c.
door c. j.van dijk Feb 1, 2012 om 15:31
Auto & vervoer

Bandenspanning

Het lijkt wel of de benzinepomphouders de automobilisten die hun bandenspanning willen contoleren geld uit de zak willen kloppen, want bij mij in de buurt (Maarssen) moet je bij alle pompen € 050 betalen om lucht uit de automaat te laten komen. Ik vind dit schandalig. Als ze aan klantenbinding willen doen laten ze dan een pomp met penningen doen en de vaste klanten die erom vragen na het tanken een penning cadeau geven.

7352 34 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2012 om 16:29
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Heel veel dingen die "vroeger" gratis en vanzelfsprekend zijn geweest zijn tegenwoordig betaalde sevices geworden. Omdat er toch een prijskaartje aan een luchtpomp en de bijhorende apparatuur hangt (ook energiegebruik) alsmede reparaties veroorzaakt door niet nadenkende gebruikersen de winstmarges onder druk staan, kan ik mij voorstellen dat pompstations zijn gaan zoeken naar extra inkomsten bronnen. Dus € 0,50 voor lucht. Leer er mee te leven en maak je niet druk, dan heb je minder snel last van je hart.

jo
door jorisw - Feb 1, 2012 om 16:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het pompstation bij mij in de buurt heeft het ingevoerd omdat mensen bij dat pompstation gratis lucht kwamen halen om vervolgens bij een onbemande pomp (die geen luchtpomp had) goedkopere benzine te halen. Dan snap ik wel dat je er geld voor gaat vragen.

azou
door azou - Feb 1, 2012 om 19:30
14 Antwoorden / 1 Vragen

het lijkt logisch dat je daarvoor moet betalen.
maar er zijn nog wel pompen waar het gratis is,
die hebben namelijk het woordtje SERVICE begrepen.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 1, 2012 om 23:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

IK rij gewoon af en toe langs mijn garage daar doen ze het kosteloos hoef het niet eens zelf te doen.

godefrieda
door godefrieda - Feb 2, 2012 om 02:19
195 Antwoorden / 12 Vragen

Ik doe het via mijn wasstraat (Europalaan, Nieuwerkerk aan den Ijssel) de banden gratis op niveau (2.2 bar) brengen, ook gratis de auto uitzuigen.

Er zijn ook autobanden die niet meer hoeven te worden opgeptoch nog bij ompt, die zijn voorzien van stikstof.

Incidenteel doe ik het ook bij de benzinepomp, ook (nog) gratis!

eva369
door eva369 - Feb 2, 2012 om 09:07
308 Antwoorden / 2 Vragen

in leidschendam is het inderdaad ook ineens betaald geworden, was altijd gratis. snap wel dat ze willen voorkomen dat mensen tanken bij een ander en daar pompen, maar lijkt mij dat je voor vaste klanten dan het wel gratis houdt.

de eelco
door de eelco - Feb 2, 2012 om 09:56
607 Antwoorden / 92 Vragen

lijkt mij volstrekt logies dat een pomphouder er geld voor vraagd aan gezien zo,n apperaat behoorlijk veel geld kost en ook onderhoud nodig heeft die ook weer geld kost...dan heb ik het nog niet eens over de ruimte die de compressor in neemt.koop zelf een kleine compressor en laat vervolgens iedereen bij u gratis gebruik maken van u compressor aangezien u het normaal vindt dat een pomphouder het ook gratis moet leveren..

qp
door qpc - Feb 2, 2012 om 13:23
203 Antwoorden / 0 Vragen

Betalen voor de lucht is een verkeerde redenatie.
Je betaald voor het gebruik (en energie en onderhoud) van de pomp.

haagee
door haagee - Feb 2, 2012 om 13:45
80 Antwoorden / 0 Vragen

Service is een dienstverlening dat niet gratis is

Em
door Emmap - Feb 2, 2012 om 15:00
162 Antwoorden / 8 Vragen

Rijden met de juiste bandenspanning is iets zuiniger, dus de gemiste inkomsten door verminderde brandstofverkoop worden zo gecompenseerd, zou je denken.
Slechte zaak vind ik. Laten ze dan de prijs van de brandstof zelf met eentiende of eenhonderdste cent verhogen :-)

Oplossingen:
Zoeken naar alternatief tankstation ergens onderweg?
Zelf een setje kopen bij een bouwmarkt? (Al heb ik geen idee of die apparaten 'goed' werken.)

