lucy1971
door lucy1971 Oct 24, 2011 om 15:10
Auto & vervoer

Geen BPM/Wegenbelasting

Ik rijd automaat en zien nu dat er bij heel veel merken geen BPM/Wegenbelasting betaald hoeft te worden. Welke automerken met automaat is ook BPM/Wegenbelasting vrij?
Vindt het namelijk beetje vreemd dat het alleen voor handgeschakelde auto's telt.

8201 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste auto's zijn ook wel leverbaar als automaat toch? Gewoon even bij de betreffende dealer van uw keus vragen wat de opties zijn om uw gewenste auto in automaat te krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat snap ik, dat iedere auto wel in automaat te krijgen is. Het gaat mij erom welk merk ook in automaat BPM/Wegenbelasting vrij is.
Ze maken er zo mooi reclame voor, maar vaak is dit alleen handgeschakeld.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Auto's zijn niet wegenbelastingvrij, maar bepaalde types auto. Als de door u gewenste auto in automaat niet wegenbelastingvrij is, dan komt dit omdat een automaat minder milieuvriendelijk is. Daar is niets vreemds aan.

Ik zou zeggen: zoek het uit! Op deze site vind je een overzicht van de belastingvrije auto's (nu nog tenminste; na 2013 wordt het allemaal anders):
http://www.berekenjeautokosten.nl/belastingvrije-autos/
Wil je alleen meegeven: laat je niet gek maken door dat zogenaamde belastingvoordeel, want het is nog maar de vrij hoeveel hiervan overblijft als je 'later' toch weer wegenbelasting moet betalen. Als je niet voldoende kilometers maakt, kan het maar zo dat het voordeel wat je in een korte tijd behaalt denkt te hebben, er binnen de kortste keren weer vanaf is.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fiat 500,Citroen C1,Peugeot 107, Smart fortwo, Toyota Aygo, Toyota IQ

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook alle elektrische auto's zijn vrijgesteld van wegenbelasting en zijn automaat.
Voorbeelden: Nissan Leaf, Citroen Zero, Peugeot Ion, Mitsubishi I-miev
En voor de mensen die wat verder willen rijden dan 175 km zonder bijladen de Opel Ampera.

Kijk voor meer info op www.anwb.nl/elektrisch daar is een heel dossier, en heb je toevallig een eigen bedrijf, dan zijn er heel veel subsidiemogelijkheden momenteel. Ook op deze site staat een heel dossier over elektrisch rijden.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

veel hybrids, o.a. toyota prius zijn ALLEEN met automaat leverbaar

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Lubje1971

Bedenk wel dat de regeling afloopt einde 2014, dus u heeft slechts beperkt en tijdelijk voordeel; tenzij u een elektrische auto koopt.

overzicht-wegenbelastingvrije-autos-tot-2015

Wat Naitsoezn al zei:

"Laat je niet gek maken door dat zogenaamde belastingvoordeel, want het is nog maar de vraag hoeveel hiervan overblijft als je 'later' toch weer wegenbelasting moet betalen".

Dit geldt zeker voor auto's die nu heel even belastingvrij zijn en rijden op LPG; als je daar weer wegenbelasting voor gaat betalen, betaal je meteen de hoofdprijs.

LPG de allerschoonste autobrandstof wordt het zwaarste belast; u weet in elk geval dat het alle regeringen/kabinetten niet om het milieu gaat.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S.

Dit geldt trouwens ook voor nu wegenbelastingvrije dieselauto's.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

despuiter schreef op maandag 24 okt 2011, 16:01: Fiat 500,Citroen C1,Peugeot 107, Smart fortwo, Toyota Aygo, Toyota IQ

Vraag soms niet gelezen ?? C1, 107 e.d. zijn als automaat niet wegenbelastingvrij...

en @tar: als je op benzine 30 euro wegenbelasting moet betalen, en op LPG 45, dan heb je met 1x tanken per maand die hogere wegenbelasting na 2014 er zo uit...

ot: hybrides zijn automaat en wegenbelastingvrij, maar je moet eerst wel even een auto van 20k kopen....
de enige voordelige is de Fiat 500 S&S Dualogic: deze is er vanaf 13k, maar de Dualogic automaat schakelt wel erg traag, is een gerobotiseerde handbak, technisch gezien

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Peugeot 107 2tronic en betaal geen wegenbelasting

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook de vraag niet gelezen? ik zag n.l. nergens dat het een voordelige of goedkope auto moest zijn, ik las alleen dat de vraagsteller nu ook automaat rijd (dus waarschijnlijk ook niet de goedkoopste)

honza23 schreef op woensdag 26 okt 2011, 12:52:
despuiter schreef op maandag 24 okt 2011, 16:01: Fiat 500,Citroen C1,Peugeot 107, Smart fortwo, Toyota Aygo, Toyota IQ

Vraag soms niet gelezen ?? C1, 107 e.d. zijn als automaat niet wegenbelastingvrij...

en @tar: als je op benzine 30 euro wegenbelasting moet betalen, en op LPG 45, dan heb je met 1x tanken per maand die hogere wegenbelasting na 2014 er zo uit...

ot: hybrides zijn automaat en wegenbelastingvrij, maar je moet eerst wel even een auto van 20k kopen....
de enige voordelige is de Fiat 500 S&S Dualogic: deze is er vanaf 13k, maar de Dualogic automaat schakelt wel erg traag, is een gerobotiseerde handbak, technisch gezien

Wat betreft een Dualogic..........nooooooit aan beginnen, doet wat het ding zelf wil, ik heb nog nooit zo'n gevaarlijk ding gereden!!

