cw
door cwvanbeek Jun 5, 2014 om 21:57
Auto & vervoer

Autoschade

Een Roemeense vrachtauto heeft mij aangereden. Foto's van alles inclusief papieren gemaakt. Getuigen bijgevoegd.
Al 2 jaar bezig nog niets ontvangen. Ik stond stil en vrachtauto reed weg uit parkeerhaven tegen mijn auto.
Volgens mij geen moeilijke schuld bepaling.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met schade met buitenlandse auto's en verhaal moeilijk blijkt?

3011 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2014 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen rechtsbijstandverzekering en alleen maar WA.?

sw
door swat1500 - Jun 6, 2014 om 00:40
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als het geen EU land is dan is schade verhaal inderdaad een moeizame klus en zeker als u geen rechtsbijstandverzekering hebt.

anduril
door anduril - Jun 6, 2014 om 12:31
167 Antwoorden / 1 Vragen

Roemenië is een EU-land. Als uw verzekering een beetje meewerkt en aan de juiste touwtjes trekt mag dit geen probleem zijn. Maar zoals vaak is het op Europees vlak slecht geregeld, trekt de verzekering in zo'n land zich weinig aan van 'het recht' en is er geen Europese instantie op wie je een beroep kan doen..

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anduri

Als je alleen WA verzekerd bent, hoeft je eigen verzekering niets te doen. En die doet ook niets.

anduril
door anduril - Jun 6, 2014 om 12:51
167 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Hoeft niet maar kan wel.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=anduril schreef op vrijdag 6 jun 2014, 12:51]@tijger1
Hoeft niet maar kan wel.

Maar waarom zou je eigen verzekeraar iets doen?

anduril
door anduril - Jun 6, 2014 om 13:15
167 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 6 jun 2014, 13:03][quote=anduril schreef op vrijdag 6 jun 2014, 12:51]@tijger1
Hoeft niet maar kan wel.

Maar waarom zou je eigen verzekeraar iets doen?

Er zijn ook goede verzekeraars. En wie zegt dat hij/zij alleen WA verzekerd is?

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft niets met goed of slecht te maken. WA dekt alleen schade die je aan een ander toebrengt. De bestuurder van de vrachtwagen zal de TS niet aansprakelijk gesteld hebben. Mocht dat wel het geval zijn, dan zal de aansprakelijkheid, wegens het uit een parkeerstand achteruitrijden, afgewezen zijn. En dan is het voor de verzekeraar klaar.

Mocht de Ts WA casco verzekerd zijn, dan verhaalt de verzekeraar de aan de Ts, onder aftrek van het eigen risico uitgekeerde bedrag op de tegenpartij en neemt dan normaal gesproken ook het verhalen van het eigen risico mee.

Ik maak ui de lange duur, twee jaar, op dat de Ts alleen Wa verzekerd is. Hij schrijft: nog niets ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als toevoeging.

Het is heel belangrijk dat als men alleen WA verzekerd is, een rechtsbijstandverzekering te hebben.

ro
door ron530 - Jun 6, 2014 om 13:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U bent al 2 jaar bezig om de schade te verhalen dan lijkt het mij einde oefening. Ik lees niet dat er politie bij is geweest om de situatie in kaart te brengen en er aangifte is gedaan. Het waarborgfonds motorrijtuigen is dus geen optie.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u hier nog iets mee, zie bladzijde 12

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet bladzijde 12, is onzin.

Maar de buitenlandse verzekeraar had u moeten antwoorden, dus wellicht kan het waarborgfonds wel iets doen.

jo
door johnmarie - Jun 6, 2014 om 14:11
25 Antwoorden / 4 Vragen

In verschillende reacties wordt gesuggereerd dat je eigen verzekering niets hoeft te doen. het is juist je eigen verzekering die de buitenlandse verzekering aansprakelijk moet stellen en de druk op de keten moet houden dan wel moet opvoeren. Al hoe wel het laatste niet veel zin heeft want die Oost-Blokkers betalen liever niet (of nooit) dan wel.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=johnmarie schreef op vrijdag 6 jun 2014, 14:11]In verschillende reacties wordt gesuggereerd dat je eigen verzekering niets hoeft te doen. het is juist je eigen verzekering die de buitenlandse verzekering aansprakelijk moet stellen en de druk op de keten moet houden dan wel moet opvoeren. Al hoe wel het laatste niet veel zin heeft want die Oost-Blokkers betalen liever niet (of nooit) dan wel.

Als je alleen WA verzekerd bent, hoeft je eigen verzekeraar helemaal niets te doen. Niet hier, noch in het Oost-blok.

ro
door ron530 - Jun 6, 2014 om 14:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Klopt tijger1, een tussenpersoon als die er is kan nog wel iets betekenen maar wie heeft die nog. Daarom is een rechtsbijstand verzekering motorvoertuigen a 2,50 euro een must als je verhaal op de tegenpartij wil verhalen. Daar komt nog bij dat schade veroorzaakt door buitenlandse automobilist zeker een afhandeling door de politie verdiend dus nooit onderling regelen.

anduril
door anduril - Jun 6, 2014 om 14:44
167 Antwoorden / 1 Vragen

Roemenië was Oostblok en is sinds 1 januari 2007 EU. Niet dat er veel verbeterd is overigens.

labren
door labren - Jun 6, 2014 om 16:58
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha je schade verhalen in roemenie hahahaha dat kan je echt wel vergeten , net als in polen of rusland , je krijg helemaal niks vanuit die landen

li
door lisette12 - Jun 6, 2014 om 17:00
9 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn speciale bedrijven die jouw schade kunnen gaan verhalen.
In 2005 had ik zelf schade aan mijn auto, veroorzaakt door een voertuig van de gemeente. Ik had alleen een WA-verzekering en geen rechtsbijstandverzekering.
Via mijn WA-verzekeraar kreeg ik formulieren om in te vullen en bewijzen toe te voegen. Verder moest ik €40 betalen.
Dat bedrijf heeft toen alles verder afgehandeld en ik ook steeds keurig op de hoogte gehouden. Na verloop van tijd heb ik mijn schadebedrag keurig ontvangen.
Dus vraag jouw WA-verzekeraar welk bedrijf voor jouw de schade kan gaan verhalen.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 6, 2014 om 18:49
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Doe hier eens navraag.