reacteur
door reacteur - Feb 2, 2012 om 15:19
39 Antwoorden / 5 Vragen

Mensen toch,
Er staat natuurlijk wel een compressor achter die steeds voldoende druk moet opbouwen om onze banden voldoende te vullen.
Daar worden nu terecht kosten op berekent, iets wat vroeger service was, inderdaad.
Maar ja, als je nodig moet plassen, betaal je toch wel met alle plezier die € 0,50 cent.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 2, 2012 om 15:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

vroeger had je bij tankstations van die draagbare keteltjes met lucht die werden gevuld als je ze op een vulpijp plaatste.
Daar stopten de tankstationhouders mee, want ze werden regelmatig gestolen.
Alhoewel je er niets aan had want je kon ze zelf niet vullen.
Een flinke schadepost.
Tankstations waar een gratis luchtslang hangt zijn regelmatig het slachtoffer van het stelen van de slang en de aangekoppelde manometer.
De slang wordt gewoon afgesneden omdat men thuis een compressor heeft.
Een schadepost.
Dan maar een betaalautomaat plaatsen, daar zit de manometer in het apparaat en kan alleen de kale slang worden gestolen.
Trouwens, als u in de supermarkt een doosje of zakje met iets koopt is het doosje vaak maar driekwart gevuld.
Klaagt u dan ook dat u voor lucht moet betalen aan de kassa ?
Zelfs gebakken lucht kan duur zijn !
Een sportduiker kan zijn luchtflessen ook niet gratis laten vullen.
Ook al is hij klant bij de betreffende duiksport winkel.

tonnema
door tonnema - Feb 2, 2012 om 15:54
25 Antwoorden / 3 Vragen

Het is niet zomaar lucht maar gecomprimeerde lucht,en vind het daarom redelijk dat daar een vergoeding tegenover moet staan.
Ik herinner mij nog als kind dat er bij de fietsenmaker al een bandenpomp automaat stond waar je een muntstuk in moest werpen,ik ben nu 67.
Nee ik heb geen belangen in die sector.

ooparry
door ooparry - Feb 2, 2012 om 17:27
80 Antwoorden / 3 Vragen

De Belgen zouden zeggen: "Typisch Nederlands, het mag weer niets kosten".

rt
door rtentij - Feb 2, 2012 om 19:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

De heer Shell c.s. heeft weer nog meer winst gemaakt, Sorry maar ik kan geen medelijden met deze mulitnational hebben. Deze winst is ook goed voor de schatkist van onze koninklijke familie. Laten zij met eens met minder dividend genoegen nemen en de gewone man daarvoor het recht geven op gratis lucht aan de pomp

lampje1watt
door lampje1watt - Feb 3, 2012 om 00:04
35 Antwoorden / 2 Vragen

5 cent (0,02269Euro) voor wat wind bij de stationsfietsenstalling vond ik nog redelijk, en in ieder geval genoeg tijd om voor- en achterband op t pompen.
0,50 Euro voor 3 minuten wind bij de pomp vind ik redelijk aan de prijs, (1 euror voor 6 min)

pe
door peterkassa - Feb 13, 2012 om 22:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

Shell heeft een winst geboekt van 50%(niet normaal)
Ga ik nu 60 liter tanken ben ik gewoon meer dan 100 EURO kwijt (ook niet normaal)
Dus je zou dan toch wel een beetje gratis lucht mogen verwachten daar middel van een of andere coin of zoiets.
Zo gaat dat tegenwoordig, de 1 heeft een nieuw idee en de rest volgt.
Met ons allen staan we sterk zou je zeggen helaas niet in dit land waar iedereen voor zich zelf kiest en leeft. Wat dat betreft zouden we nog wat van afrika kunnen leren waar ze wel voor elkaar opkomen. Maar ik ben toch blij dat ik hiet leef.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 13, 2012 om 23:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Peter,

