het rooie draakje
door het rooie draakje Jun 14, 2024 om 14:52
Geldzaken & recht

Aflossing lening bij Vesting Finance van NN

Onlangs hebben wij een aflosnota bij Vesting Finance opgevraagd om onze lening ( die ze ovegekocht hebben van Nationale Nederlanden ) vervroegd te kunnen aflossen.
Deze is netjes opgestuurd en door ons betaald. We hebben hier verder geen bewijs van gekregen.
Na gebeld te hebben was hun antwoord : Kijk maar op BKR... ( en daar staat hij een maand na inlossen nog steeds op "lopend")

Vraag nu is: Is de kredietaanbieder verplicht mij een bewijs te leveren dat de lening is ingelost ? En zo ja, op wat voor termijn ?

913 8 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jun 14, 2024 om 15:22
1352 Antwoorden / 2 Vragen

Uw lening blijft nog 5 jaar zichtbaar in het BKR. De politiek is bezig om dit termijn te verkorten.
Er zijn "bedrijfjes" die (tegen betaling) aanbieden de BKR notering te verwijderen echter dat is onzin want dat kan helemaal niet.

Janzegt
door Janzegt - Jun 14, 2024 om 15:30
140 Antwoorden / Vragen

Minimaal 1x per jaar moet je een statusoverzicht krijgen van je lening(en) en dat gebeurd aan het begin van een kalenderjaar, Dit overzicht ben je nodig voor het invullen van de belastingaangifte.

Het zo wel zo netjes zijn dat je bericht krijgt dat je lening ingelost is, maar dat zal zeker ca 6 weken duren voordat je die krijgt.

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2024 om 16:01
11619 Antwoorden / 51 Vragen

Er staat van nog steeds vermeld bij de bkr dat in een beëindigd iets van een telefoon van 288 euro, van 4 jaar geleden. Uw ex krediet zal na aflossing en verwerking nog  over 5 jaar als beëindigd zichtbaar zijn. Doet u helemaal niets aan.

sw
door swat1500 - Jun 14, 2024 om 16:01
3808 Antwoorden / 0 Vragen

Elke krediet verlener waar ik een krediet heb gehad stuurde na afloop altijd een bericht dat het krediet volledig was afgelost. Dus ja, je mag redelijkerwijs een bericht hierover ontvangen.
Blijft men weigerachtig overweeg dan een klacht via het Kifid.

het rooie draakje
door het rooie draakje - Jun 14, 2024 om 16:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen alvast dank voor de antwoorden.

Dat de BKR mijn registratie nog 5 jaar laat staan wist ik al, dat staat ook netjes aangegeven op de website van BKR waar je inlogt om te kunnen inzien welke leningen er "beeindigd" zijn of nog "lopend" zijn.

Wat ik vooral wil weten is : Is Vesting Finance bij wet verplicht mij een bewijs ( via mail of post ) te leveren dat mijn lening beeindigd is ? Ik kan hier niets over terug vinden ( of ik zoek niet goed, dat kan ook natuurlijk )

Janzegt
door Janzegt Jun 14, 2024 om 17:03
140 Antwoorden / Vragen

Bij wet verplicht? Ik kan mij niet voorstellen dat een commercieel financieel bedrijf bij wet verplicht wordt om je bericht te geven indien een lening afgelost is.

Dat je dat wil hebben voor he administratie is duidelijk. Maar als je dit wilt hebben om aan derden aan te tonen dat je deze lening hebt afbetaald, dan is dat bericht waardeloos en zal je niet helpen. Voor hetzelfde geld ben je ergens anders een lening aangegaan om die van VF af te lossen. Als je tegen de klantenservice hebt gezegd, dat een bewijs wilt om te laten zien aan anderen dat je de lening hebt afgelost, dan snap ik hun reactie wel.

Iv
door Ivo W Jun 14, 2024 om 17:29
742 Antwoorden / Vragen

Bij wet zullen ze het niet verplicht zijn om nu direct een dergelijk bericht te sturen.
Wel moeten ze, wettelijk verplicht, voor 1 maart 2025 een lening overzicht sturen voor de schuld die u dit jaar heeft afgelost. Op dat lening overzicht moet vermeld zijn wat het openstaande saldo is op 31 december 2024. Dus u krijgt tzt vanzelf dat bewijs.

