we
door westmaas Oct 7, 2008 om 22:00
Auto & vervoer

Fietsverzekering

Mijnheer,mevrouw,

Mijn vrouw heeft in het verleden een fietsverzekering afgesloten.

Nu is de fiets van mijn vrouw gestolen bij het busstation in Brielle.

Zij heeft aangifte gedaan bij de politie.(ook vermeld dat er camera beelden zijn gemaakt!)

Ook heeft ze de verzekeringsmaatschappij op de hoogte gebracht.

Ook heeft ze twee sleutels van het slot opgestuurd.

Een was de originele sleutel de ander was een kopie.

Zij was namelijk in het verleden een sleutel kwijt geraakt.

Dus wat doet een normaal persoon hij gaat een sleutel bij laten maken.

Want je hebt gelukkig nog een reserve sleutel.

De verzekering stuurt een bericht dat er geen vergoeding kan plaats vinden!

Er moeten namelijk 2 originele sleutels overhandigd worden!!

Dus als je een nieuwe fiets koopt moet je meteen 2 kopieen laten maken van de sleutel!!

Wij hebben sterk vermoeden dat zij niet willen vergoeden!

Wat kunnen wij doen om ons recht te krijgen?

Met vriendelijke groet,

J.Westmaas.

11755 15 Rapporteer

mastag
door mastag - Oct 7, 2008 om 22:28
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste heer Westmaas,

Ik zou als eerste even de polisbladen erop naslaan om te zien of deze uitsluiting erin staat.
Zo ja, dan wordt het een moeilijke zaak tenzij de camerabeelden opvraagbaar zouden zijn om aan te tonen dat niet uw vrouw de fiets heeft meegenomen en dat dit ook niet met een sleutel is gebeurd. Dat zou dan te zien moeten zijn.
Als de voorwaarden niet over originele sleutels reppen, direct een aangetekende brief de deur uit met verwijzing naar het  polisblad.
Maar ondanksalles vermoed ik dat u aan het kortste eind gaat trekken, hoe krom dan ook.
Veel succes
Mastag

ca
door carola48 - Oct 7, 2008 om 23:18
11 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan mij nog herinneren van mijn brommerverzekering, dat je bij verlies van een sleutel dat moest melden bij de verzekering. Zodat ze weten dat je een sleutel erbij hebt laten maken.

Misschien dat U dat ook had moeten doen?

Vriendelijke groet ,Carola

mo
door monica - Oct 7, 2008 om 23:59
70 Antwoorden / 8 Vragen

Een jaar geleden heb ik een nieuwe fietsverzekering afgesloten. Van de verschillende verzekeringen heb ik eerst de voorwaarden opgevraagd. In al die voorwaarden stond dat er 2 orginele sleutels ingeleverd moeten worden. Ook stond er wat je bij vermissing van een sleutel zou moeten doen: een duplicaat-sleutel aanvragen.

Helaas als dit ook zo in polis staat, heeft u pech, camerabeelden of niet. U had toch ook iemand kunnen vragen de fiets mee te nemen, zodat u een nieuwe kon claimen?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 8, 2008 om 00:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag meneer Wetsmaas,

De tip welke ik u nu geef heeft u niets meer aan, maar bij het kopen van een nieuwe fiets voor uw vrouw kan dit misschien van nut zijn.

De verzekeringsmij stelt als eis dat de 2 originele sleutels ingeleverd moeten worden bij een claim.

Daar kunt u aan voldoen als je meteen na aankoop van de fiets 1 sleutel bij laat maken. De originele sleutels laat u thuis in het sleutelkastje en het slot bedient u uitsluitend met de bijgemaakte sleutel.
Raakt ze de kopie kwijt, dan meteen weer een kopie laten maken, tot de verzekering afgelopen is.

Hardware ERror MAN.

erik2
door erik2 - Oct 8, 2008 om 12:26
29 Antwoorden / 13 Vragen

Tja spijtig, het klop de antwoorden die u reeds gekregen heeft. Geen twee orginele sleutels en u kunt fluiten naar uw geld. (Als dit in uw polis voorwaarden staat). Verzekeringmaatschappijen zijn gewoon witte boord criminelen en proberen koste wat kost om te alle tijden onder hun betalings plicht uit te komen! En als u eens vergeet om een keer de premie niet op tijd te betalen hangen ze gelijk bij u aan de bel! Mijn tip.... Koop een goedkoop hang slot (met twee sleutels) en zeg bij uw verzerkering dat u vergeten bent te vermelden dat uw fiets tevens ook met een kettingslot op slot stond. Overhandig de twee orginele sleutels van het ketting slot en de verzekering is tot uitbetaling verpicht! Dit is niet erg netjes, maar wat te doen tegen witte boord criminelen verzekeringsmaatschappijen

do
door dolfijn98 - Oct 8, 2008 om 13:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

het klopt dat er 2 originele sleutels ingeleverd moeten worden. wij hebben dat ook gehad.

volgens mij stond er bij ons in de polis dat als je een sleutel kwijt was dat het aan de verzekringsmaatschappij moest door geven.

gr marian

ha
door haantje007 - Oct 8, 2008 om 14:31
16 Antwoorden / 16 Vragen

Beste meneer Westmaas,  Ik ben ook bang dat u helaas geen recht heeft op uitbetaling omdat u niet voldoet aan de voorwaarden van 2 originele sleutels.

