Ni
door Nikki van den Berg Dec 30, 2021 om 22:13
Auto & vervoer

Elektrische step

E Mobility verkoopt elektrische steps zonder erbij te vermelden dat je er helemaal niet de openbare weg mee op mag. Gevolg 1 dag na aanschaf aangehouden door de politie met waarschuwing en notitie van gegevens. Volgende keer in beslagname en 360 euro boete. Verkopers zouden dit toch moeten melden? Deze advertentie tekst sugereert dat je de weg op mag. Wat kun je nu eisen van zo'n bedrijf?
Er staan meerdere dingen benoemd zoals bellen naar medeweggebruikers, handig voor in de trein -bus dat soort dingen, zie link:

≥ 50% KORTING!! Elektrische step - 32KM/U - 30KM BEREIK — Steps — Marktplaats

3639 12 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Dec 30, 2021 om 22:35
809 Antwoorden / Vragen

Waar staat in de advertentie dat je met deze step de weg op mag?

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 08:07
Antwoorden / 1 Vragen

inclusief remlicht waardoor je in het donker kunt rijden en goed zichtbaar bent. Ook beschikt deze step over voorveringen die de meeste schokken opvangen. Verder heeft de step een geïntegreerde bel waarmee je andere weggebruikers kunt waarschuwen dat je erlangs wilt. Wanneer je bent aangekomen op je eindbestemming kun je de elektrische step via het handige inklapsysteem inklappen en vervolgens meenemen aan je hand of in de auto, bus, tram of metro.

Gr
door Grunn1 Dec 31, 2021 om 11:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er staat dus niet dat je er in Nederland mee de weg op mag. Als het bijvoorbeeld wel in Duitsland zou mogen en je koopt er hier 1 en neemt hem mee op vakantie naar Duitsland dan klopt de tekst toch ook

va
door vanlotjegetikt Dec 31, 2021 om 12:53
809 Antwoorden / Vragen

Als er ergens in de advertentie had gestaan u MAG met dit vervoermiddel de openbare weg op, dan had u recht van spreken gehad.

sira
door sira - Dec 30, 2021 om 23:14
2362 Antwoorden / 24 Vragen

U had zich voor aankoop eerst moeten inlezen in de wegenverkeerswet. Overigens is dit onderwerp ook al een paar keer behandeld op tv.

Bij autoshops worden ook van die blauwe flikkerende lampjes verkocht voor op de auto, daar wordt ook voor bekeurd. U kunt bij diverse bedrijven ook op alle ruiten verduisterende folie laten aanbrengen, maar dat wil niet zeggen dat u er mee de weg op mag.

tenormin
door tenormin Dec 30, 2021 om 23:42
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, je mag ook helemaal niets meer tegenwoordig. ;-)) Een tractor moet nu (eindelijk) ook een kentekenplaat hebben. Hoera. Maar als jij en ik al weten dat je met een elektrische step niet de weg op mag (ik ben wel ouder dan jij maar toch) waarom weten wij het wel en jongeren niet?

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 07:58
Antwoorden / 1 Vragen

Weet je wat het is? Tuurlijk had ik me moeten verdiepen, maar ik stelde het eigenlijk onder hetzelfde kopje als elektrische fiets.
Verder stond er in de advertentie: Verder heeft de step een geïntegreerde bel waarmee je andere weggebruikers kunt waarschuwen dat je erlangs wilt,
En dingen als zichtbaar voor auto's in het donker door verlichting. Ideaal om mee te nemen in openbaar vervoer en uw reis daarna verder te vervolgen.
Vrij mislijdend lijkt mij,

sw
door swat1500 - Dec 31, 2021 om 00:02
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Elke inwoner van Nederland wordt geacht de wet te kennen. Als je in een winkel een mes koopt eordt er ook niet verteld dat je daarmee niet zomaar onverpakt over straat mag lopen. Uiteraard zou het mooi zijn als ervoor wordt gewaarschuwd. Sommige verkopers maken wel melding maar een verplichting is er niet.
Wellicht kunt u de koop ontbinden door een beroep te doen op dwaling.oftewel u meende op basis van de tekst van de advertentie dat gebruik op de weg geen enkel probleem zou zijn. Wellicht dat de rechter dit ook vindt en de koopovereenkomst ontbind.

