bond007
door bond007 Aug 23, 2010 om 11:58
Auto & vervoer

Fietsslot openbreken met Dremel ?

Mijn vrouw is haar Fiets-sleutel (ASSA-slot) thuis kwijtgeraakt, helaas was dit reeds het enigste (reserve-)sleuteltje dat ze had.

Nu weet ik dat je zo'n fietsslot ter vervanging met een haakse slijptol kan openbreken, maar die is even niet bij de hand.

Nu heb ik sinds kort zo'n klein Dremel-setje, zou het wellicht daarmee (met het juiste slijp-schijfje) lukken (zal wel iets langer duren..), of is dit staal daarvoor gewoon "te hard".

Gaarne advies (geef gelijk toe, 't nijgt naar illegale activiteiten, maar 't gaat toch echt over haar eigen fiets !)

grtjs, bond007

19227 5 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - Aug 23, 2010 om 12:23
827 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon proberen zou ik zeggen. En er is niets "illegaals" aan, het is toch Uw eigendom en daar mag U in feite mee doen wat U wilt.

bond007
door bond007 - Aug 23, 2010 om 13:11
25 Antwoorden / 20 Vragen

Tja, even antwoorden op m'n eigen vraag..... ben tussen de middag toch even naar huis geweest en gewoon m'n bedenksel tot uitvoer gebracht (zoals "tp" ook voorstelde in zijn/haar antwoord), wat blijkt...... Tot mijn verassing ging het afslijpen met dat kleine dremeltje uiterst gemakkelijk (wel de tijd nemen, mede om het slijptooltje af te laten koelen...), binnen 5 minuten was de ring 'open'.
(had toch eigenlijk verwacht dat dit staal toch ietsjepietsje harder was..... nogmaals deze vraag is niet bedoeld om wie dan ook op rare illegale gedachten te brengen, maar met zo'n handzaam Dremeltje doe je een hoop (zeker als die dingen op Accu verkrijgbaar zijn....)

Maar nu..... om een (ASSA-) nieuw slot te plaatsen moet de 'kast' ook worden gedemonteerd, dus los van de staande achtervork, dacht dat dat een kwestie van 2 boutjes was, maar bij deze (Gazelle-)fiets "lijkt" het erop dat dit ASSA SL9 slot onwrikbaar en dus tamelijk definietief met het frame verbonden te zijn met ontoegankelijke bevestigingpunten

Zie ook geen mogelijkheid/plaats om hetzij met een slijptol of dremel deze punten te 'breken', ben ik nu genoodzaakt om alsnog naar de (dure) fietsenmaker te gaan voor een oplossing ? Kan natuurlijk het overblijfsel van het slot laten zitten en een 'los' nieuw slot gebruiken, maar dat leidt geheid tot vragen..
Iemand (wijze) raad ?

m.vr.gr. Bond007

genius
door genius - Aug 25, 2010 om 13:32
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo bond007,

Ik ben net met mijn eigen fiets bezig geweest en heb het volgende geconstateerd: Bij mijn AXA-slot zit er aan de voorzijde een soort van plastic kap. Wanneer deze wordt verwijderd komen de boutjes waarmee het slot is bevestigd zichtbaar. Deze kunnen dan losgedraaid worden zodat het hele slot eenvoudig van de fiets verwijderd kan worden.

Succes,

G.

bond007
door bond007 - Aug 25, 2010 om 14:25
25 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Genius,
bedankt voor je antwoord, maar was zelf al een heel eind gekomen; via diverse websites kwam ik op de info m.b.t. Gazelle en het gemonteerde AXA SL9 erachter dat het slot na openbreken alleen verwijderbaar was door het achterwiel te demonteren; dan kom je automatisch bij een verticale bout door het spatboard heen die je (met torckx, dat dan weer wel...) los kunt draaien, waarna het Slot eenvoudig weg van een soort platte montage-plaat kon worden afgehaald (deze montageplaat kan je ook weer weghalen, maar bij montage van nieuwe, zelfde slot kan je die weer naadloos hergebruiken...

Sorry voor de late terugmelding dat alles weer 'ns goed is afgelopen, maar drukke andere werkzaamheden (d'r moet toch wat verdiend worden.... zeker om zo'n nieuw slot te betalen..) verhinderde me dat .... in ieder geval bedankt voor de reacties, m.vr.gr. Bond007

genius
door genius - Aug 25, 2010 om 14:32
886 Antwoorden / 4 Vragen

Oké, fijn dat het alsnog is gelukt.

Bedankt voor de terugmelding.

M.vr.gr.

G.