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een automaat is minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak. Zo`n 15 jaar geleden was het gemiddelde verbruik van een automaat voor hetzelfde model auto ongeveer 15% hoger. Inmiddels zullen die verschillen door innovatie kleiner geworden zijn maar een automaat gebruikt nu eenmaal meer en stoot daarmee dus ook meer afvalstoffen uit zodat de norm voor de vrijstelling niet bij alle modellen wordt gehaald.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

marscholl schreef op woensdag 26 okt 2011, 13:20: Een automaat is minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak. Zo`n 15 jaar geleden was het gemiddelde verbruik van een automaat voor hetzelfde model auto ongeveer 15% hoger. Inmiddels zullen die verschillen door innovatie kleiner geworden zijn maar een automaat gebruikt nu eenmaal meer en stoot daarmee dus ook meer afvalstoffen uit zodat de norm voor de vrijstelling niet bij alle modellen wordt gehaald.

Klopt. De belastingvrije modellen zijn zo getweaked om net onder de drempel te komen qua uitstoot dat iedere wijziging alweer voor hogere uitstoot te komen. Zelfs andere banden kunnen al roet in het eten gooien.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

honza23 schreef op woensdag 26 okt 2011, 12:52:

@tar: als je op benzine 30 euro wegenbelasting moet betalen, en op LPG 45, dan heb je met 1x tanken per maand die hogere wegenbelasting na 2014 er zo uit...

Geachte Honza23,

Uiteraard hoop ik op veel LPG-rijders, maar volgens mij is het LPG-"omslagpunt" voor de meeste auto's nog steeds meer dan 10.000 kilometer per jaar; als je dat niet rijdt heb je verlies.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

tar schreef op woensdag 26 okt 2011, 14:04:
Geachte Honza23,

Uiteraard hoop ik op veel LPG-rijders, maar volgens mij is het LPG-"omslagpunt" voor de meeste auto's nog steeds meer dan 10.000 kilometer per jaar; als je dat niet rijdt heb je verlies.

Houd er dan wel rekening mee dat dat ook kwam door de dure gasinstallatie die je nu dan al zou hebben in b.v. zo'n sparkje..... en buiten dat....10.000 is niet echt veel toch? voor minder kun je beter de taxi pakken ;-)

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=honza23 ...

als je op benzine 30 euro wegenbelasting moet betalen, en op LPG 45, dan heb je met 1x tanken per maand die hogere wegenbelasting na 2014 er zo uit...

dat is jezelf rijk rekenen maar er klopt niets van.
Je vergeet dat een benzinetank gratis in de auto zit en een LPG installatie zo'n 2500 euro kost.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op woensdag 26 okt 2011, 15:31:
honza23: ...
als je op benzine 30 euro wegenbelasting moet betalen, en op LPG 45, dan heb je met 1x tanken per maand die hogere wegenbelasting na 2014 er zo uit...

dat is jezelf rijk rekenen maar er klopt niets van.
Je vergeet dat een benzinetank gratis in de auto zit en een LPG installatie zo'n 2500 euro kost.

Bovendien vergeten mensen (of misschien onwetendheid) dat LPG-auto's vaak een stuk minder zuinig rijden dan benzine-auto's. Waar de nieuwere benzine-auto's makkelijk 1 op 15 zullen halen, houden de LPG's het vaak op ongeveer 1 op 10. Dus dan sta je als gasrijder een stuk vaker te tanken....

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

despuiter schreef op maandag 24 okt 2011, 16:01: Fiat 500,Citroen C1,Peugeot 107, Smart fortwo, Toyota Aygo, Toyota IQ

Jij hebt helemaal gelijk, ik heb een half jr. geleden een nieuwe Peug. 107 2tronic gekocht.
Lubje let wel het geld alleen maar voor nieuw gekochte auto's!
Een volgende eigenaar moet gewoon weer belasting betalen.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2011 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@honza 23 iets beter je huiswerk doen !
@domantwoord Er is niks mis met een Dualogic, rijdt heel soepel en mocht je vinden dat ie te traag opschakeld kan je altijd nog zelf sneller opschakelen.

Overigens heb ik vorig jaar een 500 Sport Dualogic gekocht voor mijn vrouw en daar een VGI G3 installatie in laten zetten, kost 1850 euro wat binnen 2 jaar terug verdient is. Je mag wat vaker naar de pomp, maar dat maakt de prijs van LPG meer dan goed.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2011 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het niet over langzaam gehad..ik vind ze gevaarlijk!!!
ik snap niet dat zoiets verkocht mag worden en ik zou er al zeker mijn vrouw niet in laten rijden.....