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 08:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel, zo zal het wettelijk wel in elkaar zitten. Waarschuwing was zelfs nog beter geweest, maar in de advertie wordt duidelijk gesugereerd dat je de weg ermee op mag en dat is misleiding, dus ik denk dat ik het daar op moet gooien.
Verder snap ik zelf het verschil tussen deze step en elektrische fiets niet zo, maar dat is een andere discussie:)

Gr
door Grunn1 Dec 31, 2021 om 11:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is geen misleiding want er zullen landen zijn waar het wel mag. Er staat toch niet bij dat het in Nederland is toegestaan.

sw
door swat1500 Dec 31, 2021 om 13:15
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad misleiding is het niet er wordt immers niet gezegd dat gebruik op de openbare weg in Nederland is toegestaan. Op eigen terrein mag je deze step wel gebruiken.
Het verschil met de electrische fiets is dat de motor van de fiets ondersteuning geeft bij het feitelijk fietsen. De fiets rijdt dus niet als er niet ook getrapt wordt. Deze step rijd ook als je niet (mee) stelt en is dus feitelijk een bromfiets zonder zadel.
Er zijn electrische steps waarbij je ook moet mee steppen en dus de motor alleen ondersteuning geeft. Een aantal van die steps zijn wel goedgekeurd voor gebruik op de weg.

br
door bravehenk - Dec 31, 2021 om 00:49
206 Antwoorden / 0 Vragen

Die steps zijn onverzekerd rijden sneller dan een snorfiets  deze zijn wel verzekerd en rijbewijs nodig en dan voor personen vanaf 16 jaar.Hier scheuren kinderen van 10 jaar met dit soort steps door de woonwijk links en rechts door de bochten.

mooi stuk van ANWB daarover.

Elektrische step - hoe zit dat? | ANWB

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 08:02
Antwoorden / 1 Vragen

Die kinderen zag ik inderdaad ook, vandaar mijn verbazing. Ik wist het oprecht niet en dacht meer aan een elektrische fiets, waarop ook behoorlijk gescheurd wordt.

Dank voor je reactie - artikel.

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 08:10
Antwoorden / 1 Vragen

In deze link zie ik dus dat ze misschien halverwege 2022 wel goedgekeurd worden, mits je natuurlijk mazzel hebt dat dit model erbij hoort.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 31, 2021 om 01:57
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nikki,

Ik vrees, dat u uw geld kwijt bent.

In welke stad bent u aangehouden?

Hier in Amsterdam krioelt het van die elektrische stepjes, de politie treedt nauwelijks op (slechts 1x heb ik een motoragent een kind zien aanspreken op het fietspad met een elektrische step).

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 08:05
Antwoorden / 1 Vragen

Nou de grap is, dat ik in een klein gehucht woon, was ook gewoon op een landweg. Politie komt nooit in het dorp, alleen met oudjaar, omdat er dan vaak autobanden in de fik worden gestoken in ons dorp. Echt mega pech dus. Ik had die dingen inderdaad in de grote steden gezien en wist oprecht niet dat ze verboden waren. Verder stond er in de advertentie diverse dingen als: Verder heeft de step een geïntegreerde bel waarmee je andere weggebruikers kunt waarschuwen dat je erlangs wilt. Handig voor in het openbaar vervoer. etc

Topantwoord

sira
door sira - Dec 31, 2021 om 08:54
2362 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt de step wel meenemen als u op vakantie gaat, want in onze omliggende landen mag hij wel gebruikt worden, mits je (in sommige landen) een geschikt rijbewijs daarvoor hebt en soms helmplicht. Dus lees vooraf de regeles van die landen.

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 19:45
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip, al kom ik er nu achter dat ook bv in Duitsland dit model niet is toegestaan:(
Wellicht maar een vakantie uitzoeken waar dit wel is toegestaan:)

Gr
door Grunn1 - Dec 31, 2021 om 10:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De tekst die je aanhaalt kan ook vertaald zijn vanuit een land waar het wel mag.
Alles wat je in reclame ziet en leest is in het voordeel van de verkoper. Één ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld al die producten die het water zuiverder en minder hard maken. De beweringen kloppen echter alleen in landen waar je niet zulk schoon water uit de kraan krijgt als hier.
Of verduisterings folie voor ramen in een auto, kan je hier ook gewoon kopen en op je auto plakken echter je mag je die in Nederland niet op je voorruit en voorste zijramen plakken.