Ik heb trouwens een hele goede ervaring met een uitbetaling na het stelen van mijn fiets. Nadat ik aangifte had gedaan en de 2 originele sleutels had opgestuurd kon ik redelijk snel mijn nieuwe fiets ophalen. Een paar maandenl later vond ik mijn eigen gestolen fiets terug en na wat speurwerk heb ik de politie erbij gehaald en is er een jongen aangehouden. Hiervan heb ik melding gemaakt bij de verzekeringsmaatschappij. De fiets was helaas niet heel veel meer waard, omdat het slot eraf was gezaagd en er waren nog diverse beschadigingen. Omdat ik een nieuwe verzekering heb moeten afsluiten voor de nieuwe fiets was ik toch gedupeerd. Ik heb gevraagd om premierestitutie cq vergoeding. Als dank voor mijn speurwerk toch nog 50 euro gekregen.  Dus dat een verzekeringsmaatschappij niet wil betalen is niet mijn ervaring.

lo
door loesje48 - Oct 8, 2008 om 14:49
116 Antwoorden / 17 Vragen

Beste J Westmaas,

Ik kan me de opstelling van de verzekeringsmij mbt tot de sleutels wel voorstellen: de fiets is alleen verzekerd indien hij aantoonbaar op slot stond (wat in mijn ogen heel redelijk is). Om dit aan te tonen heeft u inderdaad de twee originele sleutels nodig (of een bij de verzek.mij geregistreerde reserve sleutel). Maar, indien camerabeelden onweerlegbaar aantonen dat de fiets met geweld is meegenomen, zou u in mijn ogen best nog kans kunnen maken op vergoeding. Let wel, ik ben geen verzekeringsexpert of jurist, maar het gaat er toch om dat u kunt aantonen dat de fiets is gestolen terwijl hij op slot stond? Camerabeelden voldoen in mijn ogen hier nog meer aan dan 2 orignele sleutels (wie zegt dat u niet rondrijdt met een derde, namaaksleutel?). Met de opmerking dat u iemand zou kunnen hebben ingehuurd ben ik het niet eens, dit kan toch altijd het geval zijn? Ook als er twee originele sleutels waren.

Probeer het op deze manier. U zult overigens geen rechten hebben op de camerabeelden, u zult hiervoor denk ik bij de politie aan moeten kloppen. Succes!

al
door albertk - Oct 8, 2008 om 15:06
14 Antwoorden / 1 Vragen

In een van antwoorden las ik: maak meteen een kopie en berg de 2 originele sleutels op 'voor het geval dat' . Dit werkt echter ook niet altijd. Verzekeringsmaatschappijen stellen vaak als eis dat één van de sleutels 'normale slijtsporen' moet hebben, m.a.w. hij moet zijn gebruikt.

go
door govertjeampt - Oct 8, 2008 om 15:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mijnheer Westmaas,

Wat het advies betreft om na aankoop een kopie te maken van een van de twee origenele sleutels en uitsluitend de kopie te gebruiken, de volgende waarschuwing. Ik heb van iemand gehoord dat hij dat had gedaan, en toen zijn fiets gestolen was de twee originele sleutels heeft ingeleverd. Hij ving vervolgens bot bij de verzekeringsmaatschappij omdat die geconstateerd had dat de twee originele sleutels geen gebruikssporen vertoonden, wat inhield dat er welhaast 'illegale' kopieën van de sleutels gemaakt moesten zijn. Het bezit van de twee originelen was daarmee geen overtuigend bewijs meer dat de fiets ten tijde van de diefstal op slot had gestaan... Kortom, doe gewoon wat de polisvoorwaarden voorschrijven: gebruik de originele sleutels en meld verlies van een sleutel bij de verzekeraar.

Govert

brego
door brego - Oct 8, 2008 om 15:46
13 Antwoorden / 8 Vragen

Kort geleden heb ik mijn fietssleutel in het water laten vallen. Ik heb toen met de verzekering van Unigarant gebeld en deze adviseerde mij nogmaals te bellen als ik de kopie van mijn fietssleutel had ontvangen dit is nl. verplicht volgens de voorwaarden. Via een sleutel service dienst van Trelock heb ik dus de kopie van mijn fietssleutel ontvangen en dit gemeld bij Unigarant. Waarschijnlijk had u dit ook moeten doen. Het gaat er dus niet om bij wie de sleutel laat kopiëren als je het maar meld. Dit kan dus de boosdoener zijn waarom zij niet uitkeren.

Succes verder

tinekeveld
door tinekeveld - Oct 9, 2008 om 08:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het misschien proberen via uw WA verzekering.

Mijn fiets was uit mijn schuur gestolen, NIET op slot en mijn fiets stond ook niet op slot. Ik heb mijn verzekering gebeld en eerlijk verteld hoe het zat, (het was een 2e handsfiets) en ik mocht een andere fiets kopen van dezelfde prijsklasse dat ik betaald had bij de fietshandelaar, binnen een week had ik het geld gestort op mijn rekening!!  Het is te proberen bij Uw verzekering.

Tineke

holstein
door holstein - Oct 9, 2008 om 08:40
922 Antwoorden / 16 Vragen

Twee originele sleutels is een voorwaarde van de verzekering en zal ook vast en zeker in de polis staan.
Als ze het puntje precies gaan spelen dan zeggen ze dat wanneer u een sleutel kwijtraakt, u er bij hun melding van moet maken en evt een originele sleutel bij het slot moet bestellen......

tinekeveld
door tinekeveld - Oct 9, 2008 om 16:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry,

Ik zeg weg WA verzekering, maar ik bedoelde de inboedelverzekering, die vroegen nergens naar ik hoefde ook de aankoopbon niet op te sturen.

groetjes Tineke

edwardus
door edwardus - Oct 9, 2008 om 22:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Tineke, dat klopt, in je eigen afgesloten schuur valt de diefstal onder de inboedelverzekering (kan zijn dat er sporen van braak aangetoond moeten worden). Dat geldt alleen niet voor diefstal nabij een busstation, vergeet dat maar meteen.