pavoordf
door pavoordf Nov 20, 2013 om 12:59
Auto & vervoer

Fietsers van rechts

Tegenwoordig hebben fietsers van rechts voorrang. Fietsers hadden al voorrang op afslaand verkeer, wanneer ze rechtdoor rijden op dezelfde weg als het afslaande verkeer.

Ik woon op de hoek van een weg waar aan beide zijden een fietspad is. Nogal wat fietsers hebben hier de gewoonte om op het verkeerde fietspad te rijden, aan de linkerkant van de weg, tegen het verkeer in. Vraag die ik nu heb, hebben deze fietsers op de kruising voorrang op verkeer van links en op afslaand verkeer?

7777 13 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 20, 2013 om 13:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Bestuurder gata de weg op aan je rechterkant en er is geen sprake van een voorrangsweg. Dan heeft de bestuurder voorrang. Of ze nu aan de linker of rechterkant fietsen doet hier niets aan af. Ook een fietser is een bestuurder. Voetgangers hoeft u niet voor te laten gaan.

Zoals u het nu aangeeft, gaat deze fietser rechtdoor, maar op het verkeerde fietspad. Aangezien rechtdoorgaand verkeer voor gaat afslaand verkeer. Dient u de fietser voor te laten gaan

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommige fietspaden mogen aan beide zijden in verschillende richtingen bereden worden.

Hou er wel rekening mee dat een als er een aanrijding is tussen een fietser en bijvoorbeeld een auto, de auto in principe altijd aansprakelijk is, behalve als hij overmacht kan aantonen.

Maar een fietser die hem tegemoet rijdt op het verkeerde fietspad is geen overmacht. Dus geef maar gewoon voorrang.

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afslaand verkeer moet ook aan de voetganger voorrang verlenen, als hij wil oversteken.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 20, 2013 om 13:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Voorrang moet altijd nog gegeven worden, deze nemen en afdwingen is tegen de verkeerswet

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2013 om 13:20
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Mag je nog blij zijn dat die fietsers niet aan het what appen zijn, sms sen, of muziek aan het zoeken zijn met een grote koptelefoon op. En niet kleuren blind zijn, want ik ervaar dat veel fietsers dat zijn.

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2013 om 14:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pavoordf,

Fietsers worden (terecht??) extra beschermd.
Lees hier de info (van ANWB rechtshulp).

Een fietser dient zich OOK aan de verkeersregels te houden!

Maar:
Kinderen tot 14 jaar
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een fietser/voetganger jonger dan 14 jaar, is de eigenaar van het motorrijtuig nagenoeg altijd aansprakelijk voor alle schade die het kind oploopt.

Personen vanaf 14 jaar
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, is de eigenaar van het motorrijtuig minimaal voor 50% aansprakelijk voor de schade die de fietser/voetganger oploopt.

Geen schuld, wel aansprakelijk?
Met de beschermingsregel voor fietsers en voetgangers gebruikt de wetgever een vorm van aansprakelijkheid waarbij 'schuld' van de bestuurder niet beslissend is.

Met vr.gr.

pavoordf
door pavoordf - Nov 20, 2013 om 14:38
519 Antwoorden / 73 Vragen

Dank to zover
In de meeste antwoorden gaan jullie er van uit dat verkeer van links een auto is. Komt waarschijnlijk door mijn eigen inleiding. Verkeer van links, of afslaand verkeer, kan ook een brommer, snorfiets of andere fietser zijn. Ook zij het dikwijls snorfietsen/scooters (geen brommers) die over het linker fietspad rijden, tegen het verkeer in. Het fietspad is niet bedoeld voor twee richtingen, zoals iemand suggereerde. Het gaat mij hier overigens niet om de aansprakelijkheid maar om de vraag of de verkeersdeelnemer die een verkeersovertreding begaat door aan de verkeerde kant van de weg te rijden voorrang heeft op verkeer van links en op afslaand verkeer

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zet anders in uw inleiding scooter/ bromfiets. Dus een voertuig wat een WA verzekering moet hebben.

Ook wil het niet zeggen, dat als iemand een verkeersovertreding begaat een andere verkeers deelnemer dan rechten op kan eisen

Voorrang krijg je en neem je niet.

pavoordf
door pavoordf - Nov 20, 2013 om 15:26
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 nov 2013, 14:52]
Voorrang krijg je en neem je niet.

Nee, je hebt wel of geen voorrang. Of je voorrang krijgt is een andere zaak. Zo kan je ook ten onrechte voorrang krijgen (wel krijgen, maar niet hebben)

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is nu uw probleem? Als er een aanrijding plaatsvindt wordt niet slechts gekeken of de tegenpartij een verkeersovertreding beging, maar naar de hele situatie.

Ik passeer regelmatig een kruispunt, waar op de kruisende weg de laatste afslaande auto's net nog door rood rijden. Mijn licht staat dan al op groen, maar dat wil niet zeggen dat ik ongestraft tegen ze aan mag rijden.

pavoordf
door pavoordf - Nov 20, 2013 om 15:37
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 nov 2013, 15:32]
Ik passeer regelmatig een kruispunt, waar op de kruisende weg de laatste afslaande auto's net nog door rood rijden. Mijn licht staat dan al op groen, maar dat wil niet zeggen dat ik ongestraft tegen ze aan mag rijden.

Het kan ook omgekeerd. De auto die door rood rijdt kan ook jou aanrijden. Dat kan hier dus ook. Een auto die rechts afslaat kan door een snorfiets die van de verkeerde kant komt in de flank aangereden worden

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is het hem juist. Ik sta stil voor een stoplicht, dat andere gaat op rood, er piept er nog een doorheen, dat moet ik dus zien. Ik trek uiteraard langzaam op, dus moet stoppen, ook al heb ik voorrang. Hij krijgt in ieder geval een bon, maar ik heb ook niet gekeken.

Met de snorfiets is het simpel. Afslaand verkeer moet altijd voorrang verlenen, dus kijken, want er kan ook een voetganger oversteken. En bij een aanrijding tussen een snorfiets en een auto is de auto aansprakelijk, behalve als hij overmacht kan aantonen.

sw
door swat1500 - Nov 20, 2013 om 20:23
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk in de betreffende verkeersbepalingen. De wet kent geen uitsluitingsbepaling voor het geval men aan de verkeerde kant van de weg rijdt. Het feit dat men aan de verkeerde kant rijd kan wel van invloed zijn op mate van aansprakelijkheid voor de schade bij een eventuele aanrijding.