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 19:43
Antwoorden / 1 Vragen

Laat ik zo zeggen als ik een moeder met een zoon in mijn winkel zou krijgen, die nederlands spreken, dan zou ik geen gedoe willen en toch even benadrukken dat ondanks dat je die dingen door heel Nederland ziet rijden, ze eigenlijk niet bestemd zijn voor de openbare weg in Nederland. Maar ik snap wat je bedoeld, bedankt voor je reactie.

marita5
door marita5 - Dec 31, 2021 om 10:40
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nikki Van Den Berg ,

Lees deze informatie eens door ,

https://elektrische-steps.com/openbare-weg/

https://elektrische-steps.com/nieuws/nieuw-kader-elektrische-step/

Informatieplicht verkopers
Verkopers van de steps hebben officieel gezien geen informatieplicht. Toch zien we wanneer we de steps op internet bekijken dat winkels wel aangeven dat de steps bedoeld zijn voor gebruik op eigen terrein.

https://nieuwsopbeeld.nl/2021/12/11/elektrische-steps-op-de-openbare-weg-ze-zijn-verboden-en-boete-kost-280-euro/

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 19:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik zag inderdaad dat bij bol.com het er netjes bij staat. Dat had deze verkoper ook gesierd of mondeling kunnen melden toen we hem op kwamen halen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 31, 2021 om 11:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven antwoorden waarbij ik nog een keer wil benadrukken dat indien er bij gebruik in Nederland een ongeval plaats vindt met schade 'u de pineut bent'omdat u niet verzekerd bent.  Er is wel een wijziging in de wegenverkeerswetgeving in voorbereiding die gebruik van vastgestelde soorten wel mogelijk maken en verzekerbaar.
Het zijn en blijven mechanisch aangedreven voertuigen.

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 19:39
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor deze extra info!

gerbera
door gerbera - Dec 31, 2021 om 15:17
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Toch wel komisch, E Mobility is een bedrijf die electrische auto's en laadpalen verkoopt lijkt mij sterk dat die ook steps verkoopt. De link van 50% korting komt uit op Marktplaats waar de step € 169,99 kost .

marita5
door marita5 Dec 31, 2021 om 16:21
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera ,E Mobility is een bedrijf die electrische auto's en laadpalen verkoopt lijkt mij sterk dat die ook steps verkoopt ,  is deze site https://emobility-benelux.nl/product-category/e-steps/

Ni
door Nikki van den Berg Dec 31, 2021 om 19:28
Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera, je hebt de link al van @Maritas bedankt!
Als je verder had gekeken dan zie je dan e-mobility bij de adverteerder-naam staat. Veel bedrijven adverteren gewoon op marktplaats. Maar fijn dat je het komisch vindt.

Iv
door Ivo W - Dec 31, 2021 om 21:17
734 Antwoorden / Vragen

Iedere Nederlander weet toch dat in Nederland strenge eisen gelden voor het gebruik van motorvoertuigen op de openbare weg?

Voor deze step wordt geadverteerd dat hij sneller kan dan de maximaal toegestane snelheid voor een snorfiets én reguliere elektrische fiets. Er zou dan toch zeker een belletje moeten gaan rinkelen dat het stepje dan in een vergelijkbare categorie gaat vallen als een bromfiets of speed-pedelec wat betreft regelgeving.
Dus:
- typegoedkeuring vereist
- kentekenplicht
- verzekeringsplicht
- helmplicht
- rijbewijs vereist
- minimumleeftijd 16 jaar.

Aan de eerste eis wordt al niet voldaan. Dus mag het stepje niet op de openbare weg.

Overigens klopt de naam 'step' al niet. Een step is een voertuig waarbij je moet 'steppen' en dat hoeft niet bij een elektrische 'step'.

be
door benrev - Feb 14, 2022 om 20:43
1 Antwoorden / Vragen

Alle steps zijn nu nog in principe verboden in NL. RWD heeft een lijst gepubliceerd met uitzonderingen. In 2023 zullen e-steps legaal worden!

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2022 om 11:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, Oh, toch niet allemaal en dan wel onder redelijk strenge voorwaarden. Bovendien: niet in pricipe verboden: verboden op openbare weg! Niet verboden op privé terrein. Dat afgezien van de aansprakelijkheidsconsequenties zo er sprake is van een ongeval met zo'n voertuig op de openbare weg.

be
door benrev Feb 16, 2022 om 19:55
1 Antwoorden / Vragen

Klopt inderdaad RWD heeft een lijst gepubliceerd met uitzonderingen!