Garantie op autoreparatie
Ik heb mij auto laten repareren bij een Opeldealer met de melding "krukassensor defect "
Dit onderdeel al 4 x vervangen mbt geen en wel orgineel. En nog 4 onderdelen waarvan de dealer dacht die kunnen het ook zijn.
Nu na 2 maand blijkt het weer de assensor te zijn. Wat kan ik met garantie en wat zou ik nog meer kunnen nakijken... Ik ben de weg kwijt.
Weet iemand raad.......
Groet John
Hallo Johnoo ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud
https://mijn.bovag.nl/dossiers/de-bovag-zekerheden/bovag-garantie-op-reparatie-en-onderhoud
Geachte John,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, wat meer informatie geven?
Om welk type Opel gaat het?
Heeft u de auto bij deze Opel dealer gekocht?
Wat is het bouwjaar en de kilometerstand van de auto?
Wat mankeert de auto precies?
Heeft de Opel dealer deze diagnose gegeven? (dus dat de krukassensor defect is).
Wat hebben deze vragen met het topic te maken, het gaat erom hoe op te lossen !!
Onzinnige vragen!
@GEBOREN AMSTERDAMMER
Wil je de auto van TS kopen dan ?
Absoluut geen onzinnige vragen! Om een mening te kunnen geven over de vraag van TS is het toch wel handig om wat achtergrondinformatie te hebben. Het maakt heel veel uit met troubleshooting of het gaat om een relatief nieuwe auto gaat waarvan je kunt verwachten dat de meeste onderdelen nog heel zijn, of een oude auto waar je storing op storing kunt hebben. Vaak is het niet mogelijk om iets te vinden wat defect is voordat je het deel daarvoor hebt gerepareerd.
Oftewel: de casus is compleet anders als TS een 2 jaar oude auto heeft of dat het een 15 jaar oude auto betreft.
De vraag die moet worden opgelost is hoe het zit met de garantie op een reparatie.
Eventuele antwoorden op vragen die gesteld worden door Geboren Amsterdammer leveren daarbij geen bijdrage.
Derhalve zijn ze onzinnig.
Geachte Kazuri, John de Vries, en Henry1942,
Het is belangrijk om te weten om welk model Opel het gaat, kijk maar naar het antwoord van Sira hieronder.
Dank RJW voor uw onderbouwing.
Vreemd is, dat de topicstarter nog niet heeft gereageerd....
@Geboren Amsterdammer
Je snapt er niks van!
Het nadeel van dealerbedrijven is dat ze niets meer van auto's afweten. Als de computer een storing aangeeft, dan wordt dat vervangen. Zo heb ik tijden geleden mijn Chevie naar de Opeldealer gebracht en de computer gaf allerlei foutmelding. Of ze bij het goedkoopste onderdeel konden beginnen en hopen dat het euvel snel verholpen was. Bleek er gewoon een kabelbreukje geweest te zijn. Maar ja, dat gaf de computer niet aan.
Wellicht is een second opinium bij een plaatselijke handige Harry een slimmere optie.
"Het nadeel van dealerbedrijven is dat ze niets meer van auto's afweten."
Dat is wel erg kort door de bocht. Misschien heb jij zo'n ervaring met jouw dealer maar het is zeker niet de norm. Ik zou niet teveel op handige Harries vertrouwen. Dat is vaak toch echt van de regen in de drup.
Brandt het motormanagement lampje zo nu en dan? Zolang het continue brandt, dus niet knippert, zou ik mij daar maar niet druk over maken, google maar eens op motormanagement lampje Opel. U bent niet de enige met dit euvel.
Ik rij thans in mijn 2e Opel Frontera. Mijn eerste was van 1991 en mijn tweede van 2002, hier rij ik sinds 2013 in.
