ja
door jacbigboss Jan 19, 2006 om 21:17
Auto & vervoer

Garantie op tweede hands auto

mijn auto is nu 5 maanden oud  volgens de papieren heb ik maar drie maanden garantie  is het niet zo als je meer als 10.000 euro betaald de garantie niet langer  ik heb hem bij een bovac garage. wie kan mij helpen ?

1613 10 Rapporteer

bitbyter
door bitbyter - Jan 19, 2006 om 21:29
114 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jacbigboss,

Als uw auto de Bovag garantiepas heeft dan is de garantieperiode 6 maanden. e.e.a. na te lezen op de site van Bovag (link hieronder)

Bovag

Succes

ro
door rosenthal - Jan 20, 2006 om 16:05
53 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik mij niet vergis dan heb je recht op minimaal een half jaar garantie. Dit geldt niet alleen voor auto's, maar ook voor andere producten. Zelfs als je een huisdier koopt, dan heb je recht op een half jaar garantie. Het klinkt gek, maar in de zin van de wet is zelfs een huisdier een product.

me
door megegj - Jan 20, 2006 om 19:03
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou je aan willen raden deze vraag te laten beantwoorden door de verkoper, v??rdat je de deal sluit. Als hij de Bovagvoorwaarden hanteert, kan hij je vooraf een bovagcontract laten en zien en verklaren, dat dit geldt voor de betreffende wagen.

Uiteraard moet er bij staan waarop de garantie betrekking heeft en wat uitgesloten is.

Gert.

lemmy
door lemmy - Jan 20, 2006 om 21:32
42 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al zeggen de Bovag-voorwaarden 6 maanden garantie, als in de koop
overeengekomen wordt dat er 3 maanden garantie wordt gegeven (of welke
termijn dan ook), dan gaat die overeenkomst boven de Bovag-voorwaarden.
Immers: tijdens de onderhandelingen kun je (ook bij Bovag-leden)
afwijken van de standaardvoorwaarden. Minder garantie uit zich immers
in een lagere verkoopprijs.

Je kunt de auto ook zonder garantie kopen als je dat wilt; je kiest dan
voor een lagere koopprijs en in ruil daarvoor laat je de garantie
vallen. Wel moet in dit geval op het (ondertekende) koopcontract
duidelijk vermeld staan dat je het voertuig koopt met 3 maanden
garantie. Staat hierover niets op het contract vermeld, dan mag je er
van uit gaan dat de Bovag-voorwaarden gelden (een verwijzing naar deze
voorwaarden staat ook op het contract).

Uit jouw verhaal maak ik op dat je gekozen hebt voor drie maanden
(althans, je het hebt koopcontract met deze garantietermijn getekend),
dus in dat opzicht kun je weinig hieraan doen.

Wat wellicht nog wel een optie is, is de wet op de
consumentenbescherming. Deze wet gaat boven alle contracten en zegt dat
je als consument bepaalde verwachtingen mag hebben van een gekocht
product. De vraag hier dan ook is, of de auto aan de verwachtingen
voldoet.

Ik heb te weinig informatie om hier uitsluitsel over te geven. Leeftijd
van de auto is van belang en wat er op dit moment aan de hand is. Bij
een vrij jonge auto met weinig kilometers is het bijvoorbeeld niet
logisch dat de versnellingsbak aan puin ligt (even uitgaande van
normaal gebruik en onderhoud). In een dergelijk geval kun je dus als
koper een beroep doen op de wet consumentenbescherming. De kosten van
reparatie komen dan in ieder geval niet geheel voor jouw rekening. Het
kan zelfs zo zijn dat de leverancier de schade zonder kosten volledig
moet herstellen. Zou dit herstel een meerwaarde opleveren (m.a.w. de
auto is na reparatie beter dan voordat het mankement onstond), zul je
zelf ook een redelijk deel moeten bijdragen. Kom je er met het bedrijf
niet uit, dan kun je in eerste instantie een klacht neerleggen bij de
Bovag. Als het echter mogelijk is, zou ik proberen met de leverancier
overeenstemming te bereiken; dat scheelt een hoop rompslomp.

NB: In bovenstaand voorbeeld is het overigens ook van belang te weten
dat als de leverancier claimt dat jij niet goed met de auto bent
omgegaan, hij dit dan moet kunnen aantonen. Kan hij dit niet dan zal
hij in ieder geval een deel van de reparatiekosten op zich moeten nemen.

Succes!

Lemmy

aj
door ajtr - Jan 20, 2006 om 22:58
46 Antwoorden / 7 Vragen

Lemmy.