wat een gezwam van een dronken aardbei,

je schrijft :
in Afrika komen ze tenminste voor elkaar op.
Hoe bedenk je het !
Kennelijk heb je geen tv, krant of radio.
Hele volkstammen maken elkaar daar af.
Handen worden afgehakt.
Vrouwen en kinderen worden verkracht.
Zal ik even een lijst voor je maken in welke Afrikaanse landen honger en rottigheid is ?
Je zit te zeuren over 50 cent voor lucht.
Op een terras betaal je 3 euro voor een flesje water.
Man, zeur niet zo !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=peterkassa schreef op maandag 13 feb 2012, 22:00: Shell heeft een winst geboekt van 50%(niet normaal)
Ga ik nu 60 liter tanken ben ik gewoon meer dan 100 EURO kwijt (ook niet normaal)
Dus je zou dan toch wel een beetje gratis lucht mogen verwachten daar middel van een of andere coin of zoiets.
Zo gaat dat tegenwoordig, de 1 heeft een nieuw idee en de rest volgt.
Met ons allen staan we sterk zou je zeggen helaas niet in dit land waar iedereen voor zich zelf kiest en leeft. Wat dat betreft zouden we nog wat van afrika kunnen leren waar ze wel voor elkaar opkomen. Maar ik ben toch blij dat ik hiet leef.

jo
door joderkx - Jan 15, 2013 om 13:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

In juli 2011 heb ik een uitgebreide mailwisseling gehad met de ANWB. Zij stelden zich toen neutraal op. "Dank voor uw telefoontje waarin u gebeld heeft met onderstaande opmerking:
Ik: “Wat jammer dat de meeste pompstations tegenwoordig geld vragen voor lucht voor de banden. Daardoor zouden mensen misschien niet zo snel geneigd zijn om hun autobanden te vullen uit kostenoverwegingen met wellicht verkeersonveilige situaties. Zou de ANWB hier wat aan kunnen doen?”

ANWB antw: Een goede bandenspanning levert inderdaad veel voordelen op zoals zuiniger rijden en een betere weglegging. Om dit te kunnen meten, moet er goed materiaal beschikbaar zijn. Het bedrag dat u daarvoor betaalt, wordt dan ook gebruikt om dat materiaal te onderhouden zodat het voor u altijd beschikbaar is. De goede bandenspanning verdient zich dan weer terug. Sommige beheerders kiezen ervoor om vanuit service overwegingen geen geld te vragen. Dat is natuurlijk de meest wenselijke situatie zodat u daar een volgende keer weer terugkomt. Als de prijs niet overeen vindt komen met gewenste kwaliteit, laat u het dan ook de betreffende beheerder weten. Als hij/zij geen meldingen krijgt, dan kan hij het ook niet verbeteren."

Mijn reply:Het is gewoon een feit dat veel automobilisten geneigd zijn hun banden dan maar niet of later onderweg te checken dan wel te vullen indien ze daar voor moeten betalen. Het is altijd gratis geweest en sinds een paar jaar zijn er een aantal pompstations waar je dus moet betalen. Dit heeft tot gevolg dat er dus meer energie gebruikt wordt dan nodig is tijdens het rijden, er eerder banden moeten worden vervangen waardoor er zeer veel meer energie wordt verspild en CO2 uitgestoten. Wat kan een pompstation nou werkelijk extra verdienen door er 50 ct voor te vragen? Dit weegt m.i. in geen enkel opzicht op tegen de milieukosten waar iedere burger voor opdraait. Ik zou het toejuichen als de ANWB hier een wat meer ferm standpunt in zou nemen en onze volksvertegenwoordigers oproepen om deze 'service' verplicht gratis aan te bieden. Het zou ook goed zijn om het veel makkelijker en duidelijker te maken wat je precies moet doen om de goede spanning aan je banden te geven. Het hele proces kan toch in dit computertijdperk veel beter en preciezer? Bv een weegbrug en een computerscherm waarop je kunt aangeven welk kenteken je hebt en welke band (zou verplicht doorgegeven kunnen worden door de garage waar ze de banden monteren) waarop de luchtpomp zelf bepaalt hoeveel lucht erin gaat.

Enige voor en nadelen:
kortere remweg
betere wegligging
minder geluidsproductie
banden slijten minder snel
brandstofbesparing van twee tot vijf procent (125 euro/jaar)
de helft (!) van de autorijders rijdt met een verkeerde bandenspanning
meestal te zacht dit verkort de levensduur van de banden met +- 25 % !"
_____________
Mijn indruk vandaag de dag is dat er één of meer bedrijven zijn die deze betaalapparaten aanbieden met een contract aan de pomphouder waardoor ze geen zeggenschap meer hebben. Dan zou een vouchersysteem in ieder geval wel helpen om het rijden op verkeerde bandenspanning tegen te gaan.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 15, 2013 om 14:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is al heel oud vroeger als ik met de fiets de banden op pompte moest ik ook een muntje gebruiken bij de fietsen maker. Stroom kost nu eenmaal geld, toen ook al

van leyden
door van leyden - Jan 15, 2013 om 14:56
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Betalen voor een beetje lucht is een manier om je omzet te verhogen.
Een deel van de automobilisten zal dan niet de bandenspanning nakijken, maar te zachte banden kosten meer benzine en zo snijdt het mes aan twee kanten voor de pomphouders.