Beide Frontera's hadden hetzelfde "probleem". Lampje kan weken uit zijn en ineens brandt het weer, maar gaat ook vanzelf weer uit. Bij mijn eerste Frontera werd òf de Lambdasonde, òf de krukassensor, òf de nokkenassensor als storing aangegeven, maar wat er ook vervangen werd, het lampje was het meest volhardend, na verloop van tijd brandde het weer.
Bij mijn huidige auto exact hetzelfde, lampje weken uit en dan weer dagen aan. Vorig jaar moest toevallig wèl de nokkenassensor worden vervangen en sinds die vervanging gaat het lampje helemaal niet meer uit. Beide auto's hadden verder nooit problemen, niet tijdens starten, niet tijdens het rijden. Ik let er niet meer op, behalve als het lampje zou gaan knipperen, want dan mag ik niet verder rijden.
En nu maar hopen dat ts dit leest, kan hij met een gerust hart blijven rijden en zich niet druk maken om eventuele garantie.
Dat is inderdaad te hopen voor hem, anders heeft hij straks alle sensoren nutteloos laten vervangen en is het "probleem" nog niet opgelost en daarna heeft hij een echt probleem en dat is z'n portemonnee.
Maar heb jij een oplossing dan?
Is een algemeen probleem: alle sensoren van de meeste moderne auto's (behalve Dacia) zijn verbonden met een centrale computer waarbij alle data door een zgn. CAN-bus loopt. Gevolg: als er een melding komt dat sensor X kapot is, kan dat inderdaad betekenen dat sensor X kapot is. Maar het kan ook een draadbreuk zijn, een slecht contact ergens, een probleem van de computer zelf of zelfs een hele andere sensor....
Heb zelf een Seat gehad met signaal rempedaalsensor kapot, auto in noodloop, in Duitsland naar dealer gebracht, €450 armer naar huis en ja hoor, in NL opnieuw in de noodloop met zelfde melding... Seat-specialist (geen dealer) gaf al aan dat het (ivm benodigde arbeidsuren en daaraan verbonden kosten) onbegonnen werk was: blijkbaar werd de melding veroorzaakt door een ander probleem en dan moet je de hele electronica stap voor stap gaan nakijken.
Ik ga er wel van uit dat bij jou de dealer de melding steeds verwijdert....
Oplossing: meld je probleem bv op de website problemcar; en vraag eens rond (bv op forum v/d website autoweek) wie er een echte specialist weet. Die willen soms nog wel eens weten in welke hoek het probleem kan zitten. Als je lid bent v/d ANWB: leg je vraag eens voor aan de Wegenwacht, die weten met hun database ook van heel veel problemen de soms vreemde oorzaak !
Ook bij Dacia is alle verbonden met een centrale unit. Ze gebruiken immers dezelfde spullen als die Renault in een Clio stopt. En ze moeten wel, zonder fatsoenlijk motormanagement kan je geen auto meer bouwen die aan alle uitstootnormen voldoet (plus dat het goedkoper is om iets standaards uit het magazijn te pakken dan iets "ouds" te moeten produceren voor relatief kleine aantallen auto's).
Het is vriendelijk dat mensen proberen mee te denken maar normaliter heb je altijd garantie op reparaties EN onderdelen mits de reparatie inderdaad is uitgevoerd door een officiële merkdealer of BOVAG -erkend bedrijf. (Ik meen twee jaar).
Garantie is leuk, maar het lijkt mij niet dat TS blij wordt door elke keer naar de dealer te moeten voor een nutteloze reparatie. Dan is advies geven om het probleem op te lossen handiger dan heen en weer te blijven rijden.
Kijk eens op Problemcar.nl daar vind je vaak de echte oorzaak.....
Is je accu wel goed genoeg, bij lagere spanning komen er ook vaak spook storingen!
Reset en kijken of weg blijft is mijn eerste reactie, pas als bleef of vaker terug kwam zoeken...
En vaak is niet het onderdeel wat computer aangeeft maar iets anders de oorzaak.
Zonder Model, type motor en bouwjaar een loterij als vragensteller niet terug wenst te komen...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer