tetter
door tetter Apr 18, 2023 om 14:23
Auto & vervoer

Camper afgekeurd op roetfilter

We hebben sinds 2020 een zelfbouw camper o.b.v. fiat ducato (2017).
Afgelopen maart moest ie naar de APK, maar daar werd die afgekeurd omdat die niet door de roetfilter test kwam.
Eerst hebben ze geprobeerd om het filter te reinigen, maar dit gaf geen goed resultaat.
Nu moet er dus een nieuw roetfilter (van bijna 4300 euro) incl. montage gemonteerd worden.
Is deze prijs normaal? En zijn er meer camperaars die hiermee te maken hebben gehad.

Bijkomende uitdaging is een roetfilter bestellen, schijnt al niet meer in Nederland leverbaar te zijn.
Onze garage gaat proberen om er een uit Italie te laten komen..

5014 6 Rapporteer

ju
door juliomariner - Apr 18, 2023 om 14:26
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft de garage er spul ingespoten of door een speciaal bedrijf laten reinigen?
dat laatste werkt vaak wel, het eerste helpt weinig.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Apr 18, 2023 om 16:04
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Roetfiters zijn niet te reiningen dat doet de motor elektronica zodra de motor langere tijd op temperatuur is. Als u de camper vanuit de stalling o.i.d. direct naar het keuringsstation heeft gereden dan is het roetfilter regeneratieproces nog niet in gang gezet en dus hoeft een tot nu goed werkende roetfilter voor nu niet defect te zijn. Als de apk nog niet verlopen is mag u nog met de camper de weg op maar als het keuringstation de camper bij het RDW als zijnde afgekeurd heeft afgemeld dan heeft u wel een probleem en mag u eigenlijk niet meer met de camper rijden behalve als u een keuringsafpraak heeft. Gebruik die rit om de motor in korte tijd goed op temperatuur te laten komen door bijvoorbeeld niet de hoogste versnelling te kiezen waardoor de motor flink toeren maakt en rij minstens een kilometer of 70 voordat u de camper bij een ander keuringstation opnieuw laat keuren. Het keuringsstation waar u bent geweest wil er in mijn optiek een slaatje uit slaan want als u op kenteken zoekt zijn voor de fiat ducato's van dat bouwjaar bij een webshop nog te verkijgen.

ha
door harrybre - Apr 19, 2023 om 11:26
240 Antwoorden / Vragen

Even op internet gezicht:

https://serviceright-autos.nl/roetfilter-vervangen/fiat/ducato

WebEen roetfilter gaat over het algemeen zo een 150.000 tot 200.000 kilometer mee en gaat uiteindelijk stuk of raakt verstopt. Als het roetfilter van uw Fiat Ducato verstopt is dan …

  1. Roetfilter voor FIAT DUCATO goedkoop online Koop op AUTODOC …

    https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/roet-stoffilter-10418/fiat/ducato

    WebDe prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Roetfilter voor FIAT DUCATO varieert van € 12 tot € 1633, afhankelijk van de fabrikant en productspecificaties. Plaats een bestelling voor je Roetfilter voor FIAT DUCATO bij AUTODOC en bespaar op auto-onderhoud. Onze online shop werkt samen met betrouwbare koeriersdiensten, zodat je kunt ...

    en nog veel meer.

Ad
door Ad007 - Apr 19, 2023 om 11:42
13 Antwoorden / Vragen

Enige dagen voor dat U naar de APK gaat kunt U voor die tijd Cataclean aan Uw brandstof toevoegen.
Dat reinigd de cattalisator en roetfilter tijdens rijden.
U moet daarmee enige tijd stevig door rijden rijden op de snelweg zodat de motor goed warm word.
Dan met hogere toeren draaiend, later opschakelen en langer in een lagere versneling rijden zodat de motor meer toeren draait als normaal daarmee rienigd U de cattalisator en roetfilter.
Zie de site hieronder:

https://catacleanbenelux.nl/product/cataclean-diesel-500-ml/

Ad
door Ad007 - Apr 19, 2023 om 11:42
13 Antwoorden / Vragen

Enige dagen voor dat U naar de APK gaat kunt U voor die tijd Cataclean aan Uw brandstof toevoegen.
Dat reinigd de cattalisator en roetfilter tijdens rijden.
U moet daarmee enige tijd stevig door rijden rijden op de snelweg zodat de motor goed warm word.
Dan met hogere toeren draaiend, later opschakelen en langer in een lagere versneling rijden zodat de motor meer toeren draait als normaal daarmee rienigd U de cattalisator en roetfilter.
Zie de site hieronder:

https://catacleanbenelux.nl/product/cataclean-diesel-500-ml/

1paul
door 1paul - Apr 20, 2023 om 08:48
3173 Antwoorden / 0 Vragen

het www is je grote vriend, als ik deze auto intyp zie ik er al verschillende rond de 5a600 euro!

zoek even op de juiste wagen, typenummer en je zal er best een vinden....

bovendien, heeft u de wagen wel even goed op temp laten komen voor u deze wegbracht naar de keuring, kan goed zijn namelijk dat daar het probleem zit, roetfilter maakt zichzelf schoon maar doet dat enkel als de motor goed heet is!!