cs
door cspook Apr 30, 2005 om 01:13
Auto & vervoer

Fiets van C1000

Vorige maand had mijn zoon een nieuwe fiets nodig. De C1000 bij ons in de buurt had een speciale actie, waardoor ik daar op 4 april een mountainbike heb kunnen aanschaffen van 89 euro. Helaas heeft hij er maar 1 dag plezier van gehad, want na een ritje vlak bij huis raakte de trapper plotseling los. Het schroefdraad in de krenk bleek kapot en dus kon ik de trapper niet terugzetten.

Bij aankoop van de fiets had ik expliciet gevraagd of ik ermee terug kon als de fiets iets zou mankeren. In eerste instantie kreeg ik het telefoonnummer van de zaak waar de fiets vandaan kwam. die wilde het wel repareren, maar dan moest ik de fiets wel komen brengen (in Amesterdam, ik woon in Zoetermeer!) Hier ging ik niet akkoord mee, afgesproken werd dat ze het onderdeel naar de C1000 zouden opsturen, die moeten ervoor zorgen dat de fiets gemaakt wordt.

Nu is de fiets al een week bij de supermarkt, mijn zoon heeft al een maand niet kunnen rijden en ik hou mijn hart vast of hij wel goed gerepareerd wordt. Eigenlijk wil ik liever mijn geld terug en een fiets bij de fietshandel kopen, dan weet ik waar ik aan toe ben als er iets aan mankeert.

In welk geval kan ik van deze koop nog af komen?

550 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 1, 2005 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is onmogelijk dat je een fiets kunt kopen voor 89 euro die je een
fiets kunt noemen. Er is heeft ooit een test gestaan in een
plaatselijke krant bij me waar ze een mountainbike van de ALDI hadden
getest, die fiets noemde ze "een rijdende tijdbom".

In het buitenland is het doodnormaal dat supermarkten fietsen verkopen
voor onwaarschijnlijk lage prijzen. Ook in nederland duiken goedkope
karretjes steeds vaker op, chinese fietsen van dramatische kwaliteit.
Het enigste wat je er mee kan is je kind laten blitsen op het
schoolplein, maar de fiets gebruiken waarvoor hij bedoeld is is toch
niet mogelijk.

ve
door verwijderd - May 2, 2005 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is of je van zon fiets kunt verwachten dat ie lange tijd meegaat. Ik zou zeggen van nee. Maar natuurlijk wel i.i.g. een jaar, dus zeker 1 dag ! Ik zou de supermarkt een termijn geven waarin de fiets in orde is gemaakt (een week, uiterlijk twee) en indien dit niet mogelijk is, of gehaald wordt, mn geld terugvragen.

ve
door verwijderd - May 2, 2005 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik zo'n stomme aankoop gedaan. Alleen dan niet bij een winkel waarvan je degelijkheid verwacht (C1000).

Zelf kocht ik mijn fiets bij een restpostwinkel voor 99 euro. Als
student zag ik dat als goed alternatief voor jatten. Het was inderdaad
chinese rotzooi en ook bij mij viel de volgende dag de trapper eraf!
Met veel moeite en veel kracht heb ik de trapper er weer in kunnen
draaien (je moet met veel geweld door de beschadigde buitenwinding van
het shroefdraad heendraaien). Ook al heb ik technisch gezien rechten...
in dit geval was het me niet de moeite om er veel moeite voor te doen,
want een goede fiets zal ik nooit krijgen voor die 99 euro. Na 4 weken
verschenen de eerste roestplekken. Had ik nu toch maar een fiets van
een zwerver gekocht... Nou ja nee toch niet. Als je ervoor kiest om
voor zo'n prijs een fiets te kopen dan kun je geen hoge verwachtingen
hebben. Mijn fiets fietst nog steeds prima, maar ik verwacht niet dat
ie het meer dan 5 jaar uithoudt. Het was een stomme aankoop, en vooral
stom omdat ik het aan had kunnen zien komen, maar ik had financieel
geen keuze. Als je het geld hebt... laat je dan niet verleiden tot
goedkope rotzooi!

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels heeft mijn zoon zijn fiets terug en is hij weer blij. Nog bedankt voor de adviezen. Als de fiets het komend jaar verder geen problemen geeft hoef ik geen spijt te hebben, maar ik hou mijn hart vast. Ik had beter meteen een goede, waat duurdere fiets kunnen kopen, maar ja, als je ziet hoe de (dure) fiets van mijn andere zoon er na 2 jaar uitziet, is het te begrijpen dat ik daar ook mijn bedenkingen bij heb. Vorige week heb ik die moeten laten repareren voor 136 euro, meer dan de C1000 fiets kostte, maar minder dan een degelijk exemplaar. De toekomst zal leren wat wijsheid is.

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk dat u de moeite heeft genomen om de afloop te laten weten. Dat zouden meer mensen moeten doen ! ;-)

ve
door verwijderd - Aug 9, 2005 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cspook,

Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen (dus bij een defect) die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. In jouw geval stel je gewoon dat de fiets binnen het eerste halve jaar na aankoop niet defect mag raken. Je hebt dan wettelijke garantie (B.W. boek 7). Van de verkoper kun je dan nakoming van de onderstaande punten eisen:

  1. Dat het product kostenloos wordt hersteld of vervangen.

  2. en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,

  3. Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.

  4. als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,

  5. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

Bewijslast

Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het defekt kostenloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. In eerste instantie moet je de verkoper in de gelegenheid stellen om in dit geval jouw fiets te herstellen. De wettelijke garantie is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Je hebt dus bij de wettelijke garantie niets te maken met de fabrikant of de importeur, maar uitsluitend met de verkoper!!! Pas wanneer de fiets op hetzelfde onderdeel meer dan twee keer defect raakt kun je los van wat hierboven staat de verkoper in gebreke stellen en schriftelijk je geld terug eisen (W.B. boek 6). Lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper. Sukses, groeten, Ton.

http://wetten.overheid.nl/

vink aan: wetten

zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7

Brochure Koop en Garanties

Stichting de Ombudsman

Consumentenrechtprodukten