ge
door geitje79 Jan 4, 2006 om 19:02
Auto & vervoer

Cilinderkop stuk

Het olielampje van mijn Seat Cordoba (bj 2003) begon bijna meteen nadat ik hem had bijgevuld te branden. Ben toen naar de dealer gegaan want ik vertrouwde het niet helemaal. Hij is daar helemaal uit elkaar gehaald en wat bleek de cilinderkop was stuk en ze konden daar geen verklaring voor geven. De auto is nog geen 3 jr en dus hebben ze de fabriek gebeld en die gaf aan dat dat wel heel snel is, maar de garantie vervalt na 2jr. Uit coulance betaalt de fabrief 70% van de nieuwe cilinderkop en de dealer 30%. Dat is heel fijn, maar de manuren moeten wij zelf betalen €250, terwijl ze aangeven dat het niet zo snel stuk hoort te gaan en ze ook geen oorzaak kunnen vinden. Graag wil ik weten of dit normaal is of dat de dealer/fabriekant zelf de manuren moet betalen. Zij geven immers aan dat het nog niet stuk mag gaan. Alvast bedankt

3018 9 Rapporteer

xandor020
door xandor020 - Jan 4, 2006 om 19:18
180 Antwoorden / 8 Vragen

Tja, dat ze aangeven dat het niet zou mogen... daar heeft u verder niets aan.

De garantie is over, de oplossing die ze aanbieden is uitermate schappelijk. Hulde zou ik zeggen.

Waarom gaat de ene tv na 2 jaar stuk en de andere pas na 15?

Ze kunnen natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ze hadden u ook in de kou kunnen laten staan. Wie zegt dat u niet met ijskoude motor volgas de snelweg op rijdt. (Ik zeg niet dat het zo is!)

ge
door geitje79 - Jan 4, 2006 om 19:22
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je antwoord, maar te veel gas geven met een koude motor is niet het geval. De weg waar ik elke dag op rij is veel te druk en te kort. Garage gaf zelf al aan dat het daar niet aan ligt ook niet aan een te kort aan olie.

grindweg
door grindweg - Jan 4, 2006 om 22:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

voor mij een vreemd verhaal.waarom olie bijvullen en dan een brandend lampje? of was het omgekeerd. als het zo is dan behandelen ze u erg ruimhartig. als het een diesel is denk ik eerder aan de warmte wisselaar. dat komt veel vaker voor. en had u olie in het koelsysteem of water in de olie? wij hebben veel vw produkten lopen maar dit in 25 jaar nog nooit op deze manier meegemaakt. een cil kop kun je laten afpersen dan weet je meer en waarom de helemotor uit elkaar?

ge
door geitje79 - Jan 4, 2006 om 22:24
4 Antwoorden / 3 Vragen

Reactie op het 2e antwoord

Nadat de 1e keer het olielampje begon te branden heb ik hem bijgevuld en nog geen week later begon hij weer te branden. Dus lampje brande, bijgevuld en toen brande hij weer.

Daarnaast heb ik geen diesel maar een benzine. Als de dealer mij aangeeft dat ze alles uit elkaar hebben moeten halen dan neem ik dat van hun aan.

no
door noise - Jan 5, 2006 om 19:36
13 Antwoorden / 0 Vragen

het verhaal dat de fabrief 70% en de dealer 30% betaald, heb je dat van de dealer of van de imoprteur?

ik denk dat via een rechtstreekse brief naar de importeur en een duidelijk andwoord op de oorzaak van het probleem je meer duidelijkheid krijgt.

zeker de oorzaak is belangrijk, immers mag je van een product van nog geen drie jaar en niet te veel kilometers dat bij nogmaal onderhoud de motor niet versleten is.

ook is het belangrijk dat je eerlijke andwoorden krijgt omdat als de fabriek 70% betaald er geen 30 % meer over blijft omdat de dealer altijd korting krijgt op de materialen. dus wat betaald hij daadwerkelijk?

ik denk als je via normale comunicatie geen reactie krijgt je het eens via de rechtswinkel moet gaan proberen

succes

ro
door ronny530 - Jan 5, 2006 om 20:01
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt mij toch iets dat wanneer het olielampje gaat branden de druk weg valt. Als er genoeg olie aanwezig is en de pomp werkt dan kan dit theoretisch niet gebeuren. En lekkage in de motor die zo groot is dat de oliepomp het niet aankan en er mee stopt moet de olie er toch voor die tijd al uitspuiten. Is er niet een fout gemaakt tussen oliepeil en oliedruk. Want als je maar blijft gieten omdat de oliepeil sensor defect is gooi je het hele blok vol, en dat is niet goed natuurlijk.

vr
door vroegevogel_1 - Jan 5, 2006 om 20:51
59 Antwoorden / 2 Vragen

Geitje79,

Ik ben in het bezit van een VW Golf IV PD sinds juli 2000 en heb eenzelfde situatie meegemaakt eigenlijk al vanaf het begin. In 2004 is uiteindelijk, onder garantie, met coulance en noem maar op, mijn auto de kop er af gehaald en een nieuwe geplaatst. Het enige dat ik moest betalen was de distributieriem maar die was toch aan vervanging toe. (60.000 Km)

Ik heb trouwens meerdere zaken aan de hand gehad maar coulance was er weinig. Alle lof komt toe aan mijn dealer. Buiten kijf.

Dat VW op nummer 1 staat begrijp ik minder. Als je om je heen hoort dan valt VW minder in de smaak vanwege de toch vele problemen.

Als je een forum bekijkt als Problemcar dan zie je toch een groot aantal probleemstellingen. En ja, ik weet dat er meer VW's rijden dan Ferrari's maar toch.

Vaak kom je dan ook de zelfde klachten tegen. Allemaal vallen de ramen er uit. Allemaal de luchtmassameter defect, allemaal electrische storingen enz.

Das ist der Deutsche grundlichkeit.

een VW rijder.

grindweg
door grindweg - Jan 5, 2006 om 21:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

beste doever. in een zieken huis zie je alleen zieke mensen met garages is dat het zelfde. die ruiten die naar beneden vallen wat u zegt is een kleine ingreep kost aan reperatie setje 45eur .en anderemerken dacht u dat het daar anders was nee hoor wij repareren bijna alle merken en ook die hebben hun eigenaardig heden. er is geen merk heilig. maar veel ligt ook aan de rijder zelf het is soms zelfs dat wij ons afvragen dat het soms zo lang heel blijft?

vo
door vollegaz - May 2, 2006 om 01:44
11 Antwoorden / 0 Vragen

Meneer Grindman (Grindweg) ik ben het volledig met uw eens.         Het is bij alle merken belangrijk dat het oliepeil regelmatig gecontroleerd wordt. Dus niet als het lampje gaan branden pas peilen. Er is altijd een oorzaak te vinden als er een mechanisch defect aan een motorblok is. Maar de vraag is of die 250 euro rechtvaardig is?  Ja dus 2 jaar garantie auto is ouder dus???         Het is wel normaal dat de dealer en importeur uw dan tegemoetkomen.

250 euro voor een nieuwe kop vollegaz