me
door meviss - Jan 15, 2013 om 19:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werk bij een benzinestation en wij vragen ook 0,50 cent voor lucht. Het apparaat wordt beheerd door een extern bedrijf. Dit omdat het apparaat anders een zware kostenpost is voor elk tankstation. Er wordt namelijk zo asociaal met het apparaat omgegaan dat hij minimaal 1 keer in de veertien dagen kapot is. Puur door asociale mensen die het apparaat moedwillig vernielen. De goeien moeten hier ook weer onder de kwaaien leiden.

Enkele voorbeelden van wat er mee gebeurd.

# de slang zo hard uittrekken dat het oprol mechanisme kapot is
# als het oprolmechanisme niet soepel loopt ( door de vernieling van het mechanisme) de slang op de grond laten liggen
Met als gevolg dat er iemand overheen rijdt.
# men gaat op de slang staan omdat het makkelijker is (tenminste als het oprolmechanisme werkt) omdat hij anders op 'spanning' staat. Hier kan de slang echter niet tegen. Gevolg: slang kapot
# ook populair is het van zover mogelijk de slang los te laten zodat hij met een geweldige knal tegen het apparaat slaat!
En geloof het of niet maar ik heb dit mensen zien doen die een keurig pak aan hadden!

Ik kan zo nog wel even door gaan maar er wordt echt asociaal mee omgegaan! Het is werkelijk onvoorstelbaar!
Ik zeg er altijd wat van maar dan krijg je een grote bek terug! Zelfs van de mannen in nette pakken.
Nederland wordt steeds asocialer!! Het is echt zo!!

pino123
door pino123 - Jan 16, 2013 om 08:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Koop een bandenpomp, kan je het zelf doen.
Eenmaal de kosten en daarna betaal je niets meer. Kost jezelf alleen wat energie

ew
door ew - Jan 16, 2013 om 10:08
116 Antwoorden / 12 Vragen

Vroeger was het toiletgebruik bij de benzinestations ook gratis. Deze werden steeds smeriger. tegenwoordig moet je bij veel stations €.0.50 betalen. Gevolg keurig toilet. Met de ticket kun je een aankoop/betaling doen waarbij de €0.50 weer in mindering word gebracht.

Mij lijkt het een goed idee om dit met de luchtaparaten ook op deze zelfde wijze te doen.
Wilt u de banden op spanning brengen kost dit €0.50. Doet u een aakoop kunt u de €.050 in mindering laten brengen op de betaling.

Raar maar waar menesen gaan dat netter/zorgvuldiger met het aparaat om.

c.
door c. j.van dijk - Jan 16, 2013 om 11:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat laatste heb ik ook aan de grote bezine maatschappijen gevraagd en eventueel met penningen werken, maar ik heb geen reactie, behalve een ontvangst bevestiging, gekregen. Ik heb het ook bij de ANWB voorgesteld, maar die zouden het intern bespreken, maar ook niets meer van gehoord. Misschien nu Kassa groen er aandacht aan schenk dat er wat mee gedaan wordt.

