Fabrieksnieuwe auto na 6 maanden kapot: welke rechten heb ik als consument?
Ik heb bij een officiele dealer Carway Amsterdam (sinds 25 jaar gespecialiseerd in de Import van dure Amerikanse autos) een fabrieksnieuwe Chrysler Pinnacle Pacifica Hybride gekocht met 2 jaar garantie. Na 6 maanden ging de aandrijfslijn kapot (begin Februari). Sinds 2.5 maanden zitten wij zonder gezinsauto, zonder vervangend vervoer en zonder uitzicht wanneer wij onze nieuwe wagen gerepareerd terug mogen ontvangen. Navragen worden of niet beantwoordt of men weet het gewoon niet, omdat onderdelen ter reparatie moeilijk beschikbaar zijn.
Welke rechten en mogelijkheden heb ik als consument?
- kan ik de koop ongedaan maken op basis van non conformiteit?
- heb ik recht op vergelijkbaar vervangend vervoer?
Met vriendelijke groet,
Ik zou zeggen in principe ja en nee maar raadpleeg een advocaat, die zal je toch nodig hebben als je je geld terug wil.
Uw rechten:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Hallo Tglatzel ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop
Wat is de oorzaak van het defect? Valt dit onder garantie, of is dit eigen schuld? Dat is bepalend voor de rechten die u heeft. Ook van belang is of de garantie door de verkoper is afgegeven, of dat het merkgarantie is.
Bedankt voor U reactie. De garantie is door de verkoper schriftelijk afgegeven. Chrysler verkoopt deze wagen niet in Europa.
Verkoper geeft toe dat hij onder garantie de wagen moet repareren: echter het duurt wel erg lang. ...dan verwacht ik tenminste vervangend vervoer todat reparatie klaar is.
MvG
Geachte T. Glatzel,
U heeft een nieuwe zeldzame auto gekocht.
Ik raad u aan om even bij de BOVAG te informeren of dit bedrijf daar is aangesloten en zo ja hun hulp vragen.
Als dit bedrijf niet lid is van de BOVAG raad ik u aan om een advocaat in te huren om uw recht te halen.
De vraag van TS is juist welke rechten hij/zij heeft. En dat hangt af van een hoop factoren die niet genoemd worden.
U, met uw glazen bol, kan natuurlijk wel zeggen welke rechten te halen zijn.
Geachte Neodutchio,
Als TS zoveel geld kan uitgeven aan een auto, dan kan TS ook een advocaat betalen.
TS ging er waarschijnlijk van uit , dat TS een kwaliteitsproduct kocht bij een betrouwbaar bedrijf.....
Wat mij betreft, dan had je maar geen import moeten kopen. Ze zijn gewoon voor je bezig maar dit is een eigenschap van import. Dat had je moeten weten. Eigen schuld vergt veel geduld.
Goedendag,
Zelf rij ik al 3 jaar een Chrysler Pacifica en ja onderdelen zijn schaars.
Als je op FB lid bent van 1 vd vele Pacifica groepen dan kom je er achter dat er een probleem is met de aandrijflijnen en er al diverse re-calls in Amerika zijn geweest hiervoor.
Carway is geen officiele dealer en bestaat pas een goede 2 jaar en zit niet bij Bovag aangesloten.
Je hebt wel diverse bedrijven die Chrysler grijs importeren, bv Venza in Almere, ook geen Bovag lid of Koenen in Echt, wel Bovag Lid.
Daar Chrysler niet in Europa actief is officieel kan het eigenlijk alleen maar opgelost worden door de auto terug te verschepen naar Amerika naar de oorsponkelijke verkoper die dan de garantie kan claimen.
Om een vervangende aandrijflijn verstuurd te krijgen is nog lastiger omdat er ook een te kort is aan onderdelen.
De afwikkeling en je rechten hangen ten eerste af wat er in de koopovereenkomst staat
Geachte Mr. Phylos,
Kunt u iets meer vertellen over het probleem met de aandrijflijn?
Heeft u de auto ook nieuw gekocht?
Geachte GeborenAmsterdammer,
Ik heb de mijne 2de hands
Hier kan men perfect checken of en waarom een wagen terug naar de dealer of fabriek moet
https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html
Mvg MrPhylos
Bedankt voor de reactie. Bedrijf Venza en bedrijf Carway zijn van dezelfde eigenaar. Wij hadden 10 jaar geleden al een Grand Voyager bij Venza gekocht.
intussen heeft Carway / Venza zich gelukkig toch wel gemeld. Onderdelen zijn uit America hiernaartoe onderweg. Volgende week krijgen wij vervangend vervoer. Dat is dan toch een redelijke oplossing.
MvG
Dat is fijn om te horen.
Het zijn mooie auto's maar onderdelen wat lastiger.
Suc6 ermee
Leveren zij deze auto's standaard in hun portfolio of hebben ze 'm speciaal voor jouw geimporteerd? In het laatste geval zit er uiteraard wel gewoon garantie op, maar kan het zijn dat ze lang moeten wachten op vervangingsonderdelen. Er zal geen centraal magazijn in de regio staan waarvandaan snel nieuwe onderdelen geleverd kunnen worden.
Venus en Carway (zelfde eigenaar) importeren deze auto's standaard uit America en hebben er altijd rond de 10 wagens van dit model staan.
MvG
Ok, dan zouden ze eigenlijk ook spare parts moeten hebben zodat er bij defecten snel gehandeld kan worden.
je hebt natuurlijk recht op gratis reparatie mocht de reparatie te lang duren dan kunt u de koop ontbinden en moet de verkoper u schadeloos stellen, u moet deze dan wel een redelijke termijn stellen waarbinnen produkt gerepareerd moet zijn.
vervangend vervoer valt niet onder garantie van een nieuw product, eventueel valt het wel onder dde voorwaarden van het bedrijf maar dit moet terug te vinden zijn in de voorwaarden!!
Hier kan men perfect checken of en waarom een wagen terug naar de dealer of fabriek moet
https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer