j.
door j.korpel May 24, 2012 om 14:54
Auto & vervoer

Bijdrage scootmobiel

Bij de aanvraag van mijn scootmobiel moest ik een eigenbijdrage van 75 euro per jaar betalen, en dat 6 jaar lang.
Ik had daar geen bezwaar tegen en heb 75 euro overgemaakt aan de gemeente Almere.
Tot mijn verbazing kreeg ik later een brief met de mededeling dat deze heffing onrechtmatig was en kreeg ik het geld terug.
Nu is per 1 jan 2012 een nieuwe regeling van kracht dat je weer een eigen bijdrage moet doen.
Bijna een half jaar later een brief van het CAK met het bedrag dat er per jaar betaald moet worden.
Als chronisch zieke met een WIA uitkering mag ik, schik niet, 630 euro per jaar gaan betalen omdat ik niet meer kan lopen en toch mobiel wil blijven.
Met het openbaar vervoer kan ik niet reizen, dus een bestelauto gekocht waar mijn scootmobiel in past zodat ik mijn kinderen en kleinkinderen kan bezoeken.
Met de komende verhoging ER zorg ben ik ruim 1000 euro extra kwijt buiten de andere verhogingen, maar die is iedereen kwijt.
Mijn vraag is kan men dit zomaar doen?

1449 6 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 24, 2012 om 15:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ja, als dat een wettelijke regeling is dan kan men dat zomaar doen. Volgend jaar wordt voor de chronisch zieke helemaal dramatisch als het K.U.... akkoord erdoor komt.

Zou regio vervoer "busje komt zo" een optie kunnen zijn i.p.v de bestelauto?
klik hier

squarepants
door squarepants - May 24, 2012 om 21:52
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef

Zou regio vervoer "busje komt zo" een optie kunnen zijn i.p.v de bestelauto?

Lijkt mij ook een prima oplossing, vervoer op maat inhuren.
Ik begrijp best dat een scootmobiel onontbeerlijk is.
Beseft u wel dat al het subsidieer aan middelen niet meer op te brengen is door de vergrijzing.
U kunt binnenkort weer stemmen en dus meebepalen wat de koers moet worden.

valerius-2
door valerius-2 - May 25, 2012 om 00:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het begin is er maar houdt u sterk er komt nog veel meer, als nederland 40 milliard die in de pot komen moet leveren dan wordt het tekort het dubbele en kan men weer op zoek gaan wat de meeste burgers weer minder te besteden hebben.

tdehond
door tdehond - May 25, 2012 om 07:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Natuurlijk komt er meer narigheid als het akkoord getekend wordt om landen als Griekenland te blijven sponsoren, terwijl Nederland dan geen zeggenschap heeft hoe de miljoenen besteed gaan worden.

1 x raden op wie dat verhaald wordt: in eerste instantie op de bejaarden en chronisch zieken
vervolgens op de middenmoot
pas in laatste instantie ook iets op de hogere inkomens maar liever niet natuurlijk als men blijft kiezen voor partijen als nu in de regering zitten + hun huidige meelopers.

=valerius-2 schreef op vrijdag 25 mei 2012, 00:38: Het begin is er maar houdt u sterk er komt nog veel meer, als nederland 40 milliard die in de pot komen moet leveren dan wordt het tekort het dubbele en kan men weer op zoek gaan wat de meeste burgers weer minder te besteden hebben.

eh
door ehzdhz - May 25, 2012 om 08:30
98 Antwoorden / 1 Vragen

Die bijdrage is vast niet alleen voor de scootmobiel want de eigen bijdrage mag niet meer zijn dan de kostprijs van het hulpmiddel of de voorziening.
Voor welke zaken krijgt U dan subsidie en welke zorg ontvangt U naast de scootmobiel?

ww
door wwwillem - May 16, 2013 om 16:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het hele WMO-beleid is feitelijk failliet! Iedere gemeente mocht zijn eigen beleid bepalen, wat tot rechtsongelijkheid heeft geleidt. Dat er een eigen bijdrage wordt verlangd en dat die inkomensafhankelijk is, lijkt me op zich terecht. Het zou van den zotte zijn als mensen met pak hem beet 2x modaal ook nog eens voor nop een scootmobiel verstrekt krijgen.

Ik ga nu even advocaat van de duivel spelen:
Er heerst de discussie of een gemeente uberhaupt scootmobielen moet verstrekken. Waarom moet de gemeente dat betalen? Voor een elektrische fiets of kinderwagen hoef ik immers ook niet aan te kloppen bij de gemeente... Als het al vergoed moet worden, dan lijkt het in de awbz thuis te horen. Daarbij komt ook nog eens dat het voor veel scootmobielgebruikers zo is dat de beperking voortvloeit uit de levensfase, namelijk ouder worden. Dat mensen emotioneel problemen hebben met het ouder worden is begrijpelijk, maar waarom moet de rekening daarvoor bij een ander neergelegd worden? Als je bent wat iedereen wil worden en niemand wil zijn (namelijk oud) dan heb je al het geluk gehad dat je qua leeftijd zover bent gekomen. De ouderen zijn bovendien de meest kapitaal krachtige doelgroep van NL. De 65-plussers bezitten ongeveer 80% van het kapitaal van NL. Als je een elektrische fiets wel kunt betalen, waarom dan geen scootmobiel? En dan wederom de vraag, wie moet het anders betalen? Zullen we de gezinnen met kleine kinderen en een hoge hypotheek dan nog maar extra belasten? De overheid haalt het geld waar het zit. Mensen die gespaard hebben voor de oude dag moeten ook bereid zijn om dat geld uit te geven als het nodig is. Dit is de redenering van de overheid zoals die nooit uitgesproken zal worden!

Zoals het er nu uitziet zal de verstrekking van scootmobielen in natura vanuit de wmo binnen nu en een paar jaar volledig stoppen. De eigen bijdrages worden opgetrokken om mensen aan te zetten tot zelf kopen. Enkel voor een kleine selecte groep zal er naar verwachting een vergoeding blijven vanuit WIA of awbz.

Omdat het nu eenmaal tijd vergt om beleid om te zetten in acties, vallen er op dit moment heel wat mensen tussen de wal en het schip. Dit is voor betreffende personen natuurlijk uitermate onprettig, maar er zullen wel keuzes gemaakt moeten worden. Blijf je betalen voor dat wrak van de gemeente, koop je zelf een scootmobiel (nieuw of gebruikt) of geef je het ding terug en blijf je thuis zitten? Een duivels dilemma!