ja
door janvv44 Jan 15, 2011 om 18:36
Auto & vervoer

Gebruik microfoon in reclame voor busreis

In een reclame van Solmar Reizen zag ik een buschauffeur, al rijdend, zijn passagiers door een microfoon tekst en uitleg geven van de bezienswaardigheden onderweg. Nu weet ik dat je niet met een telefoon in de hand in de auto mag zitten. Dit lijkt me in dezelfde categorie vallen. Of kun je als beroepschauffeur wel een paar dingen tegelijk doen, zonder dat je afgeleid wordt? Lijkt mij niet dus.

Groet, Wilna van Veenendaal

1799 13 Rapporteer

invalide
door invalide - Jan 15, 2011 om 18:42
787 Antwoorden / 5 Vragen

Een losse microfoon is strafbaar, hij is niet met 2 handen aan het stuur....

Maar een op standaard of draadloos op kleding mag wel.
Dus helaas mag het praten wel en het vasthouden niet van die microfoon....

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jan 15, 2011 om 18:43
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Nee hoor, de wetgeving zegt alleen dat je geen mobiele telefoon vast mag houden. Een portofoon (lees: 27 MC-bakkie) bijvoorbeeld mag ook, net als de mic van de chauffeur.

Een telefoongesprek voeren is iets compleet anders dan een beetje geklepperdeklep ( (c)Jeroen v Koningsbruggen) door de microfoon. De microfoon praat immers niet terug, en dat is net het grote probleem met mobiele telefoons in het verkeer. De 'ander' ziet niet wat u doet in het verkeer en houdt zich niet even in in lastige verkeerssituaties.

ja
door janvv44 - Jan 15, 2011 om 18:50
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het was een losse microfoon die in de hand gehouden werd. Dus niet iets op standaard o.i.d

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jan 15, 2011 om 18:52
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Dat is dan fijn voor die microfoon!

ja
door janvv44 - Jan 15, 2011 om 18:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

Tegenwoordig mag je toch ook niet scheren of met de TomTom bezig zijn in de auto

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jan 15, 2011 om 18:55
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Als je je dusdanig gedraagt in het verkeer dat je een gevaarzetting vormt, dan krijg je een artikel 5: de kapstokwet, het gereedschap voor elke agent in zulke situaties. Als u het echter lukt om uzelf te scheren of Tomtom te bedienen zonder dat uw rijstijl opvalt of in gevaar komt is dat gewoon toegestaan.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2011 om 18:56
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Taxichauffeurs die hun mobilofoon gebruiken zijn met een handheld microfoon ook NIET strafbaar.

pino123
door pino123 - Jan 15, 2011 om 19:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=janvv44 schreef op zaterdag 15 jan 2011, 18:52]Tegenwoordig mag je toch ook niet scheren of met de TomTom bezig zijn in de auto

Waar staat dat? Zo lang je geen gevaar op de weg bent, maag je rustig scheren of 'tomtommen' hoor. Kijk maar in de file. Desnoods ga je daar op je kop zitten, mag allemaal, maar je telefoon vasthouden mag niet!

invalide
door invalide - Jan 17, 2011 om 11:16
787 Antwoorden / 5 Vragen

Hoewel het geen Telefoon boete zal worden is bij vreemd stuur gedrag het wel mogelijk een kapstok artikel uit de wet te gebruiken want je was niet volledig op het rijden geconcentreerd.

Een iets lagere algemene boete is dus wel mogelijk zonder standaard.

Naast dit bovenstaande komt het ook voor dat rokers die iets draaien en in brand willen steken iets van de rechte lijn afwijken en ook deze " U bracht het verkeer in gevaar" kapstok artikel van de wegen verkeerswet krijgen.

Ook navigatie bedienen tijdens het rijden is wel eens beboet, dus het mag!

druifje01
door druifje01 - Jan 17, 2011 om 11:22
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Of het mag of niet mag is hier m.i. niet aan de orde. Met zoveel verantwoordelijkheid voor het veilige vervoer van veel mensen doe je zoiets gewoon niet. Er zijn aparte reisbegeleiders voor deze taak.

vladja
door vladja - Jan 17, 2011 om 11:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er zijn aparte reisbegeleiders voor deze taak.

Die waren er vroeger. Tegenwoordig zijn die allemaal wegbezuinigd met uitzondering van speciale toeristische rondleidingen (meerdere talen en activiteiten buiten de bus).

Vladja

erik008
door erik008 - Jan 17, 2011 om 12:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De wetgeving wordt steeds strakker, maar op dit moment mag het wel.
Wel loopt de chauffeur de kans, dat hij een bekeuring krijgt voor overtreding van art. 5 van de WVW

Artikel 5 WVW
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

nltrotter
door nltrotter - Jan 20, 2011 om 14:28
24 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch ook wel prettig dat als je in de bus zit,
je weet waar je langs rijdt. En chauffeurs moeten
tegenwoordig allerlei (nutteloze) cursussen volgen,
vaak in eigen tijd, om hun vak nog te mogen/kunnen
uitoefenen. Misschien zit hier ook wel de cursus
"Hoe ga ik met een microfoon om" bij..