Brommer met gebreken
Goededag, ik heb een aantal maanden geleden een bromscooter gekocht bij een erkende winkel. Deze stond ook goed aangeschreven, afgaand op de recensies en mensen in mijn omgeving.
Aangezien ik beginnend brommerrijder ben, heb ik dit ook aangegeven en mijn wensen bij de verkoper kenbaar gemaakt.
Ik heb uiteindelijk voor een net uitziende 2e hands scooter gekozen. Welke de verkoper voor mij in een goede staat zou brengen.
Maar na het ophalen na een paar werken viel hij regelmatig uit bij het optrekken. Plus er was een band achteraf erg slecht. De band is keurig vervangen en het probleem van het uitvallen bij optrekken zou ook worden verholpen.
Ik heb hem later weer opgehaald en kreeg te horen dat hij weer perfect was en dat ik niet genoeg gas gaf....
Een collega had hem bekeken en meldde mij dat er wel meer gebreken aan waren en deze heb ik bij de verkoper kenbaar gemaakt. (Waaronder de blokrubbers die gescheurd zouden zijn).
Brommer weer teruggebracht inclusief nog steeds het probleem van het uitvallen.
2 weken later kon ik hem weer ophalen. Brommer zou weer prima zijn en de blokrubbers nog lang niet op.
Inmiddels was de garantie verlopen en ben ik maar naar iemand anders toegegaan. Want de problemen werden maar niet opgelost. Die heeft een andere carburateur geplaatst waarmee het uitvallen opgelost was.
Een poosje fijn mee gereden tot hij pasgeleden niet meer wilde starten. Ook vond ik hem meer lawaai maken.
Lang verhaal kort.
De spanningsmodule bleek kapot, hij gaf ruim 19 volt. Stadslichtje daarvan is het printplaatje verbrand. Startmotor mistte een pakking, uitlaat mistte wat boutjes waardoor deze ging lekken en de blokrubbers waren finaal gescheurd.
De verkoper heb ik hiervan alsnog op de hoogte gebracht, dat ik een zure nasmaak heb van het hele gebeuren, maar die geeft niet thuis. Wilde alles onder garantie oplossen maar dat heeft hij eerder ook niet gedaan. Meebetalen aan de extra kosten was ook geen optie voor hem.
Ik voel mij enorm genaaid en weet niet goed of ik nog wat met deze situatie kan. Aangezien ik hem inmiddels elders heb laten repareren.
Alvast bedankt voor een reactie.
Geachte Tessssa,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag,iets meer informatie geven?
Om welk merk en type bromscooter gaat het?
Hoe duur was de bromscooter?
Hou oud is de bromscooter?
Wat is de kilometerstand van de brommer?
Om welke brommerzaak gaat het?
Het betreft een Kymco Agility 16+ van 2015. Km stand was ongeveer 16000 bij aankoop. De naam van de zaak ga ik hier niet noemen. De prijs zat rond de 1200 euro.
@Tessssa,
Jammer, dat u de naam van de zaak niet wilt noemen.....
Is het bedrijf aangesloten bij de BOVAG? Dan kunt u de BOVAG vragen om te bemiddelen.
Kymco is niet het beste bromfiets-merk dat er is , ongeveer vergelijkbaar met Peugeot qua kwaliteit.
De grote 3 bromfietsmerken zijn : Vespa, Honda en Yamaha.
Onderhoud bij een bromfietsdealer is duur.
Kijk eens op marktplaats voor een hobby-bromfiets-monteur.
Nieuwe onderdelen zijn online betaalbaar.
a'dammer, weet u wel waar het over gaat, Kymco agility 16+ is een scootmobiel en heus niet zo'n slecht merk.
Geachte Gerbera,
.
Kijk even in de volgende link:
https://scooters.kymco.nl/product/agility-s-16-euro5-45km/
Kymco is een goed merk .9 jaar oud en16000 gelopen is een goede score. In Amsterdam mag een brommer van 7 jaar niet meer de stad in. Vespa ,Honda en Yahama waren de merken van zo'n 15-20 jaar geleden De Honda 50cc niet meer of bijna niet nieuw te koop is. Een e Vespa kost ruim € 6000 en een een 50cc Vespa ca € 4000 Daar koop 2 ander scootes voor .AGM wordt momenteel veel verkocht voor ca 1250 euro
A'dammer, heb ik blijkbaar een tikfoutje gemaakt sorry☺
Geachte John de Vries,
Ik heb een Aprilia bromscooter uit de jaren 90 met meer dan 100 000 kilometer op de teller...
