Foute diagnose reparatie auto. Wie draait op voor de onnodig gemaakte kosten
Graag vraag ik uw medewerking/kennis betreffende het volgende: op 12-3-2012 wordt de dynamo van mijn auto (Ford Fiesta) vervangen door een erkend Forddealer. In januari 2013 kom ik bij mijn eigen garagehouder met de klacht dat er vanuit de motor een vreemd geluid klinkt. De garagehouder stelt vervolgens 2 keer de verkeerde diagnose en vervangt onnodig onderdelen. Op 20-3-2013 blijkt na grondig onderzoek dat het de dynamo is. Mijn garagehouder neemt contact op met de erkend Forddealer die een jaar eerder de reparatie heeft uitgevoerd. Deze geeft niet thuis. Ook Ford Nederland geeft niet thuis vanwege het feit dat de onderdelengarantie termijn al is verstreken (alsof een dynamo het maar 1 jaar hoeft te doen???) Naast het feit dat ik met een nota van mijn garagehouder zit betreffende 2x een foute diagnose en de bijbehorende onderdelen/reparaties, heeft ook mijn garagehouder zijn handen van dit geval afgetrokken? Terwijl ik in januari nog met mijn klacht binnen de garantietermijn viel.Had mijn garagehouder sneller en preciezer gereageerd dan was het euvel kosteloos verholpen. Ben ik nu verplicht de kosten/reparaties t.b.v. het hinderlijke geluid aan mijn auto aan de garagehouder te voldoen terwijl hij de verkeerde diagnose stelde? En kan ik de garagehouder aansprakelijk stellen w.b. de kosten voor een nieuwe dynamo?
lastig geval.
als de Ford dealer en Ford NL. de keutel intrekken houdt het vlug op.
ik weet niet exact hoe het bij een Ford zit maar de dynamo maakt bij veel merken deel uit van de distributie. hij kan er ook door aangedreven worden en/of deel uitmaken van de spanning op de riem.
een foute diagnose in deze is door een niet specialist vlug gemaakt en dat kan je hem niet kwalijk nemen, het is immers uw keuze niet naar een dealer te gaan.
wel vind ik dat Ford wel erg kort door de bocht gaat door dit niet te accepteren als garantie of coulance, je mag er idd vanuit gaan dat een dynamo zeker een jaar meegaat.
overigens vraag ik mij af of hier ook niet het garantietermijn van 2 jaar geldt, dit kunt u informeren bij het juridisch loket oid.
Waarom bent u de eerste keer niet direkt naar uw eigen garage gegaan, het is tenslotte zoals u zegt uw eigen garage. Wat is een verkeerde diagnose . Voor de garantiebepalingen kunt het beste op de achterkant van uw factuur kijken, daar staan de leveringsvoorwaarden en garantie bepalingen.
Ik vind ook dat de garagehouder niet hoeft te betalen voor de dynamo, een coulance voor de onnodig uitgevoerde werkzaamheden zou hem sieren. Probeer dit in alle rust en overleg te schikken, met de hakken in het zand kom je er niet. Tja en autorijden en onderhoud daarvoor kost nou eenmaal geld.
Succes
Uw eigen garage houder is een kluns.
Als blijkt dat het geluid uit de dynamo komt dan is dat onmiddellijk vast te stellen.
Door iedereen die een beetje verstand van auto's heeft.
Dat geluid kan alleen maar worden veroorzaakt door een kapot kogellager, meer kan er niet stuk gaan in een dynamo.
Mijn brandende vraag : wat heeft uw eigen garage eigenlijk vervangen, zonder de dynamo ?
Kijk of de garage lid is van de Bovag. Zo ja kunt u daar heen met uw klacht. Had mijn spatbord laten spuiten maar er was kleurverschil. Naar de Bovag en de heren konden het overdoen.(gratis) Toen was het wel goed.
Ik weet dat het bij ons zo is, wat in de voorwaarde staat (al gaat het dan over een andere branche) dat wij garantie geven voor een jaar, mits er ook niemand anders aan de installatie komt, gebeurd dat wel vervalt de garantie, denk de Ford dealer daar dan ook niet zo over. Zou ik ook doen want ja je bent immers naar een andere dealer gestapt.
Resumerend:
- De dynamo wordt door een erkende dealer vervangen. Daarmee zijn de klachten opgelost. Want pas een jaar later krijgt u nwe klachten. Punt.
- Nwe klachten. U wendt zich tot uw 'eigen garage'. Waarom niet bij de erkende dealer? Garage stelt volgens u tot tweemaal toe verkeerde diagnose en vervangt 'onnodig' onderdelen. Welke onderdelen?
Conclusie: Verkeerde diagnoses stellen en onnodige onderdelen vervangen hoeft u niet te betalen. Oude onderdelen moeten wederom teruggeplaatst worden indien de reparateur dit nog ziet zitten. Verhaal halen bij de FORD-dealer is onbegonnen werk. De garantie is inmiddels verlopen. Punt.
een dynamo kan div geluiden veroorzaken bv door een kapotte vrijloop pylie
door een veld wikkelings defect en een uitgelopen lager.
dit alles is redelijk gemakkelijk vast testellen.
neem desnoods even de multie riem los en laat maar even lopen.
het had wijzer geweest dat u eerst naar die dealer was gereden.
op het onderdeel zit 1 jaar fabrieks garantie.
een dynamo is een zwaar belast onderdeel.
een jaar is kort maar komt wel voor.
kijk eens op uw factuur of het echt een jaar is geweest de tijd vliegt.
Grindweg,
uw advies om eerst naar de Ford dealer te rijden snijdt geen hout.
TS wist toch niet dat het uiteindelijk de nieuwe dynamo was die geluiden produceerde.
Overigens is de levensduur van de Ford dynamo wel kort geweest.
De dynamo in mijn auto gaat al een half miljoen kilometer mee.
Dat niet alleen wimmi20, ook al is het een onderdeel dat zwaar belast wordt daar moet het dan ook op gebouwd zijn, lijkt me anders maken ze geen goed product.
[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 27 apr 2013, 19:20]Grindweg,
uw advies om eerst naar de Ford dealer te rijden snijdt geen hout.
TS wist toch niet dat het uiteindelijk de nieuwe dynamo was die geluiden produceerde.
Overigens is de levensduur van de Ford dynamo wel kort geweest.
De dynamo in mijn auto gaat al een half miljoen kilometer mee.
de reparatie garantie is meestal 3 maanden.
maar op een dynamo zit een jaar garantie.
die andere garage had niet met de ford dealer moeten overleggen maar client zelf.
dat bedoelde ik
als men bv bij brezan of een andere automaterialenzaak een dynamo haalt zit er ook een jaar garantie op
wat wimmi 20 schrijft is ook zo het is tekort geweest.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer