HY
door HYperen Apr 13, 2022 om 12:35
Auto & vervoer

Ben ik verplicht mijn nieuwe auto te laten overspuiten

Ik heb vlak na afleveren van mijn nieuwe auto MB C200 een vlek in de lak geconstateerd, de dealer wil het verhelpen door overspuiten. Ik wil dit NIET, ivm waardevermindering e/o kleurverschil na verloop van tijd. Wat zijn de opties, wat is mijn dealer verplicht?

5639 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2022 om 12:49
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Men kan u nooit verplichten maar ik sluit niet uit dat u door niet opvolgen van het dealeradvies juist wel waardevermindering kunt constateren. Bij goed werk zal er geen kleurverschil zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2022 om 12:49
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Men kan u nooit verplichten maar ik sluit niet uit dat u door niet opvolgen van het dealeradvies juist wel waardevermindering kunt constateren. Bij goed werk zal er geen kleurverschil zijn.

pino123
door pino123 - Apr 13, 2022 om 13:11
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je bent niets verplicht, aleen als jij een betere oplossing weet moet je deze met de dealer bespreken.

sira
door sira - Apr 13, 2022 om 13:34
2348 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt het beter wel laten overspuiten, anders blijft u de jaren dat u met de auto rijdt, steeds de vlek zien. Gaat u hem op een gegeven moment inruilen, zal die door de vlek ook al minder waard zijn. Nu wordt het nog gratis gedaan, straks niet meer.
U zult echt geen kleurverschil zien, al helemaal niet op nieuwe lak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 13, 2022 om 13:42
2071 Antwoorden / Vragen

Als u dat niet wil doet u dat gewoon niet maar wilt u dan niet aangeven wat u dan wél wil, of vindt u het verder wel goed zo?

mahadma
door mahadma - Apr 13, 2022 om 15:46
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U verwacht toch niet dat u de auto omgeruild krijgt voor dit probleem(pje) ............

ro
door ronny530 - Apr 13, 2022 om 16:36
2785 Antwoorden / 41 Vragen

De enige verpichting die de dealer heeft is de auto in de staat zoals die vanaf de fabriek geleverd wordt dus zonder een vlek in de lak te maken. Het paneel waarin de vlek zich bevindt wordt om kleurverschil te voorkomen meestal in zijn geheel in de juiste kleur lak overgespoten en voorzien van een blanke laklaag waardoor de kans op kleurverschil in de toekomst uitgesloten wordt. Toch wel wat vreemd dat de auto met vlek en al door de strenge eindinspectie van Mercedes is gekomen maar als dat wel het geval was geweest dan was het betreffende paneel in de fabriek al opnieuw overgespoten maar had u dat nooit geweten. U heeft geen recht om een nieuwe auto te eisen of de koop ongedaan te maken omdat op de reparabele vlek van cosmetische aard is en de reparatie niet tot waardevermindering kan leidden.

ne
door neodutchio - Apr 13, 2022 om 16:50
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ik rij bijna elke dag langs een garage waar nieuwe auto's staan met schades. Zonder dat de koper het weet zijn vele auto's beschadigd tijdens transport. Het kan gaan om kleine cosmetische zaken als een deur die tegen de zijkant van de trein is aangetikt, maar ook forse voor en achterschade door de deining op het schip of lomp gedrag van diegene die de auto van de boot haalt.

Overspuiten in uw geval hoeft geen probleem te zijn. De reden kan gewoon in het boekje of in het systeem van Mercedes geze worden en die reden is heel plausibel. Een andere optie is dat u een x bedrag kan krijgen ter compensatie, maar dat bedrag zal u bij inruil minder krijgen.

Analoog
door Analoog - Apr 13, 2022 om 16:52
137 Antwoorden / Vragen

Waarom zou er na verloop van tijd kleurverschil te zien zijn, hoeveel auto's zijn er niet bij- of overgespoten, ze gebruiken geen lak uit de Action.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 13, 2022 om 19:48
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hyperen,

Kunt u wat foto's plaatsen van de auto en de plek?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

ne
door neodutchio Apr 13, 2022 om 20:47
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Uw plaat blijft hangen. Waarom foto's van de vlek willen zien?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 14, 2022 om 00:14
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Voor een zo goed mogelijk antwoord is het belangrijk om de vlek te zien.

ne
door neodutchio Apr 14, 2022 om 08:07
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een vlek is een vlek en de verkoper bied aan om het over te spuiten. Waar de vlek zit, hoe groot die vlek is, hoe zichtbaar of onzichtbaar, totaal niet belangrijk. Feit is dat die vlek in de lak zit.