En dat allemaal gereden met de originele cilinder.
Mijn monteur repareert ook Kymco's , maar de afwerking daarvan is minder: roesten snel en de motor gaat minder lang mee.
Maar eerlijk is eerlijk: het hangt ook af van de bestuurder : veel Kymco's worden gebruikt als bezorg-scooter......
Ik bezorg er niks mee, enkel mijzelf :-) hij heeft voorheen altijd als snorscooter gereden en is dus onlangs omgekeurd. Of dat misschien achteraf ook geen handige keuze is geweest weet ik niet.
Mijn collega kan ze ook repareren dus ik ben gelukkig niet gebonden aan een specifieke scooterzaak.
Want dat vertrouwen is wel flink verdwenen.
@Tessssa,
Ik rij zo al jaren mijn brommer : low-budget.
Als tips raad ik u aan om bij een koude start rustig weg te rijden en altijd benzine E 5 te tanken.
Een betrouwbare online leverancier van bromscooter-onderdelen vindt u in de volgende link:
https://www.k-parts.nl/?bg_source=ga&bg_campaign=256818089&bg_kw=aud-354869642871:kwd-332144592862-mi--pi--ppi-&bg_source_id=513409049672&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwq_G1BhCSARIsACc7NxqbWu30IUAyIQl7IYDlWwr-LcHSvWWUMtId3jb82TjMk5Qmp1iCN00aAjtdEALw_wcB
@ Geboren Amsterdammer "Ik heb een Aprilia bromscooter uit de jaren 90 met meer dan 100 000 kilometer op de teller "... Kun je hier een foto plaatsen van die brommer en kiliometerstand . Je hebt er overigens weinig aan ,want in Amsterdam mag je terecht niet met zo'n stinkding rijden. Wat roest behalve de uitlaat snel dan . De brommer is grotendeels van kunststof gemaakt.
@John de Vries,
Inderdaad hebben tweetakt brommers de sterkste motoren.
Niet alleen de uitlaat roest snel bij een 4 takt Kymco scooter, maar ook boutjes enzo.
Het is geen Yamaha Neo of Honda Zoomer.
Grapjas Boutjes enzo zijn makkelijk te vervangen onderdelen.Zowel Honda Zoomer en de je bedoeld waarschijnlijk Yamaha Neos 2t /4t zijn zo"n 10 jaar niet meer te koop De e scooter Yamaha Neos wel Dat 2 t sterkere motors hadden is onzin in tegendeel zelfs een Kymco 50cc is bv 3,2 PK. Je loopt een beetje achter 2 takt scooters worden niet meer verkocht.Je mag er in Amsterdam niet mee rijden vanwege he millieu .
Geachte John de Vries,
Lees even in de volgende link waarom een 2takt motor sterker is dan een 4 takt motor.
In koude en warme landen lachen ze ons uit en rijden ze graag op onze oude tweetakt brommers.....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
Ik denk dat u hier weinig mee kunt. U bent naar een ander gegaan en die heeft hem gerepareerd. U had die andere beter kunnen vragen enn rapport op te maken van alle gebreken en daarmee terug naar de verkoper.
Ja daar was ik al bang voor. Maar ik was er zo klaar mee na een paar maanden. Het voelt alleen zo vreselijk oneerlijk.
Naast u neerleggen, verlies nemen en doorgaan met leven.
Ja, ik ga maar genieten van m'n brommer nu hij eindelijk wel goed is. Harde les dit. Maar bedankt voor het reageren!
Graag gedaan en veel plezier er mee
Naar mijn mening kan je er heel weinig meer mee, niet zozeer omdat de garantie verlopen is maar omdat het een oude brommer is, je verzuimd hebt dat ding voor aankoop te laten onderzoeken en je er ondertussen al anderen aan hebt laten werken.
Ik zie je er niet snel een zaak van maken ook al omdat het verre van zeker is dat je die wint. Sorry.
Ik was er eerlijk gezegd ook al bang voor. Vandaar dat ik het hier maar heb gevraagd. Ik zal hem in elk geval aan niemand aanbevelen.
U heeft al in een ander antwoord aangegeven dat het een 9 jaar oude bromfiets betrof met 19.000 km op de teller een aankoopprijs cab 1200 euro.
U heeft de bromfiets gekocht omdat hij er netje uit zag. Voorts bent u een beginnend bromfiets bestuurder.
Kortom u was helaas een perfect doelwit voor Beun de Haas.
Niet duidelijk is welke "wensen" u kenbaar heft gemaakt bij de verkoper.