ri
door richard35 - Jan 16, 2013 om 13:02
204 Antwoorden / 37 Vragen

50 cent voor lucht van je banden kan ik me nog voorstellen het gaat immers niet om de lucht maar dat de benzinepomphouders de kosten voor zo'n apparaat er wel uit willen hebben wat logisch is. Waar ik me dan wel aan kan irriteren is het volgende wat mij vanmorgen overkomen is. De laatste tijd gebruik ik de auto wat minder en deze had de laatste paar dagen ook niet gereden. Aangezien het hier gesneeuwd en gevroren had moest ik voor ik naar mijn afspraak ging de ruiten krabben. Niks aan de hand, maar op de terugweg moest ik tanken dus ik naar de benzinepomp maar daar bleek het slot van de tankdop bevroren te zijn. En aangezien wrikken aan de sleutel geen nut had en de sleutel doen kon breken ik naar binnen gegaan om een bekertje warm water te vragen om het ijs bij het sleutelgat weg te halen zodat ik kon tanken.
De 2 medewerkers keken elkaar wat vreemd aan waarna 1 van de 2 de optie gaf voor slot ontdooier. Waarop ik aangaf dat ik deze normaal bij me heb maar thuis had laten liggen. Nou ik moest maar een klein flesje voor 2.40 euro kopen in hun zaak.
Aangezien ik geen zin had om daar weg te rijden en ik ook al in mijn reserve reed maar besloten de ontdooier te kopen.
Zulke dingen vind ik nou echt oplichting, ze verdienen al geld aan je aan benzine en dan te gierig om een beetje warm water te geven en dan maar 2.40 vragen voor slotdooier.

Betalen voor lucht kan ik nog begrijpen maar deze vorm van geld willen verdienen niet, komop hoeveel kost hun nou een half bekertje warm water??

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 17, 2013 om 01:51
468 Antwoorden / 16 Vragen

Kan nog steeds gratis de bandenspanning op peil houden bij mijn wasstraat: douchen auto, gratis stofzuigen en gratis de banden oppompen.

pino123
door pino123 - Jan 17, 2013 om 10:12
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op donderdag 17 jan 2013, 01:51]Kan nog steeds gratis de bandenspanning op peil houden bij mijn wasstraat: douchen auto, gratis stofzuigen en gratis de banden oppompen.

Hartstikke leuk voor je, maar heeft TS daar wat aan?

de eelco
door de eelco - Jan 17, 2013 om 10:24
607 Antwoorden / 92 Vragen

Kan nog steeds gratis de bandenspanning op peil houden bij mijn wasstraat: douchen auto, gratis stofzuigen en gratis de banden oppompen.

lekker belangerijk.....

de motormuis
door de motormuis - Jan 17, 2013 om 13:31
598 Antwoorden / 13 Vragen

Wat een langdradig gezeur over 0.50 ct. Koop zelf een voetpomp,eenmalige aanschafkosten,
en dan kan je thuis zelf je banden gratis oppompen. En als je hem in de kofferbak gooit
kun je ook onderweg nog je banden of indien nodig je reserveband oppompen. Klaar.

Groeten,

De Motormuis.

van leyden
door van leyden - Jan 17, 2013 om 14:19
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mijd die pompen zonder gratis lucht.
Zal ze leren! Zou iedereen moeten doen, moet je eens kijken hoe snel het dan afgelopen is met die onzin.
Voor iedereen die het goedpraat>> Als er nog geeneens een beetje lucht afkan, als je voor honderd euro staat te tanken, mogen ze van mij inelkaar storten, al zou ik er voor om moeten rijden, kwam er nooit meer!
Bovendien is omrijden ook goedkoper, als met te zachte banden rondrijden.

ri
door richard35 - Jan 17, 2013 om 15:52
204 Antwoorden / 37 Vragen

Dan vrees ik dat we nog ver moeten rijden aangezien er weinig pompen zijn die gratis lucht verkopen. Die afstand die ik dan verder heb gereden heb ik er qua benzinekosten al meer betaald

c.
door c. j.van dijk - Jan 17, 2013 om 19:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moeten we onze steun betuigen aan de site www.bandenpomp.nl Die heeft het volgens kassa groen wel goed voor met onze bandenspanning, alleen jammer dat er nog zo weinig installaties van hen zijn

pino123
door pino123 - Jan 18, 2013 om 08:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=van leyden schreef op donderdag 17 jan 2013, 14:19]Mijd die pompen zonder gratis lucht.
Zal ze leren! Zou iedereen moeten doen, moet je eens kijken hoe snel het dan afgelopen is met die onzin.
Voor iedereen die het goedpraat>> Als er nog geeneens een beetje lucht afkan, als je voor honderd euro staat te tanken, mogen ze van mij inelkaar storten, al zou ik er voor om moeten rijden, kwam er nooit meer!
Bovendien is omrijden ook goedkoper, als met te zachte banden rondrijden.

Mijdt de pompen zonder gratis lucht.... Haha, ja ik denk dat elke automobilist daar ook echt mee bezig is.... Oh even kijken of er gratis lucht is, oh nee, dan maar doorrijden! 'Keep on dreaming'!