Jou verhaal snap ik deels niet.Auto kopen zondergarantie lagere aanschafprijs dat kan ik volgen Vervolgens schrijf je hierdoor laat je de garantie vervallen dat er op het koopkontrakt vermeld moet staan dat je het voertuig heb gekocht met 3 maanden garantie staat er niets dan vewijs je naar de Bovag voorwaarden.Ja en dit snap ik nu even niet.Je koop een auto zonder garantie met lagere prijs en even later zeg je dat er op de koopcontract 3 maanden garantie vermeld dient te staan.???Je kocht toch een auto zonder garantie waarom moet je dan op letten dat er 3 maanden garantie op je koopovereenkomst staat .Leg mij dit eens uit alsje wil want dit snap ik nu niet.

jo
door joop12 - Jan 21, 2006 om 00:42
9 Antwoorden / 8 Vragen

ik heb iets dergelijks net bij de hand gehad. Had een motor voor in de boot gekocht zonder garantie maar met de stellige belofte dat het een prima motor was. Na inbouw bleek hij dus totaal versleten te zijn en het heeft met Rechtshulp anderhalf jaar gekost om de schade vergoed te krijgen. Ging om 5000 euro, dus geen kattenpis. Stom om op een woord en een aardig gezicht te kopen maar ik had dat gedaan.

Waardoor heb ik de zaak gewonnen? Doodeenvoudig omdat het artikel niet beantwoordde aan wat ik er in redelijkheid van mocht verwachten. Voor dat bedrag mag je een perfect draaiende motor verwachten en deze was versleten.

Als je stappen onderneemt wees je er dan wel van bewust dat het een langdurige zaak kan worden waarvan de uitslag niet zeker is voordat de rechter de uitspraak heeft gedaan. Ik heb een expertise laten doen door een onafhankelijk expert en nog heel wat meer dingen. Het heeft bij elkaar anderhalf jaar geduurd.

Wat niet in je voordeel spreekt is dat op papier staat dat je maar drie maanden garantie hebt. Je bent dus net zo dom geweest als ik. Als die verkoper hoog heeft opgegeven van die auto en niet van te voren duidelijk heeft gezegd dat je maar drie maanden garantie hebt kun je misschien wat ondernemen. Anders ben je het zoveelste slachtoffer van de enkele misselijke boefjes die er bijna altijd goed afkomen. Het wordt echt tijd dat wat tegen deze figuren wordt ondernomen. succes en laat horen hoe het verder gaat.

ro
door roger35 - Jan 21, 2006 om 09:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ikzelf heb niet zulke goede ervaringen bij Bovag handelaren/dealers. Voor zover ik weet heb je altyd 3 maanden garantie. Alleen als je dat apart afspreekt en op papier zet, kan je een langere garantie bedingen! En bij geschillen doet Bovag alleen wat voor je als je een Bovag contract, dus dat gele papier, is ingevuld.

lemmy
door lemmy - Jan 21, 2006 om 15:28
42 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ajtr,

Mijn verhaal teruglezende kan ik me voorstellen dat er enige verwarring
is ontstaan. Ik had beter het stukje over 3 maanden garantie via een
nieuwe alinea kunnen beginnen. Het eerste deel van dat stukje tekst
houdt in dat je voor een lagere prijs bijvoorbeeld van  garantie
kunt afzien. In het tweede deel van dat stukje tekts grijp ik terug op
de oorspronkelijke vraag.

Je kunt dus ?f afzien van garantie (in ruil voor een lagere prijs) of
akkoord gaan met een andere garantietermijn dan de normale 6 maanden.
In dit laatste geval moet dit vermeld staan op het koopcontract via
bijvoorbeeld 'Geen garantie' of: 'Drie maanden Bovag-garantie'.

Onderteken je een koopcontract waarop vermeld wordt dat je drie maanden
garantie hebt, dan geldt dus die 3 maanden. Staat er geen vermelding op
het koopcontract over een garantiebeperking maar wel een verwijzing
naar de Bovag-voorwaarden, dan gelden deze voorwaarden.

Uit de oorspronkelijke vraag valt min of meer op te maken dat op het
koopcontract staat dat de koper drie maanden garantie heeft. In dat
geval kun je als koper na deze 3 maanden alleen nog op een beroep doen
op de wet consumentenbescherming.

Ik hoop dat ik hiermee de verwarring heb weggenomen.

Gr

Lemmy

pi
door pieter325 - Jan 23, 2006 om 13:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk heeft u veel langer garantie. De wet zegt, dat u een bepaalt gebruik mag verwachten van uw aankoop. U koopt geen auto om die na drie maanden op de schroot hoop te leggen. Doch ieder bedrijf stelt heel dood lakoniek dat de garantie voorbij is. Neem dat niet en zeg dat u de consumentenbond o.i.d. inschakel.Wel dan rennen ze heel hard. Laat u niet afschepen. Zij hebben u een verwachting verkocht u verwachtte toch immers een lange tijd gebruik te kunnen maken van uw auto. succes pieter.

holstein
door holstein - Jan 23, 2006 om 13:59
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ze geven je 3 maand en dan gaan ze er van uit dat je het accepteert, krijg je er nog een gratis ventieldopje bij en wegwezen.
Wilden ze bij mij ook proberen, maar ik zei dat naar Bovag richtlijnen zijn ze boven dat bedrag als lid verplicht die 6 maanden te geven, zonder gezeur en die kreeg ik dus ook met de opmerking, oh ja nooit aan gedacht, ja gekke gerritje.......
Op je strepen staan en anders geen handel doen, wat in dit geval niet meer telt natuurlijk, maar zo werkt het, moet je eens meemaken hoe rap ze dan meewerken!