U mag helaas niet al te veel verwachten van een bromfiets van 9 jaar met een verkoopprijs van 1200 euro. U had of een kennis met verstand van zaken mee moeten nemen bij de aankoop of de bromfiets na de aankoop moeten latem nakijken.
U heeft niet aangegeven of de verkoper een BOVAG aangesloten bedrijf was. U geeft aan dat het een erkent bedrijf betrof, Erkent door wie?
Hoe dan ook de garantie is verstreken en heeft tevens een ander reeds aan de bromfiets laten sleutelen. U kan uw recht thans alleen nog via de kantonrechter proberen te halen. Dat wordt echter een slepende procedue omdat de verkoper zal gaan stellen dat de huidige gebreken zijn veroorzaakt door derden die u na de verkoop heeft ingeschakeld en dat u hem niet in de gelegenheid heeft gesteld de gebreken zelf te verhelpen.
De kans dat u de procedure gaat winnen is niet heel erg hoog en de kosten die het voeren van deze procedure zullen gaan meebrengen zullen de waarde van de bromfiets snel gaan overstijgen.
Ja, daar was ik helaas al bang voor. Ik laat het er maar bij dan. Het meeste waar ik moeite mee heb is het gevoel dat ik genaaid ben en dat hij ermee weg komt.
Ik kom daar in elk geval nooit meer en zal hem aan niemand aanbevelen.
Heb je veel te veel voor betaald € 600 was een nette prijs . Voor zo'n € 100 meer had je splinternieuwe AMG gehad.
Geachte John de Vries,
U bedoelt AGM : zo'n Chinese scooter, waarmee ik vaak iemand zie lopen omdat ze snel stuk gaan.....
Ik heb met opzet niet voor zo'n scooter gekozen maar voor een gemiddeld betrouwbaar merk. Ik heb me wel wat ingelezen over Kymco en het zijn geen racemonsters maar wel in principe gewoon betrouwbaar.
Ja een AGM dus .Je moet er wel benzine indoen anders zie jij ze er mee lopen of vliegen .China is een groot scooter , e Scooters en fatbike land en bijna alle elektronica op scooters is Chinees.
@John de Vries,
Tja , die Chinese fatbikes......
Bij die jongeren zie ik vaak, dat remmen vast lopen en dan gebruiken ze een skateboard om de fatbike te verplaatsen......
Als de accu's versleten zijn , verwacht ik een grote dump van die fatbikes omdat die jongeren een nieuwe accu niet kunnen betalen.
Een handige Harry zou hiermee veel kunnen verdienen door die fatbikes te renoveren met betere onderdelen.
De fatbikes uit China zijn goedkoop en van matige kwaliteit . Ze zijn voor rond €1000 te koop op o.a. de Bazaar te Beverwijk Ze zijn heel simpel op te voeren.
(e) Scooters b.v Segway , AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. uit China is niets mee.AGM is de meest verkochte scooter in Nederland
M.b.t. uw rechten toch dit: (de verkoper is wettelijk verantwoordelkijk).
zie voor de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Dank u wel, ik zal eens lezen.
@Tesssa Kymco is niets mis mee ik heb er zelf ook 2 van dat merk gehad,maar je hebt meer de helft teveel betaald voor jouw scooter.De nieuwprijs van deze scooter was rond de € 1600 - € 2000. Koop je zo'n 9 jaar oude brommer is handig dat je zelf een beetje kan sleutelen.Om nog een beetje terug te krijgen zou ik hem bij dezelde handelaar proberen in te ruilen.Brommer met deze aan km en leeftijd brengt hooguit €300 op.
Geachte John de Vries,
Het is ook afhankelijk van hoe de brommer is onderhouden.
Is de onderhoudshistorie compleet?
€ 300,- is een weggeefprijs.....
Ik heb hem inmiddels weer opgehaald bij diegene die hem nu heeft gerepareerd. Voorlopig blijf ik er lekker mee rijden want hij heeft meerdere problemen opgelost. Zoals de blokrubbers, de uitlaat maar ook een rubber bij de startmotor wat gewoon weg was.
Prutswerk van een vorige monteur die ermee bezig is geweest.
Ik moet het maar gauw vergeten denk ik en gaan genieten van mn brommer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Keuze pakketdienst retourzending webshop
Mag ik juridisch zelf de pakketdienst kiezen voor het retourzenden van een artikel uit webshop (ik kies de goedkoopste)? Of ben ik gehouden aan de pakketdienst die de webshop mij oplegt? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer