jo
door joelpeyre Mar 7, 2009 om 20:10
Auto & vervoer

Gebroken voorveren Citroën Berlingo

Bonjour ,

Ik heb net de uitzending gezien over de voorveren Citroën C3, daar wil ik graag op reageren.
Dit probleem komt niet alleen voor bij de Citroën C3, maar ook bij Berlingo, Berlingo Multispace en Picasso. Deze informatie wordt vrijgegeven in Car Recall R/2005/095

http://www.vosa.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/
expand.asp?uniqueID=4B1DDB95EF1A529F80257034003398
A2&freeText=Blank
 in Engeland.

In juli 2008 is de linker voorveer van mijn Picasso (6 jaar en 81000 km) gebroken. Na 6 maanden onderhandelen met zowel de Nederlandse Citroën als de Franse Citroën, erkennen ze het probleem niet en willen zo doende de reparatiekosten niet vergoeden. Bovendien heb ik in die 6 maanden geen antwoord gekregen op de vragen en opmerkingen die ik Citroën heb voorgelegd;

1/ Als dit probleem niet voorkomt, waarom wordt er in Engeland een Car Recall voor ditzelfde probleem toegepast?
2/ Waarom krijgt mijn voertuig niet de mogelijkheid tot Car Recall, terwijl ditzelfde voertuig (dus zelfde identificatienummer ) in Engeland wél onder de voorwaarden van Car Recall valt?
3/ De Franse Citroën dealer waar ik mijn voertuig heb laten repareren heeft een extra security-kit gemonteerd. Deze security-kit moet, nadat de voorveren zijn gebroken, voorkomen dat de band wordt doorboord. Vanuit mijn beroep weet ik dat de ontwikkeling van zo'n security-kit veel tijd vraagt op het gebied van  engineering, analyses,testen.

Om die redenen kan de security-kit enkel ontwikkeld zijn nadat deze problemen zijn geconstateerd.

4/ Is deze security-kit  gemonteerd op elke auto waarbij een voorveer is gebroken?
Met deze informatie wil ik bevestigen dat de Franse Citroën deze problemen kent er erkent, maar weigert de verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Mijn vraag is: wie herkent dit of is ook eens gedupeerd geweest met zo'n veerbreuk bij zijn/haar  Picasso , Beringo ?

M.v.gr

Joël PEYRE

6202 11 Rapporteer

el
door elubbe - Mar 7, 2009 om 20:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Berlingo uit 2001. In 2006 is de rechter voorveer gebroken, gelukkig tijdens stilstand, want de veer was op zo'n manier gebroken dat hij op de voorband terecht is gekomen en deze volledig blokkeerde (had de avond er voor nog een lange rit op de snelweg gereden, moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als de veer dan in 1x het voorwiel had geblokkeerd).

Vorige maand: reed ik op de snelweg, ineens een hele harde knal. Ik kon in het donker niets afwijkends vinden en ben doorgereden. Pas bij het nemen van bochten hoorde ik dat er iets aanliep in de wielkast van de auto. Het bleek dat de linker voorveer was gebroken.

Dus twee gebroken voorveren, ik ben er altijd van uit gegaan dat dit dikke pech was en heb geen actie richting Citroën ondernomen. Maar nu blijkt dat dit dus veel vaker voorkomt, vind ik het van belang om hier kenbaarheid aan te geven.

Mvg,

Esther

grindweg
door grindweg - Mar 7, 2009 om 21:47
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat veren breken is al zo oud als de weg naar rome. maar het probleem komt bij bijna alle auto merken voor. het is alleen zo dat bij diverse merken geen vervolg probleem komt omdat dan de veer niet in de band kan schieten. daar word nu iets aangedaan dmv een andere veerschotel bv.het is in mijn optiek dan ook geen optie om levens lang een garantie op veren te geven. dat er geen ongelukken gebeuren komt omdat de veren breken op het moment van belasting. zoals bij een scherpe bocht een stoep afrijden een bult oid in de weg zoals bij 30 km wegen.dat de band bij sommige auto merken stuk gaat is een vervolg schade  .

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 8, 2009 om 00:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Je stelt dat het bij alle merken voorkomt. Die ervaring heb ik niet met OPEL.
In mijn laatste 2 Opels (Ascona en Vectra) heb ik vaak ruim 3/4 m³ vers dus nat eikenhout vervoerd. Dat is het maximum wat er in gaat. De dikste blokken vòòr en op de voorzitting en stukken van 1,20 m dwars (met opgeklapte achterzittingen) op de bodem en van deze tot het dak. Vòòr de achterzittingen zoveel als weggepakt kan worden. En achterin naast en achter de gastank van 55 ltr volgepakt.

Van m'n Ascona heb ik wel de veerschotels in de draagarmen gedrukt gehad maar veren heb ik nog nooit stuk gehad in 420000 km en met de Vectra 115000 tot nu. Ook niet bij de voorlopers, 9 stuks Kadett stationcars. Zo'n miljoen kilometers met de laatste.

Het moet aan het rotstaal liggen dat voor de veren is gebruikt. De laatste tijd komt het toch erg veel voor bij Fiat en Citroën. Die hebben een samenwerkingsverband. Een teken aan de wand!