Daarnaast kunt u natuurlijk ook doodleuk een nieuwe aflosnota voor de schuld opvragen. Op de aflosnota moeten ze vermelden hoeveel u hen verschuldigd bent. Als de schuld volledig is afgelost, komt er ofwel bericht dat ze geen aflosnota op kunnen maken omdat de schuld al is afgelost, ofwel een aflosnota met "nul" als eindbedrag.
In beide gevallen hebt u dan bevestiging dat de schuld is afgelost.

Verwerking bij het BKR kan altijd een paar weken duren. Veel bedrijven doen dat soort communicatie met "partners" in een batch en niet "real-time".

sw
door swat1500 Jun 14, 2024 om 17:39
3808 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de Wet regelt dit soort zaken niet. Het betreft hier immers een overeenkomst tussen burgers . Die worden geacht met elkaar afspraken te kunnen maken en deze ook na te komen. U zou dus in de voorwaarden van de  betreffende lening moeten kunnen lezen of de kredietverlener een dergelijke melding dient te doen.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 14, 2024 om 16:34
884 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vraag me af of of VF of welk incassobureau (want dat zijn ze van ING en NN) verplicht zijn om dat te laten weten.

Vanwege een restschuld op mijn hypotheek heb ik in de WSNP gezeten. Vanuit de rechtbank en mijn bewindvoerder heb ik destijds een verklaring van schone lei gekregen maar van VF niets.
Ik sta nog 1 jaar bij het BKR daarvoor.

Iv
door Ivo W Jun 14, 2024 om 17:24
742 Antwoorden / Vragen

Als u na een WSNP traject een "schone lei" gekregen heeft, heeft u hoogstwaarschijnlijk de schulden niet volledig afgelost. Dan is het dus volstrekt logisch dat u geen verklaring ontvangt waarin staat dat de schuld is afgelost, want dat klopt niet.
Bij het overgrote deel van de WSNP trajecten worden grote delen van de schuld kwijtgescholden. Als er voldoende financiële capaciteit zou zijn geweest om de schulden binnen een paar jaar wél volledig af te lossen, dan was u waarschijnlijk niet eens in aanmerking gekomen voor een WSNP traject.

Thecla58
door Thecla58 Jun 14, 2024 om 17:27
884 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt allemaal wat je zegt. Maar wat is je punt?

Iv
door Ivo W Jun 14, 2024 om 23:16
742 Antwoorden / Vragen

Dat jouw casus geen enkele overeenkomst heeft met die van TS, omdat jij geen schuld hebt afgelost en TS wel.
Het is van TS daarom niet onredelijk om te verachten dat er iets van een bericht komt met de strekking "uw lening is volledig afgelost. Bedankt voor uw vertrouwen in onze organisatie. Wij zijn u graag in de toekomst opnieuw van dienst".

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 14, 2024 om 17:27
7252 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag het anders even via een mailtje, telefonisch geeft nog weleens onduidelijkheid.

Vragen per mail

Het is ook mogelijk om ons een e-mail te sturen. Vergeet niet om dan het dossiernummer in het onderwerp te zetten!
info@vestingfinance.nl

https://www.vestingfinance.nl/klantenservice

Topantwoord

ve
door vestingfinance - Jun 17, 2024 om 11:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vervelend om te lezen dat je onze dienstverlening niet als prettig hebt ervaren. Normaal gesproken sturen wij altijd automatisch een bevestiging van beëindiging uit. Dit is een standaard onderdeel van onze dienstverlening. Helaas hebben we te maken gehad met een storing waardoor er in een aantal dossiers geen brief is verstuurd. Wanneer een klant aangeeft deze wel te willen ontvangen, dan werd deze alsnog handmatig uitgestuurd. Het feit dat je anders zou hebben vernomen aan de telefoon vinden we dan ook spijtig te lezen, aangezien dit niet onze werkwijze betreft. We hebben dit dan ook binnen onze teams besproken. Mocht je alsnog een brief van beëindiging willen ontvangen dan kun je een mail sturen naar communicatie@vestingfinance.nl met hierin je dossiernummer. Wij zorgen er dan voor dat je de brief alsnog ontvangt. Excuses voor het ongemak en we hopen hiermee gehoor te hebben gegeven aan je ongenoegen. Met vriendelijke groeten Team Webcare Vesting Finance