winst: Uw aanbod €7.000,00 en verkocht voor €12.500,00. Ik vind het meer dan de moeite waard, eerlijk gezegd.