door winterband Nov 18, 2013 om 21:19
Auto & vervoer

Autobanden ten onrechte kaal verklaard

Het is weer tijd om de zomerbanden te wisselen voor de winterbanden. Omdat ik zelf wil kiezen wanneer ik mijn banden laat wisselen ga ik naar een autobandenleverancier. Het is mij nu al voor de tweede keer overkomen dat een monteur ten onrechte de banden kaal verklaard. Voor de wisseling had ik de banden nog opgemeten: Voorbanden 4mm, Achterbanden 6mm. Door de hype dat iedereen nu op winterbanden rijd is het in de garage's een drukte en zet men de automobilist onder druk om direct te beslissen omdat er anders geen banden meer op voorraad zijn. Tijdens het wachten tot ik aan de beurt was gebeurde hetzelfde bij een ander die er net 2 winters mee had gereden. Het is, zoals gezegd, niet de eerste keer dat dit bij mij gebeurt. Hals dit 1 op 3 gebeurt is dit een welkome winst voor de garage, zeker aangezien men duurdere banden verkoopt omdat de goedkopere natuurlijk al uitverkocht zijn. Wie heeft deze ervaringen ook?

923 9 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2013 om 18:02
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Voor winter banden maar ook zomer banden is 4mm in de winter en minimale voor de veiligheid, hoewel wettelijk het 1.6 mm is...

Maar 4 mm achter en de 6 mm voor monteren mag ook.
Voorbanden slijten altijd sneller en hebben meer profiel nodig.
Dat ze het proberen is normaal maar laat je niet gek maken.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 19, 2013 om 19:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U kan dat alleen maar bepalen door het op verschillend slijtplaatsen te meten. 1 meting onder de maat is al voldoende om de band af te keuren.

hutch
door hutch - Nov 20, 2013 om 00:09
4521 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op dinsdag 19 nov 2013, 18:02]Voorbanden slijten altijd sneller en hebben meer profiel nodig.

Oh?? En bij een achterwielaandrijving dan? Of een quattro?

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 20, 2013 om 16:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Op 1 plek glad kan afkeur zijn... mits;

1 Het geen slijtage indicator is....
2 niet op de zijkant waar altijd al minder is....

Sommige zijn erg creatief dus kijk goed als ze op een 4 MM band met iets rond de 2 mm komen...

re
door retsok - Dec 10, 2013 om 19:52
31 Antwoorden / 3 Vragen

Winterbanden zijn effectief tot 4 mm profiel. Daarna doen ze niks extra's meer ten opzichte van zomerbanden.
Banden van 4 mm en 6 mm worden dus volkomen terecht als "kaal" bestempeld.

Ik heb in 35 jaar nog nooit winterbanden gebruikt, heb al 3 miljoen kilometer gereden, hoofdzakelijk professioneel. Nog nooit om een winterband verlegen gezeten. Voor die 8 dagen met neerslag in Nederland?
Winterbanden in de zomer oprijden? Dan wordt de remweg veel langer op een droge weg en ben je dus ook onveilig bezig.
Tip. Koop gewoon nieuwe all season banden, ben je het hele jaar goed onderweg.
Ik vind winterbanden totaal overbodig en geldklopperij.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2013 om 11:48
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, bij winter banden in de zomer oprijden.... maar soms is er veel regel of modder en werken de Winter sloffen beter ...

En 4 Seizoenen banden, ik heb ze nu ook, geen dubbele kosten en wisselen meer en ook schuur ruimte over...
Maar helaas is niet elke maat door alle merken voldoende leverbaar.

Kijk eens wat Michelin als 4 Seizoenen leverde...
Daarom Nederlandse Vredestein gekocht en die heeft via dochter Maloya ook nog een iets mindere maar wel betaalbare dochter.

me
door merijnw88 - Mar 19, 2014 om 19:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

@ hutch

slijtage wordt vooral bepaald door gewicht verdeling.
achterwielaandrijvers van tegenwoordig (sommige bmw's) hebben gewoon de moter en dus het meeste gewicht voorin. Gewicht betekent wrijving.... wrijving is slijtage..hoewel bij achterwiel aandrijving de achterwielen wat meer zullen slijten omdat de gemiddelde BMW rijder graag gebruikt maakt van zijn of haar verkregen race licentie bij het koopcontract.

OT: winterbanden zijn beneden de 3,8 mm officieel te gebruiken als zomerbanden.... maar, de compound en het ontwerp van de band en lamellen zullen een "verbruikte"winterband nooit de veiligeheid geven die een zomerband wel biedt. een winterband is zelfs in het nederlandse klimaat onveilig!!! de 7 graden grens is belachelijk. een winterband werkt nml enkel goed op Sneeuw! bij ijs werkt niks. en een winterband reageert slecht bij water.De korte sneeuw van afgelopen twee jaar is niet genoeg om elke keer winterbanden te steken. bij koud wegdek, is een normale band nog steeds beter dan een winterband.

Winterbanden: pure geldklopperij en flessentrekkerij

h.
door h.terpstra - Jul 30, 2014 om 00:19
203 Antwoorden / 1 Vragen

retsok.

U kletst. Een 6 mm. band profiel van winterbanden is prima.. Dat is bijna nieuw met 7,5 mm . Let wel eerder ruim 8 mm profiel. Maar de banden maffia is actief.. werkzaam zijn.

Dat dit ook werkt met kleine auto,s en smalle banden betwijfel ik sterk.

De opmerking dat winterbanden pure geldklopperij is,onzin..
Wij wonen in de "rimboe" . Met winterbanden kunnen wij rijden. Eerder met zomerbanden moest ik op de motorkap zitten om weg te kunnen.

Groet, H.

h.
door h.terpstra - Jul 30, 2014 om 00:27
203 Antwoorden / 1 Vragen

Beste winterband.

Zijn uw winterbanden nu "glad", of uw zomerbanden. Ik reageer, maar u kunt simpel meten en zelfs zien. zonder meetapparatuur of uw banden versleten zijn.

Vervuil dit item niet met onzin verhalen.
Groet, H.