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Mar 8, 2009 om 09:32
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo hrdman. wij wisselen vaak veren van let op,  ford mondeo,  ford fiesta,  vw golf 3 en 4,  renault scenic veerschotels, vw transporter per kilo en dan achter met name( voor torsie). vw t3, div fiat modellen, en zo kan ik wel even doorgaan. wat leuk is dat bv een brezan vestiging oid deze veren ook imitatie kan leveren. als er geen handel in zit komt het niet in het asortiment. bij alf veel draag armen voor . maar mag er dan helemaal niets meer stuk aan een auto.      dat kan wel maar kost dan ook 4x zoveel en wie gaat dat betalen. een veer is een zeer zwaar mechanisch  belast deel ook door temp invloeden etc en vroeger braken de bladveren ook als lucifers houtjes en meestal in de winter.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 8, 2009 om 10:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Bedankt voor het uitgebreide en duidelijke antwoord. Het is wel apart: je noemt net alle merken die ik in bijna 5 decennia dat ik m'n rijbewijs heb, veel met pech aan aan de kant van de weg heb zien staan. Veel van die merken heb ik zelf gereden. Ford, Citroën, Renault, Fiat, VW, Opel. In volgorde van lulligheid van- en hoeveelheid aan problemen. Maar ook wel zware problemen. Ford spande de kroon in onnadenkendheid en zuinigheid in materiaalkwaliteit.
Citroën rijdt vorstelijk, als ze rijdt. Veel durf in ontwerpen. Maar degelijkheid? Nee. Ik heb altijd een beetje medelijden met deze berijders.

Op Opel na ben ik van alle merken die ik noemde, genezen. Door hun hydraulische klepspelingbegrenzing heb ik veel op onderhoudskosten kunnen besparen. Daarbij heb ik nooit een auto gehad voor de mooi, doch betrouwbaar moet ze wel zijn voor het werk van A naar B.

Plezierige zondag.

H.

pr
door praiano - May 11, 2009 om 08:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Joël,

Ik heb inderdaad hetzelfde gehad. Binnen slechts een aantal maanden beide voorveren gebroken. In mijn gehele rijverleden van zo´n 27 jaar, met behoorlijk wat km, heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt. Laat staan 2 veren binnen zo´n korte tijd.

Jouew oproep dateert van maart. Ik ben benieuwd of je inmiddels al wat hebt kunnen bereiken bij Citroen?

M. vr. gr.

John van Jole

lp
door lpc - May 29, 2009 om 19:28
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een VW Golf IV die momenteel staat met 2 gebroken voorveren. Ze zijn gelijktijdig gebroken, heel apart.
Onbelast na een paar maanden niet gebruikt te zijn, gelijk geknapt.
Dit is met mijn vorige Golf IV ook gebeurd, maar toen alleen aan de linker zijde. Gewoon voor de deur toen ik weg wilde rijden. Ploink.
Beide auto's waren ongeveer 8 jaar oud toen het gebeurde.

be
door belg2 - Jul 23, 2009 om 16:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Mijnheer , Mevrouw ,

ik ben een Belg en bij mij heeft zich hetzelfde probleem voorgedaan , linkse veerpoot spontaan gebroken , fikse kost in de garage , garage heeft trouwens enkel de gebroken veer vervangen , 1 stuk dus .Sindsdien wijkt mijn auto trouwens af naar rechts , ik ben wat opzoekwerk beginnen doen op het internet , wat lees ik ????Dit is een groot en gekend probleem.Ik daarstraks mijn verhaal gaan doen in een Belgische garage.Garage weet van geen recall van Berlingo.Citroën Belgie doet blijkbaar of haar neus bloed ???

Ik sprak van een tegemoetkoming , garagist wist mij nu al te vertellen dat dit niet aan de orde is.Schandalige praktijken als U het mij vraagt! Volgens mijn mening is dit een ernstig gebrek dat tot gevaarlijke situaties kan leiden en Citroën doet of haar neus bloed????

Wat kunnen we beginnen????

Mvg,

een Belg die niet van onrecht houd.

be
door belg2 - Jul 23, 2009 om 18:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal eens rechtuit de waarheid vertellen , het is NIET normaal dat de veren aan de lopende band breken !!! Zoals iemand hier al vermeld heeft , in heel mijn leven had ik dit nog nooit meegemaakt , ik ken iemand die rally rijd en hij bevestigd ook dat dit heel extreem zelden voorkomt , bij Citroen is dit precies de normaalste zaak van de wereld , ik walg ervan!!!

Wanneer gaat er nu eindelijk eens actie ondernomen worden?

grindweg
door grindweg - Jul 23, 2009 om 21:59
2308 Antwoorden / 28 Vragen

degene die beweert dat het niet normaal is mag bij mij een weekje of 3 stage lopen. dan ziet men wat normaal is. wat niet normaal is het feit dat ze in een band kunnen schieten daar zijn voldoende mogelijkheden voor om dat tegen te gaan. bij race en raly auto's komt dat natuurlijk niet voor daar worden de veren zeker niet zo oud. ik kom zelf actief uit die wereld zowel als rijder als monteur.

be
door belg2 - Jul 30, 2009 om 18:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nu heb ik ervaren als Je met een goede Citroën garagist te maken hebt , dan word de veer zonder poespas (gratis) vervangen.

Ik heb nu terug vertrouwen gekregen in Citroën.

Dus mensen die hetzelfde voorhebben in Belgie ,en Nederland , niet wanhopen het komt misschien toch nog allemaal goed.

Toch misschien een bedankje naar Citroen omdat ze hun fout toch uiteindelijk toegeven.

Bedankt.