Me
door Meindo Apr 15, 2022 om 14:05
64 Antwoorden / Vragen

A'dammer kan zo zeuren.

rj
door rjw - Apr 13, 2022 om 19:55
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als dit professioneel gedaan wordt zie er niets van. De kleur van de lak wordt met een kleurmeter gemeten en met die waardes wordt de verf gemengd. Dus ongeacht de leeftijd van de lak krijg je exact de goede kleur. Vlekken bijwerken gebeurt zelfs in de fabriek met nieuwe auto's (ook de spuitrobots zijn niet altijd perfect) en daarvan weet en ziet niemand het. Het enige verschil is dat het nu bij de dealer gedaan wordt.

1paul
door 1paul - Apr 15, 2022 om 11:17
3156 Antwoorden / 0 Vragen

ze mogen herstellen, kan ook zijn dat als de lak op die plek op de juiste manier gepoetst word de vlek verdwijnt, overleg met de leverancier....

fo
door foutjebedankt - Apr 15, 2022 om 12:01
16 Antwoorden / 3 Vragen

Houd er rekening mee dat een nieuwe auto altijd gespoten is in de fabriek zonder ramen etc.
Bij overspuiten wordt hij afgeplakt.
Bij inruil zal de verkoper de auto inspecteren op oude schade.
Hij zal misschien lak aantreffen op onderdelen die niet aanwezig zijn bij spuiten in de fabriek.
Zijn conclussie zal dan zijn dat u schade heeft gehad.
Zal ongetwijfeld discussie over inruilprijs opleveren.

He
door Helen 66 - Apr 15, 2022 om 13:49
119 Antwoorden / Vragen

Heeft u de auto niet geinspecteerd toen u hem kwam afhalen bij de dealer? Zodra de auto de showroom verlaat, heeft u geen recht van spreken meeer. Als de garage het paneel wil laten overspuiten door een goed bekend staande spuiterij, zal er geen verschil in kleur optreden (ook niet na verloop van tijd) en zal alles netjes worden afgeplakt. Het is een nette oplosssing die u wordt geboden.

ni
door niceprice - Apr 15, 2022 om 15:13
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het met NEODUTCHIO eens. Een bedrijf als AkzoNobel met bedrijfsonderdeel CarRefinishes drijft op het leveren van spuitlak voor dit soort reparaties. Auto's die van de boot komen met lakschade door transport, worden voordat ze naar de dealer gaan gecontroleerd en zonodig opnieuw gespoten. De koper komt dit niet te weten. De lakken zijn subliem en getest onder verschillende kleurtemperaturen.

ev
door evertgd - Apr 15, 2022 om 17:31
41 Antwoorden / 0 Vragen

Overspuiten in verband met lakschades van fabrieksnieuwe auto's gebeurt al jaren. Eind jaren 70 kwam er bij de grote autodealer, waar ik toen werkte, een auto binnen die 'los' gestaan had op de transporter, niet op de handrem dus. Voor en achter forse schade. De auto is direct naar het schadebedrijf gebracht, waar e.e.a. keurig hersteld werd met nieuwe onderdelen (op kosten van de importeur) en de auto is als fabrieksnieuw verkocht. Dat was 'ie uiteindelijk ook. De koper heeft het nooit geweten.

U hebt de lakfout zelf ontdekt, dus u weet wel dat u een schadevrije auto heeft en daarmee bent u in een gelukkiger omstandigheid!

Dat het u een vreemd gevoel geeft, dat een toch wel dure auto als een Merdedes Benz C200 wordt bijgespoten wegens een vlek in de lak, kan ik begrijpen. Maar de auto wordt er niet minder door waard, in tegenstelling tot als u de vlek laat zitten. Met de huidige technieken van spuiten zie je echt geen kleurverschil, ook niet na enkele jaren, omdat het om nieuwe lak op een een nieuwe auto gaat. Ik neem aan, dat de Mercedes Benz-dealer de auto laat bijspuiten bij een gerenommeerd en gespecialiseerd bedrijf, of door een eigen spuiterij. Er hoeft ook niets te worden geplamuurd of uitgedeukt, alleen de lak 'dood' schuren en spuiten. Uw auto wordt dar echt niet minder door waard.

Nog veel plezier met uw Mercedes Benz gewenst! Als u net zo van elke kilometer in de C-Klasse geniet als ik van mijn A-Klasse, is dit 'probleempje' heel snel vergeten!